V Evropě se přestanou prodávat auta se spalovacími motory od roku 2035. Svůj přechod k elektromobilitě hlásí stále více zemí a intenzivně se na něj chystá i automobilový průmysl. Důležité však je tak velkou změnu neuspěchat. V opačném případě může vynucený a uspěchaný přechod k elektromobilitě napáchat víc škody než užitku. Dokládá to čerstvý příklad z Etiopie, o čemž informuje web ABC News.
Etiopie se snažila být vedoucí africkou zemí v adopci elektromobilů. Letos v lednu zakázala dovoz neelektrických osobních vozidel a současně zvýšila ceny pohonných hmot o 8 procent. Důvodem nebyla pouze snaha o posun k ekologičtějším alternativám pohonu, ale i ušetřit cizí měny, které tamní vláda vynakládala na dotování nákladů na pohonné hmoty.
Nyní se do země dováží každý měsíc více než 100 000 elektrických vozidel s cílem dosáhnout 500 000 vozidel do roku 2030. Do této doby by měl být dokončen nový přehradní projekt na řece Nil, který má zajistit 5000 megawattů energie na podporu přechodu na elektromobilitu.
Nicméně přechod na elektrická vozidla se ukázal jako náročný a naráží na řadu problémů. Nejen, že chybí dobíjecí infrastruktura, ale levné elektromobily z Číny, které zaplavily trh, jsou často nespolehlivé.
Nedostatek náhradních dílů, nedostatečně vyškolení mechanici a rostoucí ceny oprav vedou k tomu, že mnoho elektromobilů je mimo provoz a čeká na opravu. Mnoho Etiopanů začíná bojkotovat snahy o přechod na elektromobilitu a stále častěji a raději si kupují starší, ale spolehlivější ojetiny, které je snadnější opravit.
Pomalejší přechod od spalovacích aut k elektromobilům, ke kterému dochází například v České republice, jenž patří až na úplný chvost žebříčku v počtu elektrických aut v zemích celé Evropské unie, tak podle nás nemusí být nakonec ke škodě.
Řešení, které etiopská vláda navrhuje, mohou přijít pozdě. Plánuje investovat do veřejných nabíjecích stanic a místní výroby baterií pro elektromobily, ale realizace těchto opatření může trvat roky. Mnoho Etiopanů už ztrácí důvěru v přechod na zelenou energii.
Ukazuje se, že rychlé zavádění technologie, na kterou nebyla připravena ani vláda, ani veřejnost, není tou správnou cestou a přináší řadu komplikací. Pokud by infrastruktura pro nabíjení a dotační podpora přišly dříve, mohlo vše dopadnou jinak a dnes bychom Etiopii mohli uvádět jako příklad úspěšného přechodu k elektromobilitě.
V Evropě se přestanou prodávat auta se spalovacími motory od roku 2035. Svůj přechod k elektromobilitě hlásí stále více zemí a intenzivně se na něj chystá i automobilový průmysl. Důležité však je tak velkou změnu neuspěchat. V opačném případě může vynucený a uspěchaný přechod k elektromobilitě napáchat víc škody než užitku. Dokládá to čerstvý příklad z Etiopie, o čemž informuje web ABC News.
Etiopie se snažila být vedoucí africkou zemí v adopci elektromobilů. Letos v lednu zakázala dovoz neelektrických osobních vozidel a současně zvýšila ceny pohonných hmot o 8 procent. Důvodem nebyla pouze snaha o posun k ekologičtějším alternativám pohonu, ale i ušetřit cizí měny, které tamní vláda vynakládala na dotování nákladů na pohonné hmoty.
Nyní se do země dováží každý měsíc více než 100 000 elektrických vozidel s cílem dosáhnout 500 000 vozidel do roku 2030. Do této doby by měl být dokončen nový přehradní projekt na řece Nil, který má zajistit 5000 megawattů energie na podporu přechodu na elektromobilitu.
Nicméně přechod na elektrická vozidla se ukázal jako náročný a naráží na řadu problémů. Nejen, že chybí dobíjecí infrastruktura, ale levné elektromobily z Číny, které zaplavily trh, jsou často nespolehlivé.
Nedostatek náhradních dílů, nedostatečně vyškolení mechanici a rostoucí ceny oprav vedou k tomu, že mnoho elektromobilů je mimo provoz a čeká na opravu. Mnoho Etiopanů začíná bojkotovat snahy o přechod na elektromobilitu a stále častěji a raději si kupují starší, ale spolehlivější ojetiny, které je snadnější opravit.
Pomalejší přechod od spalovacích aut k elektromobilům, ke kterému dochází například v České republice, jenž patří až na úplný chvost žebříčku v počtu elektrických aut v zemích celé Evropské unie, tak podle nás nemusí být nakonec ke škodě.
Řešení, které etiopská vláda navrhuje, mohou přijít pozdě. Plánuje investovat do veřejných nabíjecích stanic a místní výroby baterií pro elektromobily, ale realizace těchto opatření může trvat roky. Mnoho Etiopanů už ztrácí důvěru v přechod na zelenou energii.
Ukazuje se, že rychlé zavádění technologie, na kterou nebyla připravena ani vláda, ani veřejnost, není tou správnou cestou a přináší řadu komplikací. Pokud by infrastruktura pro nabíjení a dotační podpora přišly dříve, mohlo vše dopadnou jinak a dnes bychom Etiopii mohli uvádět jako příklad úspěšného přechodu k elektromobilitě.