Do deseti let se na českých silnicích bude prohánět zhruba 1 milion elektrických vozidel, což je 37 krát více, než kolik je elektromobilů v ČR aktuálně. Rozvoj a přesun typu pohonu podpoří nejen Ministerstvo průmyslu a obchodu, další rozpočet na výstavbu infrastruktury přidá i Ministerstvo dopravy spolu s Ministerstvem životního prostředí. Nejen takové body upřesňuje aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility (NAP CM).
Zaštiťující dokument se dočkal po pěti letech obnovení znění a vytyčuje cíle České republiky v podpoře alternativních let v milnících pro roky 2025, 2030 a 2035. Již příští rok se tedy můžeme dočkat dalšího posunu. Jelikož se očekává, že zájem o vozy s alternativními palivy, a především o ty s elektrickým pohonem, se bude i dále zvyšovat, je potřeba i adekvátně a kontinuálně navyšovat počet nabíjecích stanic pro elektromobily a plnících stanici pro vozy poháněné vodíkem a biometanem.
Během následujících patnácti let bude stát průběžně tyto stanice budovat tak, aby zajistil plynulý přechod k nízko emisní až bezemisní dopravě. Ze současných 27 tisíc elektromobilů se má toto číslo již příští rok téměř zdvojnásobit. Počet elektrických dodávek by chtěl plán navýšit alespoň na čtyři tisíce. V roce 2035 tak mají být podmínky nachystané pro jeden milion elektromobilů a zhruba 60 tisíc lehkých užitkových vozidel.
Čtěte také: Jak drahé auto si můžete dovolit? Rychlý výpočet odhalí mnohdy krutou pravdu
Aktualizovaný NAP nicméně počítá i s vyšší podporou e-carsharingu, pomocí firmám i veřejné dopravě k dalšímu nákupu a rozvoji elektromobility i v těchto segmentech. Kromě silniční dopravy a výstavby páteční dobíjecí sítě na mezistátních tazích TEN-T se ale ministerstva zabývají i rozvojem železniční i vodní dopravy. Na nejdůležitějších tazích ne nutné vybudovat nabíjecí stanice s výkonem alespoň 400 kW v nejdelší vzdálenosti 60 km od sebe. Takový je cíl pro rok 2026. O dva roky později se výkon stanic má navýšit alespoň na 600 kW.
Znění Národního akčního plánu reaguje svojí úpravou na nedávno přijaté novinky v legislativě Evropského parlamentu. I jeho první aktualizace z roku 2019 blíže specifikovala české cíle a milníky do další dekádu. Nyní se úpravy týkají především automobilové dopravy a to kvůli plánovanému ukončení prodeje spalovacích vozidel počínaje rokem 2035. Postupné plnění milníků a snižování emisí v dopravě má tento cíl výrazně přiblížit realitě.
Do deseti let se na českých silnicích bude prohánět zhruba 1 milion elektrických vozidel, což je 37 krát více, než kolik je elektromobilů v ČR aktuálně. Rozvoj a přesun typu pohonu podpoří nejen Ministerstvo průmyslu a obchodu, další rozpočet na výstavbu infrastruktury přidá i Ministerstvo dopravy spolu s Ministerstvem životního prostředí. Nejen takové body upřesňuje aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility (NAP CM).
Zaštiťující dokument se dočkal po pěti letech obnovení znění a vytyčuje cíle České republiky v podpoře alternativních let v milnících pro roky 2025, 2030 a 2035. Již příští rok se tedy můžeme dočkat dalšího posunu. Jelikož se očekává, že zájem o vozy s alternativními palivy, a především o ty s elektrickým pohonem, se bude i dále zvyšovat, je potřeba i adekvátně a kontinuálně navyšovat počet nabíjecích stanic pro elektromobily a plnících stanici pro vozy poháněné vodíkem a biometanem.
Během následujících patnácti let bude stát průběžně tyto stanice budovat tak, aby zajistil plynulý přechod k nízko emisní až bezemisní dopravě. Ze současných 27 tisíc elektromobilů se má toto číslo již příští rok téměř zdvojnásobit. Počet elektrických dodávek by chtěl plán navýšit alespoň na čtyři tisíce. V roce 2035 tak mají být podmínky nachystané pro jeden milion elektromobilů a zhruba 60 tisíc lehkých užitkových vozidel.
Čtěte také: Jak drahé auto si můžete dovolit? Rychlý výpočet odhalí mnohdy krutou pravdu
Aktualizovaný NAP nicméně počítá i s vyšší podporou e-carsharingu, pomocí firmám i veřejné dopravě k dalšímu nákupu a rozvoji elektromobility i v těchto segmentech. Kromě silniční dopravy a výstavby páteční dobíjecí sítě na mezistátních tazích TEN-T se ale ministerstva zabývají i rozvojem železniční i vodní dopravy. Na nejdůležitějších tazích ne nutné vybudovat nabíjecí stanice s výkonem alespoň 400 kW v nejdelší vzdálenosti 60 km od sebe. Takový je cíl pro rok 2026. O dva roky později se výkon stanic má navýšit alespoň na 600 kW.
Znění Národního akčního plánu reaguje svojí úpravou na nedávno přijaté novinky v legislativě Evropského parlamentu. I jeho první aktualizace z roku 2019 blíže specifikovala české cíle a milníky do další dekádu. Nyní se úpravy týkají především automobilové dopravy a to kvůli plánovanému ukončení prodeje spalovacích vozidel počínaje rokem 2035. Postupné plnění milníků a snižování emisí v dopravě má tento cíl výrazně přiblížit realitě.