Požáry elektromobilů budou bezpečnější. Hasičům pomůže nová technologie

Nová technologie s QR kódem a LED světly pomáhá hasičům rychle poznat typ pohonu vozidla a zvolit správný postup při požárech elektromobilů.
Revoluce v bezpečnosti při požárech elektromobilů
Požáry elektromobilů a hybridů představují pro hasiče a záchranáře specifickou výzvu. Nejde jen o vysoké teploty a nebezpečné látky, ale i o rychlé určení typu vozidla. Právě v tomto směru přichází inovátor William S. Lerner s patentovaným řešením.
Jeho technologie využívá jednoduchý vizuální indikátor – QR kód a LED světelné signály. Tyto prvky dokáží během okamžiku prozradit nejen značku a model vozidla, ale i typ pohonu. Díky tomu se mohou záchranáři rychle přizpůsobit situaci a zvolit nejvhodnější postup.
QR kód může být integrován například přímo do čelního skla, na místo tzv. slunečních bodů. Hasič poté kód naskenuje a získá všechny potřebné informace o voze. LED podsvícení kódu zase blikáním signalizuje konkrétní stav vozidla, například havárii nebo poruchu.

Čtěte také: Češi vyzráli na složité požáry lithium-iontových baterií. Vyvinuli hasební deku
Jak funguje identifikace pro záchranáře?
Pro snadné rozpoznání typů pohonu využívá systém kombinaci barevných signálů. Například tři zelená bliknutí označují elektromobil, kombinace zelené, růžové a červené signalizuje hybrid. Existuje i odlišný vzor pro mild-hybridy.
Lerner zdůrazňuje, že jednoduchost je klíčem k rychlé orientaci. Záchranáři nepotřebují složitý manuál – stačí si zapamatovat několik základních barevných sekvencí. To zkracuje reakční čas v kritických situacích, kdy rozhodují sekundy.
Tento systém navíc nevyžaduje nákladnou instalaci. Výrobci automobilů mohou kódy a světla implementovat už při výrobě, nebo je doplnit později. Lerner dokonce nabízí, že technologii poskytne některým složkám záchranného systému bez licenčních poplatků.

Rizika spojená s požáry baterií
Lerner upozorňuje, že chemické složení kouře z hořících baterií stále není plně prozkoumáno. Obsahuje směs karcinogenních látek, například kyanid či formaldehyd, a desítky dalších potenciálně nebezpečných sloučenin.
Velkým problémem je i obrovské množství plastů ve vozidlech – až 500 liber (cca 230 kg). V kombinaci s hořícími články lithium-iontových baterií vzniká vysoce toxický „koktejl“, jehož účinky na lidské zdraví nejsou zcela známé.
Proto Lerner radí, aby se při požárech elektromobilů zachovával co největší odstup, dokud nebude k dispozici více dat. Současně zdůrazňuje potřebu nových postupů pro dekontaminaci hasičského vybavení po zásahu u těchto událostí.
Zdroj: Autoblog
Autor článku

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.
Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.