Tesla bije na poplach. Její podíl na domácím trhu spadl z 80 % na pouhých 38 %

Pavel Škopek
Smutný Elon Musk | foto: Matěj Srb
Smutný Elon Musk | foto: Matěj Srb

Podíl Tesly v USA spadl na 38 %. Bez inovací a s rostoucí kritikou Elona Muska ztrácí značka dech, zatímco konkurence útočí pobídkami.

Tesla padá z výsluní

Z premianta outsiderem během pár měsíců. Tesla, která si roky držela image technologického lídra a určovala tempo trhu, se najednou potýká s brutálním propadem. Její podíl na americkém trhu s elektromobily v srpnu spadl na 38 procent. To je nejnižší hodnota za posledních osm let a pro značku, která dlouho ovládala přes 80 procent trhu, jde o výstražný signál. Zatímco konkurence sází na novinky a pobídky, Tesla přešlapuje na místě.

Podle dat Cox Automotive ztratila Tesla během června až srpna více než 10 procentních bodů podílu. V červnu držela ještě 48,7 procenta trhu, v červenci to bylo 42 procent a v srpnu už jen 38 procent. Zatímco ostatní výrobci posilovali prodeje meziročně až o 120 procent, růst Tesly se zpomalil na 3,1 procenta.

Prodeje elektromobilů v USA přitom rostou. V červenci vzrostly meziměsíčně o více než 24 procent na více než 128 tisíc vozů. Tesla i přes pokles podílu prodala 53 816 vozů, což znamenalo sedmiprocentní růst. Jenže konkurence rostla výrazně rychleji. Pokud chce značka přežít na špici, bude muset buď výrazně inovovat, nebo sáhnout k ještě drastičtějším cenovým kompromisům, které však snižují ziskovost.

Tesla Model Y Performance (2025) alias Juniper, zepředu | foto: Tesla
Tesla Model Y Performance (2025) alias Juniper, zepředu | foto: Tesla

Konkurence našla správný recept

Změna nálady na trhu souvisí i s pověstí Elona Muska. Jeho politické angažmá, napojení na Donalda Trumpa a kontroverzní výroky na sociálních sítích značce škodí. Značná část veřejnosti začíná Teslu vnímat jako méně důvěryhodnou a odcizenou běžnému zákazníkovi. Navíc se ukazuje, že pouhé aktualizace stávajících modelů na rostoucí konkurenci nestačí. Posledním novým modelem Tesly byl v roce 2023 Cybertruck, který však zdaleka nenaplnil očekávání.

Zatímco Tesla zvažuje budoucnost v robotice a umělé inteligenci, tradiční automobilky bodují s agresivními pobídkami. Hyundai, Kia, Toyota i Volkswagen nabídly zákazníkům atraktivní leasingy, bezúročné úvěry nebo bezplatné nabíjení. Výsledky se dostavily. Například Volkswagen zvýšil v červenci prodeje o více než 450 procent oproti předchozímu měsíci.

Budoucnost Tesly tak balancuje na hraně. Společnost vsází na vize a miliardové investice do robotických technologií, ale její jádrový byznys s elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Bez nových modelů a s tlakem trhu se z někdejšího lídra stává výrobce, který jen těžko drží krok. Rok 2025 může být pro Teslu buď bodem obratu, nebo začátkem dlouhodobého ústupu.

Zdroj: Reuters


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články