Test Volkswagen ID.7 Pro – Ekologický manažer z Wolfsburgu

  • Nový Volkswagen ID.7 startuje novou éru elektromobilů koncernu
  • K dokonalosti mu chybí jen velmi málo
  • Sportback na podzim doplní plnohodnotné kombi ID.7 Tourer
  • Jak dopadl vůz v našem podrobném redakčním testu?
Volkswagen ID.7 Pro test

Otestovali jsme nový Volkswagen ID.7 Pro | foto: vlastní

Volkswagen se s prodejem elektromobilů trápí. Se zvyšující se konkurencí je prodej složitější a nově příchozí čínské vozy nedělají situaci jednodušší. Vedoucí značka koncernu se navíc trápila i s technickými potížemi. Na trhu se ale objevila nová zbraň, která má všem ukázat, čeho je Volkswagen schopný. Když se s novým elektrickým vlajkovým modelem ID.7 projedete, tak na všechny minulé modely i potíže zapomenete. Tohle je nový Passat s alternativním pohonem!

Designéři i inženýři se rozhodli, že vytáhnou staré almanachy a vzpomenou si na trumfy, které značka používala před několika lety, kdy se Golfy, Passaty i ostatní modely prodávaly v desítkách každou minutou. V kombinaci s vysokými požadavky posledních let a ubíráním prvků v interiéru přišli s velmi zajímavým řešením, které zakomponovali právě do nového modelu. Velmi těžko se hledají zásadní nedostatky, ve výčtu najdeme spíše pár drobných chybiček. Má ID.7 ambice stát se opět po letech životodárcem legendární automobilky?

Volkswagen ID.7 Pro (2024): specifikace

Konstrukce sportback, rozměry: 4961 × 1862 × 1534 mm, hmotnost: 2201 kg
Pohon elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadní nápravy
Výkon 210 kW, točivý moment 545 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 77 kWh, udávaný dojezd 621 km
Nabíjení palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 175 kW
 Spotřeba a dojezd udávaná spotřeba 16,1 kWh/100 km
Výbava Výbava Pro People, digitální kokpit, head-up s AR, IQ.Light LED Matrix, V2X, adaptivní tlumiče DCC, audio systém Harman Kardon
Cena testovacího modelu 1 531 900 Kč (základní cena od 1 329 900 Kč)

Zaoblená elegance místo extravagantní výstřednosti

Podívejte se na to! Tohle není žádná futuristická loď, která se vás pokusí unést do neznámých částí naší galaxie. Jednoduchý elegantní aerodynamický tvar Volkswagenu ID.7 s ladnou maskou a pár ostrými hranami láká na pohodlné manažerské svezení. Ať už se do kabiny usadíte v přední nebo zadní řadě, budete se cítit váženě a budete netrpělivě čekat na zahájení jízdy. ID.7 vás bude bavit na dlouhých kilometrech, a to bez nutnosti častého zastavování. Za celý týden testování jsem měl docela problém z vozu vystoupit. Ne, nemám problém se zády nebo že by snad byla pozice za volantem nepříjemná. Jednoduše chcete pokračovat, protože je jízda s vozem neskutečně pohodlná. Potěší navíc i technologické nadšence.

Volkswagen ID.7 Pro test

Pohled na vůz zepředu | foto: vlastní

Už samotný příchod k vozu je zážitkem. Bezklíčový systém Kessy vás přivítá rozsvícením předních LED linek a postupným naběhnutím doplňkových trojúhelníkových modulů v okolí hlavního Matrix LED projektoru. V zadní části je pozdrav ještě více efektní. Obrysové a brzdové světlo nabíhá v jedné z možných animací ze středového loga směrem k bočním záhybům, kde se plastické linky rozdělí do tří vrstev. V těchto koncových částech při jízdě probíhají dynamické indikátory změny směru jízdy. Třetí brzdové světlo se ukrývá v celé šířce horní hrany okna, podobně jako u spalovacího Arteonu.

Kvůli aerodynamice Volkswagen kliky zapustil, ale udělal to po svém. Nečekejte vysouvací kliky, tradičnější výřez ve spodní části madla skrývá mikrospínače a příjemné tlumené otevírání dveří. Nejnovější aktualizace přidává žádanou funkci automatického zamykání vozu při odchodu bez nutnosti stisku dotykového tlačítka na klice nebo fyzického tlačítka na klíči. A funguje to bezchybně s německou precizností. Velká 19″ kola umocňují velikost vozu a přesto zachovávají pohodlné cestování i na kvalitních českých silnicích. V testované verzi Pro People navíc dostanete dvourozměrné pneumatiky. Jelikož má vůz pohon na zadní nápravu, hodí se širší pneumatiky pro lepší přenos výkonného motoru při nižších ztrátách.

Tohle je interiér, o jaký stojíme. Bez zbytečných invencí

Teď už ale nastal čas se konečně usadit na volant. Ten má standardní design i rozměry Volkswagenů posledních let. Jestliže jste vůči elektromobilům stále skeptičtí, zde se vás výrobce snaží dostat do vaší komfortní zóny. I tak zde najdeme drobné změny, na které si ale lze velmi snadno zvyknout. Na polodotykovém multifunkčním ovládání si pár tlačítek našlo nové umístění. Zatímco levá strana nyní plně slouží ovládání adaptivního tempomatu, Travel Assist a regulaci hlasitosti, pravá strana je více multimediální, reguluje výhřev volantu a zapíná rozšířenou realitu Head-up displeje. Volič směru jízdy si ponechal své nové místo na sloupku řízení místo páčky stěračů. Ta je šikovně integrována do levé páčky. Na tuto novou polohu se zvyká vcelku jednoduše, zvláště pokud jste již s nějakým modelem ID jeli nebo přesedáte z Mercedesu.

Mnohé překvapí absence standardní kapličky budíků. Místo ní koukáte skrze volant na drobný subtilní displej s neskutečnou jemností. ID.Display (6,4”) má za úkol informovat o nejdůležitějších jízdních datech. Nečekejte žádné úpravy zobrazení, zde máte vše naservírované z výroby. Stav baterie a dojezd doplňuje ukazatel rychlost, aktuální povolené rychlosti, nastavení tempomatu a asistentů a typické výstražné a informativní kontrolky. Víc vlastně ani nepotřebujete. V tomto směru dělá Volkswagen velký krok dopředu, když se téměř neomezené grafiky a doplňky velkých budíků stáhly vkusně na potřebné minimum. Při jízdě totiž budete fascinováni úplně jinými funkcemi.

Volkswagen ID.7 Pro test

Pohled do interiéru vozu | foto: vlastní

Chytrá IDA i rozšířená realita AR

Jednou z nejzajímavějších je zaručeně přepracovaný Head-up displej s funkcí rozšířené reality. Podobně jako ID.Display nenabízí mnoho možností úprav, volíte akorát mezi dvěma stupni zobrazení. Důležité údaje Travel Assist vidíte v krásném grafickém zobrazení. Ten je navíc doplněný o nové dynamické zobrazení odstupu vozu před vámi. Při spuštěné vestavěné navigaci vám rozšířená realita ukazuje další odbočku. S tímto vozem zabloudit nemůžete. Jedině, pokud se zadíváte do krásné grafiky. V takovém případě vás vizuálně na odbočku upozorní i barevná dynamická lišta pod spodní hranou čelního skla.

Pro příznivce tradičnějších způsobů navigace je připravena velká plovoucí 15″ obrazovka. S operačním systémem ve verzi 4 nabízí vše, co jste dosud potřebovali a mnohem více. Odezva systému je velmi dobrá a drobné prodlevy se dočkáte jen při spojení vozu s mobilními platformami Android Auto a Apple CarPlay. Doposud jsem nechápal potřebu Tesly cpát do středu vozu mega velké displeje. Po nové zkušenosti s ID.7 se ale divit přestávám. Ovládací prvky jsou příjemně rozmístěné a díky své velikosti se velmi snadno ovládají i za jízdy. Nastavení navigace, kontrola jízdních dat nebo zapnutí masážní funkce sedadel je tak velmi rychlá.

Volkswagen ID.7 Pro test

Interiér Volkswagenu ID.7 Pro | foto: vlastní

Když se absence tlačítek stane předností

Nepatřím mezi příznivce dotyku jako jediného ovládacího způsobu ve vozidlech. Přinejmenším ovládání teplotního komfortu mám rád na fyzických tlačítkách. Volkswagenu se ale nějakým způsobem podařilo ovládání klimatizace naservírovat tak, že zde dotyk vůbec nepřekáží. Teplotu lze rychle ovládat stiskem a pohybem na vyhrazené podsvětlené liště pod displejem. Neustále přítomná dotyková spodní linka s rychlým nastavením teploty, výhřevu i ventilací sedadel je ale perfektně připravená a za celou dobu testu se nestalo, že by změna neprošla nebo se stalo něco nepředvídatelného. I dotyk lze s haptickou odezvou přibližovat k dokonalosti fyzických ovladačů. Snad jen regulace směru výdechů by mohla zůstat mechanická místo tahání prstu po displeji.

Zklamáním je pro mě v interiéru snad jen rychlost nabíjení mobilního telefonu. Mobilní platformy jsou energeticky náročné a samotné položení telefonu na plochu bezdrátového nabíjení k dobití absolutně nestačí. Bohužel ani rychlost kabelového připojení přes USB-C je na dnešní dobu příliš pomalé a i při dlouhém přesunu budete rádi, když vám kapacita zůstane stejná a nepoklesne. Díky bohatému odkládacímu prostoru ale bylo jednoduché do spodní poličky umístit powerbanku a telefon při jízdě dobíjet takovým alternativním způsobem.

Středový tunel je plný odkládacích přihrádek

Variabilita středového tunelu v kombinaci s odkládacím prostorem je skvělá. Ta potěší i větší rodinu. Do výplní ve dveřích umístíte i velké 1,5 litrové lahve, a to i v zadní řadě sedadel. Vše tak máte pohodlně po ruce. V zadní řadě si navíc cestující mohou odložit drobnosti do šikovných kapes v horní části předních sedadel. I za vysokého řidiče si pohodlně sedne další dospělý cestující. Druhá řada by mohla být klidně o pár centimetrů posunuta více dopředu. Příjemně by se tím zvětšil zavazadlový prostor. Ten má použitelných 532 litrů a na běžnou dovolenou se sbalíte bez potíží. Další náklad naložíte na tažné zařízení, ať už půjde o jízdní kola nebo cestovní box. Na tažné můžete připojit brzděný přívěs do hmotnosti jedné tuny.

Volkswagen ID.7 Pro test

Zavazadlový prostor | foto: vlastní

Vnitřní prostor je vkusně doplněný o decentní ambientní osvětlení. Netradiční je panoramatické sklo, které sice přišlo o funkci větrání, zato přidává speciální stínící vrstvu. Volkswagen udává, že absence rolety uspořila 4 kilogramy hmotnosti. Dotykovým ovladačem volíte mezi průhlednou vrstvou a mléčně zatmavenou. Změnou vyšlete do okna elektrický impuls, který krystaly rozmístí do mřížky pro propustnost světla. Pokud by pro vás bylo dotykové ovládání nepříjemné, může pro vás režim přepnout hlasově i asistentka IDA. Ta se naučila mimochodem česky a díky přítomnosti chatbota ChatGPT se vás pokusí během cest při dotázání vzdělávat o novinkách.

Elektromobil s dlouhým dojezdem

O pohon se stará motorová jednotka s výkonu 210 kW specifikace APP 550. Číslo naznačuje maximální točivý moment motoru. Volkswagen u tohoto agregátu zlepšil jeho efektivitu. Ta při stejné hmotnosti umožňuje generovat až o 40 procent více výkonu. Jde o synchronní motor s permanentním magnetem. Celkově je vůz na stejnou velikost baterie, kterou najdeme i v ostatních modelech rodiny ID (77 kWh využitelné energie), schopný ujet až 621 km. Takovou hodnotu hlásí propagační materiály na základě zkoumání metodologie WLTP.

Volkswagen ID.7 Pro test

Volkswagen ID.7 Pro | foto: vlastní

V praxi se ale v letních dnech budete s plně nabitou baterií pohybovat okolo 450 kilometrů budíkového dojezdu. Jak si ID.7 stojí na silnici ve skutečnosti? Velmi solidně. Běžná jízda po městě v plynulém tempu i předvídavá jízda po dálnici běžnými rychlostmi si vyžádá spotřebu 17 až 21 kWh/100 km. A to za předpokladu, že se nebudete chtít vzdát svých jízdních návyků ze spalovacích aut. Tabulky hlásí teoretickou možnost snížení spotřeby až k 14,3 kWh. Za jarních či podzimních teplot na hranici dvaceti stupňů by mohlo být možné se přiblížit těmto hodnotám více. I tak považuji týdenní souhrnný průměr 19 kWh za velmi solidní. V potaz totiž musíme vzít, že provozní hmotnost vozu je 2 201 kilogramů.

Volkswagen ID.7 Pro test

ID.7 Pro | foto: vlastní

Neuvěřitelně přesný odhad dojezdu

S nastavitelnými tlumiči DCC Plus si můžete inteligentně nastavovat dynamiku podvozku u elektromobilu Volkswagen ID.7 podle stylu jízdy i kvality povrchu silnice. Na dojezdu se přitom nastavení sportovního, individuálního i eko režimu příliš neprojeví. Změny se pohybují v nízkých desítkách kilometrů. Takové úspory dosáhnete i s nižší intenzitou nastavení topení či klimatizace. Všeho všudy si ale nemusíte komfortní funkce odpírat. Vůz nemá příliš možností nastavení rekuperace, přepnutí voliče do polohy B ale zapne jízdu jedním pedálem a při delším klesání je schopný pár jednotek kilometrů na dojezdu přidat. Dálniční cesta z Brna do Prahy ubrala na dojezdu jen o deset kilometrů více než byla skutečná vzdálenost.

Vůz je schopný se nabíjet výkonem až 175 kW. Aktuální schopnost nabíjecího výkonu máte neustále k dispozici v nabíjecím menu v infotainmentu. Mírně nešťastné je umístění napájecího konektoru, který je po vzoru spalovacích Volkswagenů umístěný vpravo vzadu nad obloukem kola. Výrobce zapracoval na dobíjecích funkcích a vozy ID.7 již jsou vybaveny přípravou pro obousměrné dobíjení.

Volkswagen ID.7 Pro test

Nabíjecí port u ID.7 | foto: vlastní

Asistenty plní funkce na jedničku. Co by se vlastně dalo vylepšit?

Z asistenčních funkcí musím jednoznačně vyzdvihnout precizní funkci Travel Assist. Výborně funguje v kolonách i na dálnici. Udržuje si nastavený rozestup a nabízí funkci automatického rozjezdu. Pokud by výrobce povýšil autonomní úroveň, mohl by vůz klidně zvládnout dálniční jízdu ještě více bez zásahu řidiče. Rozpoznávání značek je vcelku přesné, s drobnou chybovostí se ale počítat musí. Kromě vizuální kontroly přebírá vůz rychlostní limity z mapových podkladů.

Vylepšení se dočkal i parkovací asistent. Lépe vyhledá volné místo, dá na výběr jakým směrem má zaparkovat a do paměti si lze uložit i složitější manévry, které při dalším příjezdu vůz zopakuje zcela sám. Nyní povinné hlídání maximální rychlosti je ve voze samozřejmě přítomné a při překročení na řidiče čeká decentní oznámení, které rozhodně nikoho nevyplaší. Hlídání slepého úhlu funguje spolehlivě i ve městě a chrání i procházející chodce a cyklisty.

Volkswagen ID.7 Pro test

Volkswagen ID.7 Pro v našem testu obstál na výbornou | foto: vlastní

Závěr testu Volkswagenu ID.7 Pro

Týden s elektrickým Volkswagenem ID.7 Pro utekl jako voda a od importéra mám potvrzené, že se vůz mnoha lidem vracet nechce. Korunu tomu nasadí o to více blížící se verze Tourer, která dodá modelu ještě větší kufr ve verzi kombi. Elektrický Passat Kombi má i přes svojí cenovku velkou šanci oslovit klientelu, která je doposud nerozhodná. Při výběru nového vozu navíc zjistíte, že spalovací a elektrická varianta si cenově nejsou příliš vzdálené. Dlouhý dojezd, bohatý prostor i rychlé nabíjení činí z vozu mnohem jednodušší nástroj pro další rozvoj elektromobility. Pomalým tempem začíná odpadat i nutnost vlastnictví rodinného domu s FVE. Při běžných městských jízdách se totiž bez potíží vyhnete každodenní nutnosti nabíjení a na jednu baterii jste schopni jezdit i celý pracovní týden.

Takové modely, jakým je i Volkswagen ID.7, mě opět posilují víru v to, že čistě elektrické vozy mohou jednou skutečně ty konvenční spalovací nahradit. Nemusí to být to do pěti ani deseti let, ale potenciál je čím dál větší. Efektivita motorů se zlepšuje, dojezd již není synonymem pro antidepresivní medikaci a vnitřní uspořádání a pohodlí je více než konkurenční se zavedenými modely. Jako majitel Passatu si dovedu ID.7 představit jako potenciálního nástupce. Sám jsem zvědavý, jaké inovace přinese Tourer, až se začne na českém trhu na podzim letošního roku nabízet.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
Dojezd, rychlost nabíjení Sdružené ovladače oken
Výborný infotainment Pomalé USB a Qi
Kombinovaná spotřeba Slabší možnosti nastavení rekuperace
Pohodlí a prostornost kabiny

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Volkswagen ID.7 Pro – Ekologický manažer z Wolfsburgu

  • Nový Volkswagen ID.7 startuje novou éru elektromobilů koncernu
  • K dokonalosti mu chybí jen velmi málo
  • Sportback na podzim doplní plnohodnotné kombi ID.7 Tourer
  • Jak dopadl vůz v našem podrobném redakčním testu?
Volkswagen ID.7 Pro test

Otestovali jsme nový Volkswagen ID.7 Pro | foto: vlastní

Volkswagen se s prodejem elektromobilů trápí. Se zvyšující se konkurencí je prodej složitější a nově příchozí čínské vozy nedělají situaci jednodušší. Vedoucí značka koncernu se navíc trápila i s technickými potížemi. Na trhu se ale objevila nová zbraň, která má všem ukázat, čeho je Volkswagen schopný. Když se s novým elektrickým vlajkovým modelem ID.7 projedete, tak na všechny minulé modely i potíže zapomenete. Tohle je nový Passat s alternativním pohonem!

Designéři i inženýři se rozhodli, že vytáhnou staré almanachy a vzpomenou si na trumfy, které značka používala před několika lety, kdy se Golfy, Passaty i ostatní modely prodávaly v desítkách každou minutou. V kombinaci s vysokými požadavky posledních let a ubíráním prvků v interiéru přišli s velmi zajímavým řešením, které zakomponovali právě do nového modelu. Velmi těžko se hledají zásadní nedostatky, ve výčtu najdeme spíše pár drobných chybiček. Má ID.7 ambice stát se opět po letech životodárcem legendární automobilky?

Volkswagen ID.7 Pro (2024): specifikace

Konstrukce sportback, rozměry: 4961 × 1862 × 1534 mm, hmotnost: 2201 kg
Pohon elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadní nápravy
Výkon 210 kW, točivý moment 545 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 77 kWh, udávaný dojezd 621 km
Nabíjení palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 175 kW
 Spotřeba a dojezd udávaná spotřeba 16,1 kWh/100 km
Výbava Výbava Pro People, digitální kokpit, head-up s AR, IQ.Light LED Matrix, V2X, adaptivní tlumiče DCC, audio systém Harman Kardon
Cena testovacího modelu 1 531 900 Kč (základní cena od 1 329 900 Kč)

Zaoblená elegance místo extravagantní výstřednosti

Podívejte se na to! Tohle není žádná futuristická loď, která se vás pokusí unést do neznámých částí naší galaxie. Jednoduchý elegantní aerodynamický tvar Volkswagenu ID.7 s ladnou maskou a pár ostrými hranami láká na pohodlné manažerské svezení. Ať už se do kabiny usadíte v přední nebo zadní řadě, budete se cítit váženě a budete netrpělivě čekat na zahájení jízdy. ID.7 vás bude bavit na dlouhých kilometrech, a to bez nutnosti častého zastavování. Za celý týden testování jsem měl docela problém z vozu vystoupit. Ne, nemám problém se zády nebo že by snad byla pozice za volantem nepříjemná. Jednoduše chcete pokračovat, protože je jízda s vozem neskutečně pohodlná. Potěší navíc i technologické nadšence.

Volkswagen ID.7 Pro test

Pohled na vůz zepředu | foto: vlastní

Už samotný příchod k vozu je zážitkem. Bezklíčový systém Kessy vás přivítá rozsvícením předních LED linek a postupným naběhnutím doplňkových trojúhelníkových modulů v okolí hlavního Matrix LED projektoru. V zadní části je pozdrav ještě více efektní. Obrysové a brzdové světlo nabíhá v jedné z možných animací ze středového loga směrem k bočním záhybům, kde se plastické linky rozdělí do tří vrstev. V těchto koncových částech při jízdě probíhají dynamické indikátory změny směru jízdy. Třetí brzdové světlo se ukrývá v celé šířce horní hrany okna, podobně jako u spalovacího Arteonu.

Kvůli aerodynamice Volkswagen kliky zapustil, ale udělal to po svém. Nečekejte vysouvací kliky, tradičnější výřez ve spodní části madla skrývá mikrospínače a příjemné tlumené otevírání dveří. Nejnovější aktualizace přidává žádanou funkci automatického zamykání vozu při odchodu bez nutnosti stisku dotykového tlačítka na klice nebo fyzického tlačítka na klíči. A funguje to bezchybně s německou precizností. Velká 19″ kola umocňují velikost vozu a přesto zachovávají pohodlné cestování i na kvalitních českých silnicích. V testované verzi Pro People navíc dostanete dvourozměrné pneumatiky. Jelikož má vůz pohon na zadní nápravu, hodí se širší pneumatiky pro lepší přenos výkonného motoru při nižších ztrátách.

Tohle je interiér, o jaký stojíme. Bez zbytečných invencí

Teď už ale nastal čas se konečně usadit na volant. Ten má standardní design i rozměry Volkswagenů posledních let. Jestliže jste vůči elektromobilům stále skeptičtí, zde se vás výrobce snaží dostat do vaší komfortní zóny. I tak zde najdeme drobné změny, na které si ale lze velmi snadno zvyknout. Na polodotykovém multifunkčním ovládání si pár tlačítek našlo nové umístění. Zatímco levá strana nyní plně slouží ovládání adaptivního tempomatu, Travel Assist a regulaci hlasitosti, pravá strana je více multimediální, reguluje výhřev volantu a zapíná rozšířenou realitu Head-up displeje. Volič směru jízdy si ponechal své nové místo na sloupku řízení místo páčky stěračů. Ta je šikovně integrována do levé páčky. Na tuto novou polohu se zvyká vcelku jednoduše, zvláště pokud jste již s nějakým modelem ID jeli nebo přesedáte z Mercedesu.

Mnohé překvapí absence standardní kapličky budíků. Místo ní koukáte skrze volant na drobný subtilní displej s neskutečnou jemností. ID.Display (6,4”) má za úkol informovat o nejdůležitějších jízdních datech. Nečekejte žádné úpravy zobrazení, zde máte vše naservírované z výroby. Stav baterie a dojezd doplňuje ukazatel rychlost, aktuální povolené rychlosti, nastavení tempomatu a asistentů a typické výstražné a informativní kontrolky. Víc vlastně ani nepotřebujete. V tomto směru dělá Volkswagen velký krok dopředu, když se téměř neomezené grafiky a doplňky velkých budíků stáhly vkusně na potřebné minimum. Při jízdě totiž budete fascinováni úplně jinými funkcemi.

Volkswagen ID.7 Pro test

Pohled do interiéru vozu | foto: vlastní

Chytrá IDA i rozšířená realita AR

Jednou z nejzajímavějších je zaručeně přepracovaný Head-up displej s funkcí rozšířené reality. Podobně jako ID.Display nenabízí mnoho možností úprav, volíte akorát mezi dvěma stupni zobrazení. Důležité údaje Travel Assist vidíte v krásném grafickém zobrazení. Ten je navíc doplněný o nové dynamické zobrazení odstupu vozu před vámi. Při spuštěné vestavěné navigaci vám rozšířená realita ukazuje další odbočku. S tímto vozem zabloudit nemůžete. Jedině, pokud se zadíváte do krásné grafiky. V takovém případě vás vizuálně na odbočku upozorní i barevná dynamická lišta pod spodní hranou čelního skla.

Pro příznivce tradičnějších způsobů navigace je připravena velká plovoucí 15″ obrazovka. S operačním systémem ve verzi 4 nabízí vše, co jste dosud potřebovali a mnohem více. Odezva systému je velmi dobrá a drobné prodlevy se dočkáte jen při spojení vozu s mobilními platformami Android Auto a Apple CarPlay. Doposud jsem nechápal potřebu Tesly cpát do středu vozu mega velké displeje. Po nové zkušenosti s ID.7 se ale divit přestávám. Ovládací prvky jsou příjemně rozmístěné a díky své velikosti se velmi snadno ovládají i za jízdy. Nastavení navigace, kontrola jízdních dat nebo zapnutí masážní funkce sedadel je tak velmi rychlá.

Volkswagen ID.7 Pro test

Interiér Volkswagenu ID.7 Pro | foto: vlastní

Když se absence tlačítek stane předností

Nepatřím mezi příznivce dotyku jako jediného ovládacího způsobu ve vozidlech. Přinejmenším ovládání teplotního komfortu mám rád na fyzických tlačítkách. Volkswagenu se ale nějakým způsobem podařilo ovládání klimatizace naservírovat tak, že zde dotyk vůbec nepřekáží. Teplotu lze rychle ovládat stiskem a pohybem na vyhrazené podsvětlené liště pod displejem. Neustále přítomná dotyková spodní linka s rychlým nastavením teploty, výhřevu i ventilací sedadel je ale perfektně připravená a za celou dobu testu se nestalo, že by změna neprošla nebo se stalo něco nepředvídatelného. I dotyk lze s haptickou odezvou přibližovat k dokonalosti fyzických ovladačů. Snad jen regulace směru výdechů by mohla zůstat mechanická místo tahání prstu po displeji.

Zklamáním je pro mě v interiéru snad jen rychlost nabíjení mobilního telefonu. Mobilní platformy jsou energeticky náročné a samotné položení telefonu na plochu bezdrátového nabíjení k dobití absolutně nestačí. Bohužel ani rychlost kabelového připojení přes USB-C je na dnešní dobu příliš pomalé a i při dlouhém přesunu budete rádi, když vám kapacita zůstane stejná a nepoklesne. Díky bohatému odkládacímu prostoru ale bylo jednoduché do spodní poličky umístit powerbanku a telefon při jízdě dobíjet takovým alternativním způsobem.

Středový tunel je plný odkládacích přihrádek

Variabilita středového tunelu v kombinaci s odkládacím prostorem je skvělá. Ta potěší i větší rodinu. Do výplní ve dveřích umístíte i velké 1,5 litrové lahve, a to i v zadní řadě sedadel. Vše tak máte pohodlně po ruce. V zadní řadě si navíc cestující mohou odložit drobnosti do šikovných kapes v horní části předních sedadel. I za vysokého řidiče si pohodlně sedne další dospělý cestující. Druhá řada by mohla být klidně o pár centimetrů posunuta více dopředu. Příjemně by se tím zvětšil zavazadlový prostor. Ten má použitelných 532 litrů a na běžnou dovolenou se sbalíte bez potíží. Další náklad naložíte na tažné zařízení, ať už půjde o jízdní kola nebo cestovní box. Na tažné můžete připojit brzděný přívěs do hmotnosti jedné tuny.

Volkswagen ID.7 Pro test

Zavazadlový prostor | foto: vlastní

Vnitřní prostor je vkusně doplněný o decentní ambientní osvětlení. Netradiční je panoramatické sklo, které sice přišlo o funkci větrání, zato přidává speciální stínící vrstvu. Volkswagen udává, že absence rolety uspořila 4 kilogramy hmotnosti. Dotykovým ovladačem volíte mezi průhlednou vrstvou a mléčně zatmavenou. Změnou vyšlete do okna elektrický impuls, který krystaly rozmístí do mřížky pro propustnost světla. Pokud by pro vás bylo dotykové ovládání nepříjemné, může pro vás režim přepnout hlasově i asistentka IDA. Ta se naučila mimochodem česky a díky přítomnosti chatbota ChatGPT se vás pokusí během cest při dotázání vzdělávat o novinkách.

Elektromobil s dlouhým dojezdem

O pohon se stará motorová jednotka s výkonu 210 kW specifikace APP 550. Číslo naznačuje maximální točivý moment motoru. Volkswagen u tohoto agregátu zlepšil jeho efektivitu. Ta při stejné hmotnosti umožňuje generovat až o 40 procent více výkonu. Jde o synchronní motor s permanentním magnetem. Celkově je vůz na stejnou velikost baterie, kterou najdeme i v ostatních modelech rodiny ID (77 kWh využitelné energie), schopný ujet až 621 km. Takovou hodnotu hlásí propagační materiály na základě zkoumání metodologie WLTP.

Volkswagen ID.7 Pro test

Volkswagen ID.7 Pro | foto: vlastní

V praxi se ale v letních dnech budete s plně nabitou baterií pohybovat okolo 450 kilometrů budíkového dojezdu. Jak si ID.7 stojí na silnici ve skutečnosti? Velmi solidně. Běžná jízda po městě v plynulém tempu i předvídavá jízda po dálnici běžnými rychlostmi si vyžádá spotřebu 17 až 21 kWh/100 km. A to za předpokladu, že se nebudete chtít vzdát svých jízdních návyků ze spalovacích aut. Tabulky hlásí teoretickou možnost snížení spotřeby až k 14,3 kWh. Za jarních či podzimních teplot na hranici dvaceti stupňů by mohlo být možné se přiblížit těmto hodnotám více. I tak považuji týdenní souhrnný průměr 19 kWh za velmi solidní. V potaz totiž musíme vzít, že provozní hmotnost vozu je 2 201 kilogramů.

Volkswagen ID.7 Pro test

ID.7 Pro | foto: vlastní

Neuvěřitelně přesný odhad dojezdu

S nastavitelnými tlumiči DCC Plus si můžete inteligentně nastavovat dynamiku podvozku u elektromobilu Volkswagen ID.7 podle stylu jízdy i kvality povrchu silnice. Na dojezdu se přitom nastavení sportovního, individuálního i eko režimu příliš neprojeví. Změny se pohybují v nízkých desítkách kilometrů. Takové úspory dosáhnete i s nižší intenzitou nastavení topení či klimatizace. Všeho všudy si ale nemusíte komfortní funkce odpírat. Vůz nemá příliš možností nastavení rekuperace, přepnutí voliče do polohy B ale zapne jízdu jedním pedálem a při delším klesání je schopný pár jednotek kilometrů na dojezdu přidat. Dálniční cesta z Brna do Prahy ubrala na dojezdu jen o deset kilometrů více než byla skutečná vzdálenost.

Vůz je schopný se nabíjet výkonem až 175 kW. Aktuální schopnost nabíjecího výkonu máte neustále k dispozici v nabíjecím menu v infotainmentu. Mírně nešťastné je umístění napájecího konektoru, který je po vzoru spalovacích Volkswagenů umístěný vpravo vzadu nad obloukem kola. Výrobce zapracoval na dobíjecích funkcích a vozy ID.7 již jsou vybaveny přípravou pro obousměrné dobíjení.

Volkswagen ID.7 Pro test

Nabíjecí port u ID.7 | foto: vlastní

Asistenty plní funkce na jedničku. Co by se vlastně dalo vylepšit?

Z asistenčních funkcí musím jednoznačně vyzdvihnout precizní funkci Travel Assist. Výborně funguje v kolonách i na dálnici. Udržuje si nastavený rozestup a nabízí funkci automatického rozjezdu. Pokud by výrobce povýšil autonomní úroveň, mohl by vůz klidně zvládnout dálniční jízdu ještě více bez zásahu řidiče. Rozpoznávání značek je vcelku přesné, s drobnou chybovostí se ale počítat musí. Kromě vizuální kontroly přebírá vůz rychlostní limity z mapových podkladů.

Vylepšení se dočkal i parkovací asistent. Lépe vyhledá volné místo, dá na výběr jakým směrem má zaparkovat a do paměti si lze uložit i složitější manévry, které při dalším příjezdu vůz zopakuje zcela sám. Nyní povinné hlídání maximální rychlosti je ve voze samozřejmě přítomné a při překročení na řidiče čeká decentní oznámení, které rozhodně nikoho nevyplaší. Hlídání slepého úhlu funguje spolehlivě i ve městě a chrání i procházející chodce a cyklisty.

Volkswagen ID.7 Pro test

Volkswagen ID.7 Pro v našem testu obstál na výbornou | foto: vlastní

Závěr testu Volkswagenu ID.7 Pro

Týden s elektrickým Volkswagenem ID.7 Pro utekl jako voda a od importéra mám potvrzené, že se vůz mnoha lidem vracet nechce. Korunu tomu nasadí o to více blížící se verze Tourer, která dodá modelu ještě větší kufr ve verzi kombi. Elektrický Passat Kombi má i přes svojí cenovku velkou šanci oslovit klientelu, která je doposud nerozhodná. Při výběru nového vozu navíc zjistíte, že spalovací a elektrická varianta si cenově nejsou příliš vzdálené. Dlouhý dojezd, bohatý prostor i rychlé nabíjení činí z vozu mnohem jednodušší nástroj pro další rozvoj elektromobility. Pomalým tempem začíná odpadat i nutnost vlastnictví rodinného domu s FVE. Při běžných městských jízdách se totiž bez potíží vyhnete každodenní nutnosti nabíjení a na jednu baterii jste schopni jezdit i celý pracovní týden.

Takové modely, jakým je i Volkswagen ID.7, mě opět posilují víru v to, že čistě elektrické vozy mohou jednou skutečně ty konvenční spalovací nahradit. Nemusí to být to do pěti ani deseti let, ale potenciál je čím dál větší. Efektivita motorů se zlepšuje, dojezd již není synonymem pro antidepresivní medikaci a vnitřní uspořádání a pohodlí je více než konkurenční se zavedenými modely. Jako majitel Passatu si dovedu ID.7 představit jako potenciálního nástupce. Sám jsem zvědavý, jaké inovace přinese Tourer, až se začne na českém trhu na podzim letošního roku nabízet.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
Dojezd, rychlost nabíjení Sdružené ovladače oken
Výborný infotainment Pomalé USB a Qi
Kombinovaná spotřeba Slabší možnosti nastavení rekuperace
Pohodlí a prostornost kabiny

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."