Test Dacia Duster 140 Hybrid – Do nebíčka, nebo do peklíčka?

  • Nová generace rumunského SUV je nezměrně užitečné auto za skvělé peníze
  • Prémiový design maskuje leckdy zvláštně poskládanou výbavu
  • Dynamiku ani překvapivě nízkou spotřebu nečekejte
Dacia Duster 140 Hybrid test

Otestovali jsme nový model Dacia Duster 140 Hybrid | foto: vlastní

V záplavě prémiových aut na elektrický pohon působí třetí generace rumunského SUV Dacia Duster jako zjevení. Na nic nehraje, nenabízí oproti konkurenci nic extra, ale všechno válcuje dobře poskládanou výbavou, a hlavně skvělou cenovkou. I když se v konfigurátoru snažíte sebevíc, hranici sedmi set tisíc zkrátka nepřelezete.

Bylo by ale nefér nazvat Duster Ladou Nivou nového věku. Na to je příliš hezký a vlastně překvapivě dobře vymyšlený. A i když naprosto chápu, pro koho je určen, vznikl mezi námi během společného týdne jakýsi „love/hate relationship“. I proto nedokážu být v recenzi objektivní. Tohle auto můžete buď milovat, nebo nenávidět.

Pohled fanouška: Tenhle Range Rover že je z Rumunska?

Když Duster, přivážel zástupce automobilky ke mně, nemohl jsem z něj spustit oči. Šedá metalíza moc hezky nechává vyniknout čistě technicistním liniím karoserie. Duster zkrátka budí dojem nějakého designového konceptu, spíše, než že by připomínal auto pro lesní dělníky. Zamračené LED světlomety přecházející v nové logo automobilky, promyšlené použití designových brandových prvků po celém obvodu karoserie nebo patentovaný recyklovaný materiál, ze kterého jsou vyrobeny lemy blatníků. Tohle je reklama na design, ne nějaké low-cost vozítko z východu!

Dacia Duster 140 Hybrid test

Dacia Duster 140 Hybrid | foto: vlastní

Stačí si jen sednout dovnitř do nového Dacia Duster Hybrid a tento dojem pokračuje. Technicistní linie se replikují na všech místech interiéru, které působí účelně, čistě a nepřeplácaně. Tady se skutečně někdo zamýšlel. Díky této čistotě naleznete odkládací prostory všude, kam se podíváte. Nejde jen o rozměrné kapsy ve dveřích, ale i dedikovaný prostor na plochý klíček, platební karty, ale dokonce i propisku. Telefon pak můžete odložit buď na bezdrátovou nabíječku, nebo do prostoru nad ní.

Sedmipalcový displej v kapličce a desetipalcový uprostřed pak zajišťují komunikaci auta s řidičem. To vše ve velmi intuitivní grafice, v níž se zorientuje i ten, kdo neholduje moderním technologiím. A vsadím se, že právě z těchto zájemců se bude rekrutovat nejvíce těch, kteří po Dacii pošilhávají. A kdyby přeci jen někdo nechtěl spoléhat na schopnosti francouzských a rumunských vývojářů, vždy může do jednoho ze dvojice USB-C portů zapojit svůj telefon a využít služeb Android Auto, případně CarPlay. Anebo taky nemusí. Oba systémy fungují i v bezdrátové variantě.

Dacia Duster 140 Hybrid test

Interiér | foto: vlastní

Využitelnost interiéru ovšem tímto nekončí. Jako první asi každého zaujme držák mobilního telefonu v zorném poli řidiče, který by u auta s CarPlay v sériovém vybavení čekal asi málokdo. Nenechte se ovšem mýlit. Tento držák můžete sejmout, využít jeho adaptéru typu YouMount, připevnit ho například k zadním sedadlům a přetvořit vašim ratolestem automobil v kino. Ostatně YouMount příslušenství naleznete v e-shopu Dacie celou paletu. Od nejrůznějších kapsiček až například po přídavné svítilny a držáky na cokoli. Do Dusteru tedy naskládáte skoro všechno – i pětici urostlých dospělých, kteří se za sebe vměstnají bez sebemenších potíží, a i bezmála 190centimetrovým čahounům se nebude stávat, že by bouchali hlavou o strop.

Pojďme se však už rozjet. Už po uchopení volantu jsem musel konstatovat, že nic příjemnějšího jsem už dlouho ve svých dlaních nedržel. I když patří rozhodně mezi ty rozměrnější na trhu, zajišťuje tím velmi pohodlnou manipulaci s autem, zejména ve městě. Tam ostatně pomáhá i na kategorii SUV velkorysý rejd vozidla, který z Dusteru dělá doslova ultimátního městského pomocníka. Tomu ostatně pomáhá nejen dokonale přehledná karoserie, ale i set parkovacích asistentů včetně čtyř kamer monitorujících dění kolem vozidla.

Dacia Duster 140 Hybrid test

Dacia Duster 140 Hybrid | foto: vlastní

Po nastartování se hned zapíná trakční elektromotor, kterým se Duster vždy rozjíždí primárně, pokud není mráz. Díky počátečnímu odpichu tak vůbec nepoznáte, že se pod kapotou v podobě jeho spalovacího protějšku ukrývá známá a odsvědčená atmosférická benzinová šestnáctistovka s relativně skromným výkonem 63 kW. Dohromady s elektromotorem se však Duster může pochlubit systémovým výkonem nad 100 kW, a to už je na relativně lehké auto slušná porce koníků a zejména na okreskách Duster rozhodně nepatří k brzdám provozu.

Elektromotor se zapojuje téměř do všech jízdních režimů a není problém s ním pár minut udržovat rychlost i kolem osmdesátky. Vyšší rychlosti pak motor využívá k dobíjení. Výsledkem je má průměrná spotřeba 6 litrů na sto kilometrů v kombinovaném režimu. Ani dálniční rychlosti nevedou k tomu, že by se Duster dostal nad sedm litrů. Ve městě pak zcela běžně jezdí do pěti litrů.

Není mnoho argumentů pro to, proč Duster nekoupit. Nejvyšší výbavu hybridního SUV dostanete za cenu jen něco málo přes 600 tisíc. A tyto peníze dostanete prémiově vyhlížející rodinné auto s bohatou výbavou čítající kromě jiného i například automatická dálková světla s velkým kufrem jako návdavkem. Ten sice v hybridní verzi oproti přeplňované třináctistovce o 90 litrů zmenšuje elektrická instalace, i tak je ale jeho objem činí velmi slušných 430 litrů. Pokud chcete ideální rodinné vozidlo, tady je.

Dacia Duster 140 Hybrid test

Dacia Duster 140 Hybrid | foto: vlastní

Pohled hatera: pozor, tenhle „Range Rover“ je pořád z Rumunska

Už když Duster přivážel zástupce automobilky ke mně, byl jsem podezřívavý. Jakými kompromisy bude vyvážen hezký design a nízká cenovka? Něco z nich bylo vidět už navenek. Je sice hezké, že Dacia má konečně LED denní svícení i hlavní světlomety. Dálková světla má ale stále s klasickými výbojkami. V noci to znamená jediné – někdy možná ani nepoznáte, že se dálková světla zapnula. A pokud ano, poznáte to podle změny barvy světla.

Podobné kompromisy potkáte samozřejmě i v kabině. Dobrý pocit z pohledného designu přístrojovky přejde na prvních kočičích hlavách. Tvrdý plast začne nepříjemně povrzávat a na velkých kamenech se leckdy i trochu třást. K čemu je pak množství odkládacích ploch, když nejsou vystlané žádnou protiskluzovou vrstvou? Radost ze schránky na mobilní telefon ve středovém panelu tak skončí přesně v okamžiku, kdy z ní telefon vyletí během prvního prudšího zabrzdění. Klíče hlučící v kapse dveří také nejsou ten nejpříjemnější společník na dlouhé jízdy. Stejně jako tvrdý plast středového tunelu, který vám začne způsobovat bolestivá muka už po pár minutách za volantem.

Dacia Duster 140 Hybrid test

Volant u nové Dacie Duster | foto: vlastní

Dojem z interiéru nevylepšují ani sedadla. V dnešní době je téměř nepředstavitelné, aby v jedné z nejvyšších výbav chybělo nejen jejich vyhřívání, ale dokonce i jakákoli bederní opěrka. I ve výbavě Journey si za tyto prvky musíte připlatit. Nezbývá než doufat, že se příplatkem změní také jistá houbovitost posazu v možná až příliš měkkých sedadlech. Stejně tak se v této výbavové linii můžete rozloučit s elektrickým ovládání pohybu sedadel. Dokonce ale i s tak základním prvkem, jakým je samozatmavovací zrcátko. V noci si tak budete muset manuálně zrcátko „přecvaknout“ podobně jako vás táta před třiceti lety ve Škodě Favorit. Na staré škodovky pak jistě zavzpomínáte i v okamžiku, kdy si budete točením kolečka nastavovat sklon předních světlometů. Ani to za vás Duster nezastane.

Pojďme se ale rozjet. Při vyparkování určitě využijete čtveřici kamer, které pomáhají s parkováním. Těm by ale výrazně prospělo lepší rozlišení a také praktičtější umístění. Jakmile jen trochu zaprší, neuvidíte totiž zhola nic. Proti jízdě samotné nelze mít větších námitek. Spotřeba je opravdu na to, jak hranatý Duster je, velmi slušná. Občas se ale nelze než podivit snaze automatické převodovky podřazovat vždy, když začne dobíjet baterie. Pokaždé jsem se zvýšeného hluku v kabině trochu lekl. Už jen proto, že každé podřazení je doprovázené nikoli nevýrazným trhnutím.

Dynamika provozu pak není s Dusterem bůhvíjaká. Jeho dynamika končí přibližně u 120 kilometrů v hodině. Šplhat k dálničnímu limitu se mu už pak moc nechce. Maximálka pak činí 160 kilometrů v hodině, ale pokud nejste právě přátelé hlučných atmosférických motorů, šplhat k ní bych nedoporučoval.

Dacia Duster 140 Hybrid test

Dacia Duster 140 Hybrid | foto: vlastní

Závěr: kdo má pravdu?

Jak už to tak bývá, pravda je samozřejmě někde uprostřed. Výbavové stupně v Dusteru jsou poskládány skutečně zvláštně, ale příplatek za kompletní výbavu včetně vyhřívaných sedaček není nijak velký – tvoří jen 8 000 korun. Tvrdé plasty samozřejmě moderního řidiče štvou, ale zase jsou ultimátně praktické, zvláště ve spojení s atraktivním designem. Opravdu mě štvaly snad jen tři věci. Tou první jsou leckdy odstávající plasty u dveří a čouhající šrouby, na kterých oko řidiče musí bohužel občas pohlédnout. Pomohlo by také podsvícení symbolů u voliče automatické převodovky. V noci jsem občas omylem zařadil pohybem vpřed zpátečku, což mě přivedlo do poměrně svízelných situací. Hudební nadšenec by pak přivítal možnost ekvalizérem upravit nevalné kvality audiosystému.

Věřím také, že leckoho budou mrzet mezery v nabídce motorů. LPG, hybrid a turbobenzín nemusí uspokojit každého a absence dieselu od Renaultu leckterého českého zákazníka opravdu zabolí. Přesto si dovedu představit, že si nový Duster i za nové a o něco vyšší ceny najde spoustu spokojených uživatelů. Už jen proto, že na jeho karoserii s vizáží levnějšího bratra některého z Range Roverů je opravdu radost pohledět.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Dacia Duster 140 Hybrid – Do nebíčka, nebo do peklíčka?

  • Nová generace rumunského SUV je nezměrně užitečné auto za skvělé peníze
  • Prémiový design maskuje leckdy zvláštně poskládanou výbavu
  • Dynamiku ani překvapivě nízkou spotřebu nečekejte
Dacia Duster 140 Hybrid test

Otestovali jsme nový model Dacia Duster 140 Hybrid | foto: vlastní

V záplavě prémiových aut na elektrický pohon působí třetí generace rumunského SUV Dacia Duster jako zjevení. Na nic nehraje, nenabízí oproti konkurenci nic extra, ale všechno válcuje dobře poskládanou výbavou, a hlavně skvělou cenovkou. I když se v konfigurátoru snažíte sebevíc, hranici sedmi set tisíc zkrátka nepřelezete.

Bylo by ale nefér nazvat Duster Ladou Nivou nového věku. Na to je příliš hezký a vlastně překvapivě dobře vymyšlený. A i když naprosto chápu, pro koho je určen, vznikl mezi námi během společného týdne jakýsi „love/hate relationship“. I proto nedokážu být v recenzi objektivní. Tohle auto můžete buď milovat, nebo nenávidět.

Pohled fanouška: Tenhle Range Rover že je z Rumunska?

Když Duster, přivážel zástupce automobilky ke mně, nemohl jsem z něj spustit oči. Šedá metalíza moc hezky nechává vyniknout čistě technicistním liniím karoserie. Duster zkrátka budí dojem nějakého designového konceptu, spíše, než že by připomínal auto pro lesní dělníky. Zamračené LED světlomety přecházející v nové logo automobilky, promyšlené použití designových brandových prvků po celém obvodu karoserie nebo patentovaný recyklovaný materiál, ze kterého jsou vyrobeny lemy blatníků. Tohle je reklama na design, ne nějaké low-cost vozítko z východu!

Dacia Duster 140 Hybrid test

Dacia Duster 140 Hybrid | foto: vlastní

Stačí si jen sednout dovnitř do nového Dacia Duster Hybrid a tento dojem pokračuje. Technicistní linie se replikují na všech místech interiéru, které působí účelně, čistě a nepřeplácaně. Tady se skutečně někdo zamýšlel. Díky této čistotě naleznete odkládací prostory všude, kam se podíváte. Nejde jen o rozměrné kapsy ve dveřích, ale i dedikovaný prostor na plochý klíček, platební karty, ale dokonce i propisku. Telefon pak můžete odložit buď na bezdrátovou nabíječku, nebo do prostoru nad ní.

Sedmipalcový displej v kapličce a desetipalcový uprostřed pak zajišťují komunikaci auta s řidičem. To vše ve velmi intuitivní grafice, v níž se zorientuje i ten, kdo neholduje moderním technologiím. A vsadím se, že právě z těchto zájemců se bude rekrutovat nejvíce těch, kteří po Dacii pošilhávají. A kdyby přeci jen někdo nechtěl spoléhat na schopnosti francouzských a rumunských vývojářů, vždy může do jednoho ze dvojice USB-C portů zapojit svůj telefon a využít služeb Android Auto, případně CarPlay. Anebo taky nemusí. Oba systémy fungují i v bezdrátové variantě.

Dacia Duster 140 Hybrid test

Interiér | foto: vlastní

Využitelnost interiéru ovšem tímto nekončí. Jako první asi každého zaujme držák mobilního telefonu v zorném poli řidiče, který by u auta s CarPlay v sériovém vybavení čekal asi málokdo. Nenechte se ovšem mýlit. Tento držák můžete sejmout, využít jeho adaptéru typu YouMount, připevnit ho například k zadním sedadlům a přetvořit vašim ratolestem automobil v kino. Ostatně YouMount příslušenství naleznete v e-shopu Dacie celou paletu. Od nejrůznějších kapsiček až například po přídavné svítilny a držáky na cokoli. Do Dusteru tedy naskládáte skoro všechno – i pětici urostlých dospělých, kteří se za sebe vměstnají bez sebemenších potíží, a i bezmála 190centimetrovým čahounům se nebude stávat, že by bouchali hlavou o strop.

Pojďme se však už rozjet. Už po uchopení volantu jsem musel konstatovat, že nic příjemnějšího jsem už dlouho ve svých dlaních nedržel. I když patří rozhodně mezi ty rozměrnější na trhu, zajišťuje tím velmi pohodlnou manipulaci s autem, zejména ve městě. Tam ostatně pomáhá i na kategorii SUV velkorysý rejd vozidla, který z Dusteru dělá doslova ultimátního městského pomocníka. Tomu ostatně pomáhá nejen dokonale přehledná karoserie, ale i set parkovacích asistentů včetně čtyř kamer monitorujících dění kolem vozidla.

Dacia Duster 140 Hybrid test

Dacia Duster 140 Hybrid | foto: vlastní

Po nastartování se hned zapíná trakční elektromotor, kterým se Duster vždy rozjíždí primárně, pokud není mráz. Díky počátečnímu odpichu tak vůbec nepoznáte, že se pod kapotou v podobě jeho spalovacího protějšku ukrývá známá a odsvědčená atmosférická benzinová šestnáctistovka s relativně skromným výkonem 63 kW. Dohromady s elektromotorem se však Duster může pochlubit systémovým výkonem nad 100 kW, a to už je na relativně lehké auto slušná porce koníků a zejména na okreskách Duster rozhodně nepatří k brzdám provozu.

Elektromotor se zapojuje téměř do všech jízdních režimů a není problém s ním pár minut udržovat rychlost i kolem osmdesátky. Vyšší rychlosti pak motor využívá k dobíjení. Výsledkem je má průměrná spotřeba 6 litrů na sto kilometrů v kombinovaném režimu. Ani dálniční rychlosti nevedou k tomu, že by se Duster dostal nad sedm litrů. Ve městě pak zcela běžně jezdí do pěti litrů.

Není mnoho argumentů pro to, proč Duster nekoupit. Nejvyšší výbavu hybridního SUV dostanete za cenu jen něco málo přes 600 tisíc. A tyto peníze dostanete prémiově vyhlížející rodinné auto s bohatou výbavou čítající kromě jiného i například automatická dálková světla s velkým kufrem jako návdavkem. Ten sice v hybridní verzi oproti přeplňované třináctistovce o 90 litrů zmenšuje elektrická instalace, i tak je ale jeho objem činí velmi slušných 430 litrů. Pokud chcete ideální rodinné vozidlo, tady je.

Dacia Duster 140 Hybrid test

Dacia Duster 140 Hybrid | foto: vlastní

Pohled hatera: pozor, tenhle „Range Rover“ je pořád z Rumunska

Už když Duster přivážel zástupce automobilky ke mně, byl jsem podezřívavý. Jakými kompromisy bude vyvážen hezký design a nízká cenovka? Něco z nich bylo vidět už navenek. Je sice hezké, že Dacia má konečně LED denní svícení i hlavní světlomety. Dálková světla má ale stále s klasickými výbojkami. V noci to znamená jediné – někdy možná ani nepoznáte, že se dálková světla zapnula. A pokud ano, poznáte to podle změny barvy světla.

Podobné kompromisy potkáte samozřejmě i v kabině. Dobrý pocit z pohledného designu přístrojovky přejde na prvních kočičích hlavách. Tvrdý plast začne nepříjemně povrzávat a na velkých kamenech se leckdy i trochu třást. K čemu je pak množství odkládacích ploch, když nejsou vystlané žádnou protiskluzovou vrstvou? Radost ze schránky na mobilní telefon ve středovém panelu tak skončí přesně v okamžiku, kdy z ní telefon vyletí během prvního prudšího zabrzdění. Klíče hlučící v kapse dveří také nejsou ten nejpříjemnější společník na dlouhé jízdy. Stejně jako tvrdý plast středového tunelu, který vám začne způsobovat bolestivá muka už po pár minutách za volantem.

Dacia Duster 140 Hybrid test

Volant u nové Dacie Duster | foto: vlastní

Dojem z interiéru nevylepšují ani sedadla. V dnešní době je téměř nepředstavitelné, aby v jedné z nejvyšších výbav chybělo nejen jejich vyhřívání, ale dokonce i jakákoli bederní opěrka. I ve výbavě Journey si za tyto prvky musíte připlatit. Nezbývá než doufat, že se příplatkem změní také jistá houbovitost posazu v možná až příliš měkkých sedadlech. Stejně tak se v této výbavové linii můžete rozloučit s elektrickým ovládání pohybu sedadel. Dokonce ale i s tak základním prvkem, jakým je samozatmavovací zrcátko. V noci si tak budete muset manuálně zrcátko „přecvaknout“ podobně jako vás táta před třiceti lety ve Škodě Favorit. Na staré škodovky pak jistě zavzpomínáte i v okamžiku, kdy si budete točením kolečka nastavovat sklon předních světlometů. Ani to za vás Duster nezastane.

Pojďme se ale rozjet. Při vyparkování určitě využijete čtveřici kamer, které pomáhají s parkováním. Těm by ale výrazně prospělo lepší rozlišení a také praktičtější umístění. Jakmile jen trochu zaprší, neuvidíte totiž zhola nic. Proti jízdě samotné nelze mít větších námitek. Spotřeba je opravdu na to, jak hranatý Duster je, velmi slušná. Občas se ale nelze než podivit snaze automatické převodovky podřazovat vždy, když začne dobíjet baterie. Pokaždé jsem se zvýšeného hluku v kabině trochu lekl. Už jen proto, že každé podřazení je doprovázené nikoli nevýrazným trhnutím.

Dynamika provozu pak není s Dusterem bůhvíjaká. Jeho dynamika končí přibližně u 120 kilometrů v hodině. Šplhat k dálničnímu limitu se mu už pak moc nechce. Maximálka pak činí 160 kilometrů v hodině, ale pokud nejste právě přátelé hlučných atmosférických motorů, šplhat k ní bych nedoporučoval.

Dacia Duster 140 Hybrid test

Dacia Duster 140 Hybrid | foto: vlastní

Závěr: kdo má pravdu?

Jak už to tak bývá, pravda je samozřejmě někde uprostřed. Výbavové stupně v Dusteru jsou poskládány skutečně zvláštně, ale příplatek za kompletní výbavu včetně vyhřívaných sedaček není nijak velký – tvoří jen 8 000 korun. Tvrdé plasty samozřejmě moderního řidiče štvou, ale zase jsou ultimátně praktické, zvláště ve spojení s atraktivním designem. Opravdu mě štvaly snad jen tři věci. Tou první jsou leckdy odstávající plasty u dveří a čouhající šrouby, na kterých oko řidiče musí bohužel občas pohlédnout. Pomohlo by také podsvícení symbolů u voliče automatické převodovky. V noci jsem občas omylem zařadil pohybem vpřed zpátečku, což mě přivedlo do poměrně svízelných situací. Hudební nadšenec by pak přivítal možnost ekvalizérem upravit nevalné kvality audiosystému.

Věřím také, že leckoho budou mrzet mezery v nabídce motorů. LPG, hybrid a turbobenzín nemusí uspokojit každého a absence dieselu od Renaultu leckterého českého zákazníka opravdu zabolí. Přesto si dovedu představit, že si nový Duster i za nové a o něco vyšší ceny najde spoustu spokojených uživatelů. Už jen proto, že na jeho karoserii s vizáží levnějšího bratra některého z Range Roverů je opravdu radost pohledět.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."