Ford má plán: Baterie v elektromobilech zmenší o 30 % a zachová plný dojezd

Ford chce změnit pravidla hry. Přichází s elektrickým pickupem, který díky menší baterii a vyšší efektivitě nabídne srovnatelný dojezd za nižší cenu.
Méně baterie, stejný dojezd
Malá baterie, velké ambice. Ford se chystá otočit pravidla elektrické hry naruby. Zatímco většina výrobců sází na co nejdelší dojezd pomocí stále větších baterií, americká automobilka jde opačným směrem. Plánuje vyrábět elektromobily, které nabídnou stejný dojezd jako konkurence, ale vystačí si s až o třetinu menší baterií. Nejde přitom o kompromis, ale o systematický tah směrem k vyšší efektivitě a nižším nákladům.
Základem nové strategie je nová čistě elektrická platforma Ford Universal EV Platform. Prvním vozem bude cenově dostupný pickup s baterií o kapacitě přibližně 51 kWh. Pro srovnání, F-150 Lightning má baterii téměř dvojnásobnou. Konkrétní dojezd modelu zatím automobilka nezveřejnila, ale směr je zřejmý. Místo navyšování bateriové kapacity chce Ford dosáhnout stejného efektu chytřeji.
Místo spoléhání se na stále větší bateriové články mění FOT celou filozofii. Ve svém novém přístupu kombinuje aerodynamiku, optimalizaci spotřeby a efektivní řízení energie do jednoho funkčního celku. Cílem je dostat z každé kilowatthodiny maximum bez ztráty použitelnosti.

Čtěte také: Méně stresu u nabíječky. Tesly brzy samy zaparkují u Superchargeru bez pomoci řidiče
Nový přístup k efektivitě
Dnešní velké elektromobily, jako GMC Hummer EV nebo Chevrolet Silverado EV, využívají baterie o kapacitě přes 100 kWh. Tyto obří akumulátory ale výrazně prodražují celý vůz. Baterie totiž zůstávají nejdražší komponentou a u velkých modelů mohou stát 20 000 až 30 000 dolarů (429 tisíc až 629 tisíc korun).
Ford chce tento vzorec prolomit. Výrobce věří, že díky lepšímu návrhu celého systému není potřeba spoléhat na hrubou kapacitu. Efektivní spotřeba energie umožní udržet konkurenceschopný dojezd i s výrazně menší kapacitou baterie. Pro automobilku se tím sníží výrobní náklady, ale i ekologická zátěž při těžbě surovin. Menší baterie přitom snižuje nejen cenu, ale i hmotnost vozu, což dále zlepšuje efektivitu a jízdní vlastnosti.
Pokud se Fordu podaří tuto strategii uvést do praxe, může tím výrazně ovlivnit směřování celého trhu s elektromobily. Místo větší a dražší baterie nabídne chytré řešení, které zefektivní výrobu a přiblíží elektromobily širší veřejnosti. Právě vyšší cena proti srovnatelnými autům se spalovacími motory zůstává stále pro mnoho potencionálních zákazníků tím hlavním argumentem, proč si elektromobil nepořizovat.
Zdroj: InsideEVs
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.