Baterie chráněná dřevem, ocelí a korkem? Vědci navrhli vylepšení elektroaut

Diana Křížová
Baterie elektromobilu | Zdroj: ET Auto
Baterie elektromobilu | Zdroj: ET Auto

Elektromobily mohou být ještě bezpečnější, když se použijí správné materiály. Ale čekali byste, že pro ochranu baterie i před hořením se hodí dřevo?

Materiály, které lépe ochrání baterii

Ve světě elektromobility se stále častěji klade důraz nejen na výkon, ale i na ekologickou a bezpečnostní stránku vozidel. Výzkumníci z Technické univerzity v Grazu nyní představili převratnou novinku – ochranný obal baterií z netradičních materiálů, mezi kterými nechybí dřevo, tenký plech a korek.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že dřevo jako hořlavý materiál nemá v blízkosti vysokonapěťových článků co dělat, opak je pravdou. Výsledky testování ukázaly, že nový koncept Bio!Lib poskytuje ochranu srovnatelnou s klasickým hliníkovým řešením, a to i v náročných nárazových zkouškách.

Velkou výhodou navíc je, že na rozdíl od energeticky náročného hliníku má nová konstrukce výrazně menší ekologickou stopu. Tím se otevírá cesta k udržitelnější budoucnosti elektrické dopravy bez nutnosti kompromisu v oblasti bezpečnosti.

V rámci projektu Bio!Lib nahradili vědci hliník tenkou ocelí a dřevem | foto: M. Wagner – TU Graz
V rámci projektu Bio!Lib nahradili vědci hliník tenkou ocelí a dřevem | foto: M. Wagner – TU Graz

Čtěte také: Studie zjistila, kde elektromobily nejvíce ztrácí dojezd. Klimatizací to není

Korek jako štít proti plamenům

Jedním z klíčových prvků nové konstrukce je korek. Tento přírodní materiál nejen izoluje, ale při vysokých teplotách zuhelnatí a tím výrazně omezuje šíření tepla dále do vozidla. V extrémních teplotních zkouškách si vedl dokonce lépe než běžné kryty.

Florian Feist z výzkumného týmu vysvětluje, že karbonizace korku výrazně snižuje jeho tepelnou vodivost. Díky tomu zůstává prostor za ochrannou vrstvou o desítky stupňů chladnější, což je zásadní při případném požáru.

Dřevěná výplň navíc slouží jako energetický absorbér. Buněčná struktura dřeva totiž při nárazu kolabuje a pohlcuje sílu úderu, což přispívá ke zvýšení pasivní bezpečnosti vozidla.

Recyklace baterií | foto: Toyota
Recyklace baterií | foto: Toyota

Nová generace bateriových krytů šetří přírodu

Podle analýz ve spolupráci s Univerzitou v Grazu je environmentální dopad tohoto řešení výrazně příznivější. Významně klesá spotřeba energie, vody i emise škodlivin. Jedinou výjimku tvoří větší nároky na půdu kvůli použití dřeva.

Výzkumný tým však nezůstává stát na místě. V plánu je další fáze, ve které se bude zkoumat využití méně kvalitního dřeva z prořezů nebo recyklovaných zdrojů. Cílem je dále snížit dopady na životní prostředí.

Současně se pracuje na tom, aby celý obal byl ještě lépe recyklovatelný. Výsledkem by mohl být plně uzavřený cyklus výroby a opětovného využití materiálů.

Zdroj: TU Graz


Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.


Komentáře


Nejnovější články