Studie zjistila, kde elektromobily nejvíce ztrácí dojezd. Klimatizací to není

Pavel Škopek
Tesla jedoucí po dálnici | foto: Tesla
Tesla jedoucí po dálnici | foto: Tesla

Elektromobily v létě netrápí klimatizace, ale rychlá jízda. I menší snížení rychlosti na dálnici může vést k prodloužení dojezdu až zhruba o třetinu.

Teplo škodí méně, než se zdá

V létě, když asfalt žhne a slunce pálí, většina řidičů elektromobilů s obavami zapíná klimatizaci. Jenže právě to, čeho se bojí, není hlavní problém. Nejvíc energie totiž nežere klimatizace, ale rychlost. Stačí více přišlápnout plynový pedál a dojezd mizí rychleji než sníh na letním slunci.

Potvrzují to data společnosti Geotab, globálního lídra v oblasti připojených vozidel a správy vozového parku, která zkoumala anonymizovaná telematická data z více než 3 milionů jízd lehkých užitkových elektromobilů, včetně sedanů a nákladních dodávek. Při venkovní teplotě 30 °C a rychlostech 80-130 km/h má rychlost mnohem větší vliv na dojezd než chlazení kabiny.

I mírné zvýšení rychlosti vede ke strmým ztrátám dojezdu. Například elektrická dodávka se 65kWh baterií jedoucí rychlostí 80 km/h se zapnutou klimatizací při venkovní teplotě kolem 30 °C ukazuje dojezd přibližně 230 km. Při 130 km/h však klesne na pouhých 142 km, což je o 39 % méně. U aerodynamičtějších sedanů je sice rozdíl menší, když dojezd klesne z 446 km na 322 km. Ztráta 28 % dojezdu je však stále velice citelná.

Nabíjení elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense | foto: Luboš Srb
Nabíjení elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense | foto: Luboš Srb

I malé zvolnění přidá desítky kilometrů

Konkrétní dopady jsou jasné. Pokud vyrážíte s elektromobilem na delší trasu po dálnici, vaše reálné dojezdy budou výrazně kratší, než udávají papírové hodnoty. Fyzikální zákony jsou prostě neúprosné. Čím rychleji jedete, tím víc energie potřebujete na překonání odporu vzduchu. A právě ten je při rychlostech nad 100 km/h mnohem větším problémem než klimatizace. Ta má vliv spíš ve městě a při nízkých rychlostech.

Zajímavé je, že i relativně malá změna rychlosti přináší znatelný efekt. „Pouhé zpomalení o 16 až 24 km/h může prodloužit váš dojezd o 20 až 30 procent, v závislosti na vozidle,“ řekla Charlotte Argue, senior manažerka pro udržitelnost ve společnosti Geotab. V praxi to znamená, že pokud na dálnici pojedete místo 130 km/h jen 110 km/h, ušetříte desítky kilometrů a možná i jedno dobíjení.

Jak ale z elektromobilu v létě vymáčknout maximum? Geotab nabízí několik praktických doporučení. Před jízdou klimatizujte vůz ještě při připojení k nabíječce, využívejte recirkulaci vzduchu a pokud možno ventilaci sedadel. Dále pomáhá plynulá jízda bez prudkého zrychlování, parkování ve stínu nebo vyhýbání se rychlému dobíjení v extrémních vedrech.

Zdroj: Geotab


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články