Letos přestane jezdit přes 100 tisíc elektromobilů. Jak se naloží s jejich bateriemi?

Diana Křížová
Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24
Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24

Baterie z dosloužilých elektromobilů nekončí na skládce. Díky druhému životu slouží jako úložiště energie a pomáhají stabilizovat síť i chránit přírodu.

Druhý život baterií z elektromobilů

Stovky tisíc elektromobilů po celém světě letos doslouží. Jejich baterie ale rozhodně nekončí na skládce. Právě naopak – mohou být ještě roky užitečné v tzv. druhém životě. Tyto baterie se totiž skvěle hodí pro stacionární úložiště energie, která pomáhají stabilizovat elektrickou síť a podporují přechod na obnovitelné zdroje.

Mnoho baterií z elektromobilů si i po letech používání uchová více než polovinu své původní kapacity. To je dostatečné pro méně náročné aplikace, kde není potřeba maximální výkon, ale stabilní a spolehlivé uchování energie. Právě v této oblasti přichází do hry společnosti jako Redwood Materials.

Redwood Materials se zaměřuje nejen na recyklaci baterií, ale také na jejich repasi a využití v systémech pro ukládání energie. Díky tomu snižují množství odpadu, omezují těžbu nových surovin a prodlužují životnost již vyrobených akumulátorů.

Recyklace baterií | foto: Toyota
Recyklace baterií | foto: Toyota

Energetická úložiště jako nový domov

Redwood plánuje vyrábět modulární systémy, které se skládají právě z baterií pocházejících z dosloužilých elektromobilů. Tyto úložiště mohou sloužit k ukládání energie z větrných nebo solárních elektráren, a pomáhat tak v místech, kde je připojení k síti omezené nebo nestabilní.

V době rostoucí spotřeby elektřiny, například kvůli datovým centrům a AI technologiím, mohou tyto druhotně využité baterie výrazně odlehčit přetížené síti. Pomáhají vyrovnávat špičky v odběru a umožňují efektivnější využití zelené energie, která je dostupná pouze v určitých částech dne.

Pokud baterie již nejsou vhodné ani pro druhý život, přichází na řadu jejich recyklace. Redwood z baterií získává cenné suroviny, jako je lithium, kobalt či nikl. Tyto materiály pak mohou být použity k výrobě nových baterií, čímž se uzavírá pomyslný recyklační kruh a šetří se životní prostředí.

Cirkulární hospodaření s lithium-iontovými bateriemi | foto: IDTechEx
Cirkulární hospodaření s lithium-iontovými bateriemi | foto: IDTechEx

Budoucnost bateriového trhu

Jen v USA se letos odhaduje vyřazení více než 100 tisíc elektromobilů. V dalších letech bude toto číslo dále růst, jak bude stárnout první generace EV vozů, které se na trh dostaly před deseti lety. Zatímco poptávka po recyklaci poroste rychleji než po repasi, druhý život baterií bude hrát důležitou roli.

Do roku 2045 má mít globální trh s recyklací baterií hodnotu 52 miliard dolarů. Druhý život baterií, tedy jejich opětovné použití před samotnou recyklací, by měl podle odhadů dosáhnout hodnoty 5,2 miliardy dolarů už v roce 2035.

Využití vysloužilých baterií snižuje nejen ekologickou zátěž, ale i náklady na budování nových úložišť. Každá repase nebo recyklace baterie znamená méně těžby nových surovin a menší znečištění. Díky těmto technologiím se elektromobilita stává opravdu šetrnou volbou pro budoucnost.

Zdroje:


Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.


Komentáře


Nejnovější články