Test Audi A6 Avant e-tron – Dokonalost jako jediná možnost

Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Na papíře je Audi A6 e-tron takřka bezchybná. Ale co ve skutečnosti? Tohle elektrické kombi mi několikrát vyrazilo dech… ale ne vždycky v dobrém slova smyslu.

Elektrický kombík s velkými ambicemi

Autu, které jsem měl možnost právě otestovat, říkám elektrický sen většiny manažerů. Audi A6 e-tron Avant zapadá do trendu elektrických kombíků, na který se teď stále více značek soustředí. Vybírat můžete například z elegantního BMW i5 Touring, sportovního Porsche Taycan Sport Turismo nebo pakliže patříte mezi běžné smrtelníky, Volkswagenu ID.7.

Novinka z Ingolstadtu tak doplňuje velmi zajímavou sestavu, ze které nebude úplně snadné si vybrat. Nám do redakce dorazila varianta Avant (je k dispozici i jako Sportback), tedy klasické kombi a musím přiznat, že tato karoserie mi k A6 sedí asi nejvíc.

Možná i proto, že jsem ještě docela nedávno sám vlastnil stejný model z roku 2018, takže jsem se na elektrického nástupce opravdu těšil. A jaké bylo setkání? Upřímně, chvílemi jsem se nad novou A6 e-tron doslova rozplýval, jindy jsem ale jen tiše kroutil hlavou a přemýšlel, jestli tohle značka opravdu myslí vážně.

Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Nenápadný design s prvky moderny

Po designové stránce musím dát Audi palec nahoru. Nová A6 e-tron se jednoduše povedla. Kamkoliv jsem s ní přijel, vyvolala vlnu zájmu. Lidé si ji prohlíželi, ptali se… a nebyli by to Češi, kdyby si i nerýpli, že by byla lepší s benzinovým motorem.

Kdybych měl auto popsat třemi slovy, sáhl bych po výrazech jako elegantní, moderní a nenápadné. Zní to možná jednoduše, ale právě tahle kombinace na mě působí neuvěřitelně vkusně. Líbí se mi, jak si Audi dokázalo pohrát s méně křiklavým vzhledem a zároveň přidat špetku futuristických detailů. Karoserie si zachovává tvary, které připomínají klasické A6, a přitom nepůsobí ani trochu zastarale.

Na první pohled si možná ani neuvědomíte, že se díváte na elektromobil. Auto působí jako běžný prémiový kombík. Až detaily jako registrační značka s písmeny EL nebo chybějící koncovky výfuku vás přivedou k tomu, že tady je něco jinak. Skvěle působí i šedá barva Daytona, která je za příplatek 28 600 Kč. Spolu s černým difuzorem a kryty zrcátek vytváří příjemný kontrast a dodává vozu lehce sportovní šmrnc. A není to jen o stylu – funkční prvky jako boční průduchy zajišťují lepší proudění vzduchu a přispívají k výbornému součiniteli odporu vzduchu Cx 0,24.

Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Jakmile se k autu přiblížíte, světla rozehrají propracované animace a rozloučí se s vámi i při odchodu. Přední matrix LED světlomety jsou decentně zapuštěné a dokážou chytře regulovat svítivost tak, aby neoslňovaly protijedoucí auta. Mě osobně ale trochu ruší proporce přední masky. Denní LED svítilny nad hlavními světly jsou podle mě až příliš úzké a společně s plastovým „čumákem“ místo klasické mřížky chladiče dělají příď dosti nevýraznou, nezapamatovatelnou.

O to větší radost jsem měl ze zadní části. Světelný pás přes celou šířku působí výrazně a vozu dodává osobitý charakter. Audi si navíc krásně pohrálo i s blinkry, které při odbočování vytvoří postupný světelný efekt směrem ven. Všemu pak dominuje svítící logo Audi, které působí jako třešnička na dortu.

Zajímavostí jsou dva nabíjecí porty, každý na jiné straně auta. Zatímco vlevo najdete kombinaci CCS2 a AC, tedy standardní rychlonabíjení, vpravo je pouze pomalé AC nabíjení. Osobně jsem se s tímto řešením ještě nesetkal a byť může být praktické, během týdne testování jsem druhý port nepoužil ani jednou. Navíc… motorizovaný kryt portů působí efektně, ale má jedno velké ale – otevírá se hodně pomalu. Zmáčknete tlačítko, napočítáte do tří, a až pak se začne otevírat.

Pohled z profilu odhalí, že se díváte na opravdu dlouhé auto. S délkou 4 928 milimetrů je A6 e-tron Avant aktuálně nejdelším elektromobilem značky. Dokonce i velké SUV Q8 e-tron je o pár milimetrů kratší (4915 mm). A je to znát. Nejen při jízdě, ale i při parkování. V obchodních centrech je potřeba se trefovat opravdu přesně, jinak čouháte z pruhu ven. Dále se mi líbí zapuštěné kliky, které pro otevření stačí uchopit a samozřejmě i přítomnost funkce soft close.

Za velké plus považuju přední úložný prostor (frunk). Nejde o žádný kufr na rodinný výlet, má zhruba 27 litrů, ale na nákupní tašku nebo kabely bohatě postačí. I v roce 2025 to není u elektromobilů samozřejmost. Zadní kufr pak nabízí solidních 502 litrů a po sklopení zadních sedaček se prostor zvětší na více než 1400 litrů. Bez problémů se sem vejde výbava na týdenní dovolenou i s dětmi. Praktickým bonusem je úložný prostor pod podlahou a elektricky ovládaná roleta.

Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Interiér, který vzbuzuje rozpaky

Pojďme ale konečně nahlédnout do interiéru. Okamžitě vás pohltí kombinace technologií, promyšleného ambientního osvětlení a celkově temného, moderního prostoru. V momentě, kdy usednete za volant, máte pocit, jako byste právě nastoupili do kokpitu supermoderní stíhačky. Tři velké displeje, masivní středový tunel, decentně podsvícené linie a atmosféra, která vás vtáhne. V tu chvíli přestává existovat svět kolem a zůstáváte jen vy, auto a cesta před vámi.

Překvapilo mě, jak nízko se v elektrické A6 sedí. Vzhledem k velké baterii v podlaze bych čekal spíš vyšší posed, ale opak je pravdou. Mám skvělý výhled ven, a to nejen dopředu, ale i do stran a dozadu, kde pomáhají velká zrcátka a kamery.

Nejvýraznějším prvkem kabiny jsou v mých očích displeje. Za volantem najdete přehledný přístrojový štít s informacemi o rychlosti, dojezdu, rekuperaci nebo aktivních asistentech. Uprostřed je klasický infotainment pro ovládání klimatizace, médií, nastavení vozu nebo třeba Apple CarPlay. A třetí displej, ten před spolujezdcem, je už vyloženě pro zábavu – pasažér může sledovat navigaci, stav baterie nebo i YouTube. Zajímavé je, že displej funguje i za jízdy, ovšem pro řidiče se automaticky zatmaví.

Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Interiér má ale i svoje slabší stránky. Prvním zklamáním pro mě byla volba materiálů. Audi sice kombinuje alcantaru, měkčené plasty a hliníkový dekor, ale najdeme tu i lesklý černý plast. Ten se nachází na středovém tunelu, kde často saháte – a právě tam podle mě nemá co dělat. Stačí pár přejetí hadříkem a drobné škrábance jsou na světě. Pokud plánujete A6 e-tron vlastnit, doporučuji nalepit ochrannou fólii.

Zklamalo mě i použití tvrdých plastů v některých částech kabiny. Když na ně zatlačíte, ozve se jemné, ale nepříjemné vrzání, které do prémiového auta nepatří. A co je horší, nejde o výjimku. S něčím takovým jsem se setkal už u jiných moderních audin. Moje vlastní A6 z roku 2018 byla po stránce zpracování výrazně bytelnější a nevrzala ani po 180 tisících kilometrech.

Testovaný model ve výbavě S-line měl sportovně tvarovaná sedadla, na která jsem se opravdu těšil. Kombinaci kůže a alcantary miluju. A i když jsou sedačky spíš tvrdší, jejich pohodlí mě mile překvapilo. I po dvou stech kilometrech bez pauzy jsem z auta vystoupil bez toho, aniž bych měl zlomená záda. Sedačky mají výborné boční vedení, prodlužovací sedák a také funkci ventilace.

Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Vzadu je situace podobná. Sám za sebe si sednu s obrovskou rezervou jak na nohy, tak nad hlavou. Snad jedinou výtkou je vyšší podlaha, kvůli které jsou kolena o něco výš a posed není tak přirozený jako u verze se spalovacím motorem. Ale není to nic, co by vás zásadně omezovalo.

Taky jsem se těšil na vyzkoušení audiosystému Bang & Olufsen, který je v konfigurátoru za příplatek 30 900 Kč. Musím ale přiznat, že první dojem mě nechal chladným. Zvuk byl plochý a nevýrazný, což mě až trochu zaskočilo. Po několika úpravách v ekvalizéru se ale všechno změnilo. Najednou se ozval čistý, dynamický zvuk, hluboké basy i jasné výšky. Byl to pořádný skok. Osobně bych si ale rozmyslel, jestli takový příplatek zaplatit, protože hodně záleží na tom, jak si systém doladíte a jaký máte sluch.

Na závěr o interiéru se musím zmínit o ambientním osvětlení, protože to je v případě Audi A6 e-tron opravdu kapitola sama pro sebe. Vytváří skvělou atmosféru a zároveň je interaktivní. Když zapnete směrovku, rozsvítí se část kabiny na příslušné straně zeleně. Při změně teploty klimatizace se barva proužku přizpůsobí – modrá značí chlad, červená teplo. Je to maličkost, která zvlášť u takto drahého vozu potěší.

Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Přehledný infotainment a „oldschool“ aplikace

Na chvíli se zastavme u infotainmentu, protože ten dnes hraje v moderních autech zatraceně důležitou roli. U Audi A6 e-tron to platí dvojnásob. Centrální displej s úhlopříčkou 14,5 palce je mírně natočený k řidiči a jak už jsem zmiňoval v části o interiéru, ovládáte přes něj prakticky všechno – od klimatizace přes média až po detailní nastavení vozu.

Celý systém běží na platformě Android Automotive, takže je rychlý, plynulý a podporuje vzdálené aktualizace. Rozhraní může na první pohled působit trochu nepřehledně, ale když si dáte pár minut na rozkoukání, rychle si zvyknete. Nejčastěji budete pracovat s levým panelem, kde najdete základní karty jako Domů, Navigace, Rádio nebo Aplikace.

A ano, je zde i obchod s aplikacemi, ale nečekejte zázraky. Z populárních platforem tu najdete Spotify, YouTube a tím to v podstatě končí. Netflix, HBO Max nebo Disney+? Zatím bohužel ne. Zábavu alespoň částečně zachraňuje aplikace AirConsole, přes kterou můžete hrát jednoduché hry, ale ovládání přes telefon není zrovna ideální.

Velkým plusem je funkce digitálního klíče. Auto si můžete odemykat bez nutnosti tahat s sebou fyzický klíč. Stačí mít iPhone, do kterého si digitální klíč nahrajete, a ten pak funguje jako náhrada běžné klíčenky. V roce 2025 to působí skoro samozřejmě, ale pořád to není úplný standard. Stejně tak potěší i přítomnost chytrého hlasového asistenta, který zvládá stovky hlasových příkazů a díky integraci ChatGPT působí chytřeji.

A pak je tu aplikace myAudi, kterou si můžete nainstalovat do mobilu. Tady mám ale trochu smíšené pocity. Funkčně si aplikace vede dobře – dostanete přes ni přehled o voze, můžete plánovat nabíjení nebo nastavovat klimatizaci. Jenže celé rozhraní působí, jako by ho navrhoval někdo, kdo UX bere jenom jako hobby.

Chybí tu jednoduchá vizualizace vozu, přehledné ovládání základních funkcí jedním kliknutím, a celkově je vše překryté spoustou voleb, které většina lidí pravděpodobně nikdy nevyužije. Působí to zbytečně složitě, a hlavně trochu zastarale. Možná to vidím až moc kriticky, ale z pohledu člověka, který se živí technologiemi, vím, že dnešní aplikace se dají navrhnout mnohem přehledněji.

Aplikace myAudi | foto: Roman Macháč
Aplikace myAudi | foto: Roman Macháč

Říkejte mi spokojený řidič

Teď už ale pojďme k tomu hlavnímu – jak vlastně Audi A6 e-tron jezdí. Nabízí totiž technologii, díky které patří mezi nejvyspělejší auta současnosti. Základem je platforma PPE, kterou sdílí i Porsche, a nechybí ani pokročilá 800V architektura. Tady byste kompromis hledali jen stěží.

Než se pustím do čísel a parametrů, rád bych popsal samotný pocit z jízdy. Už po pár metrech si všimnete skvěle naladěného vzduchového podvozku. Tady jde znát obrovská porce inženýrské práce. V komfortním režimu se auto doslova vznáší, typické české výmoly a záplaty pod koly mizí, aniž by byla posádka uvnitř rušena. Z podvozku se neozývají žádné rány, lupance nebo vrzání. Ticho podtrhuje skvěle odhlučněný interiér, čemuž dopomáhá i akustické zasklení předních dveří.

Ačkoliv jde o velké auto s nemalou hmotností (2 476 kg), zatáčky Audině nedělají žádné starosti. Díky nízkému těžišti působí stabilně a čitelně, a i když nemá natáčecí zadní nápravu, projíždí zatáčky s lehkostí. Reakce na volant jsou okamžité, přesné a výjezd z utaženějších zatáček zvládá bez zaváhání. Pomáhá tomu i monstrózní výkon 315 kW s okamžitě dostupným točivým momentem. Stačí jen trochu přidat a auto vystřelí jako šíp. V režimu Dynamic navíc podvozek přitvrdí a jízda získá sportovní nádech, aniž by tím trpěl komfort.

Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Kde se Audi A6 e-tron cítí jako doma jsou dálnice. Vysoké rychlosti zvládá na jedničku a přitom uvnitř zůstává dokonalé ticho – slyšíte jen kola a proudící vzduch okolo. I po několika hodinách jízdy vystoupíte z auta s pocitem, že byste klidně mohli pokračovat dál.

Zkušenější elektromobilisté jistě ocení možnosti nastavení rekuperace. K dispozici máte režim D, tedy volné plachtění s automatickou rekuperací, a režim B, který nabídne tzv. one-pedal driving. Osobně doporučuju ten druhý. Auto zpomaluje plynule a silně, řízení v městském provozu je pohodlné a navíc šetříte brzdové destičky. Za mě ideální kombinace. Pro fajnšmekry jsou pod volantem i pádla, kde lze kontrolovat intenzitu rekuperace.

A konečně krátce k asistenčním systémům. Audi je má zvládnuté precizně. Adaptivní tempomat funguje na výbornou, 360stupňová kamera se hodí při parkování a systém udržování v pruhu tolik neotravuje. Co mě potěšilo, je možnost na jedno kliknutí deaktivovat jak výstrahu vysoké rychlosti, tak i asistenta jízdy v pruhu. Rychlé, jednoduché, bez zbytečného proklikávání složitého menu.

Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Když dojezd a nabíjení už nejsou problém

V podlaze Audi A6 e-tron se nachází baterie o celkové kapacitě 100 kWh, z toho využitelných je 94,9 kWh. Dodává ji čínský gigant CATL, jeden z největších výrobců baterií na světě, který má s elektromobilitou bohaté zkušenosti. Chemické složení baterie je NCM, tedy nikl–kobalt–mangan, což je dnes standard u výkonných akumulátorů s vysokou energetickou hustotou.

Díky této robustní baterii uvádí Audi dojezd až 660 kilometrů na jedno nabití. A aby toho nebylo málo, baterie má modulární konstrukci. To v praxi znamená, že pokud se něco pokazí, nemusí se měnit celá baterka, ale jen vadný modul. Z toho pramení nižší náklady na servis a celkově ekologičtější přístup.

V otázce nabíjení patří A6 e-tron k absolutní špičce. Na rychlonabíjecí stanici s podporou 800V architektury zvládá běžně nabíjet maximálním výkonem 270 až 280 kW. Nečekejte ale, že si tyhle hodnoty užijete dlouho, nejvyšší výkon přichází hlavně mezi 10 až 30 procenty kapacity. I tak se ale z 10 na 80 % dostanete za 21 minut. To potvrzuje i měření na EV Database. Škoda jen, že v této třídě nenajdeme výkonnější 22kW palubní nabíječku.

Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Během týdenního testování jsem se dostal na kombinovanou spotřebu 18,4 kWh / 100 kilometrů, a to při průměrné rychlosti 49 km/h. Reálný dojezd se tak u mě pohyboval kolem 515 kilometrů. Věřím ale, že za lepšího počasí bych se dostal na krapet lepší čísla, testování totiž probíhalo v týdnu, kdy vydatně pršelo. Ve městě se spotřeba držela kolem 13 až 14 kWh / 100 kilometrů, což v ideálních podmínkách znamená potenciální dojezd přes 700 kilometrů. Naopak na dálnici počítejte s dojezdem kolem 450 kilometrů.

A co z toho plyne? Audi A6 e-tron kombinuje výbornou provozní efektivitu s komfortem, který by jí mohl závidět nejeden konkurent, a dynamikou, která vás prostě bude bavit. A co víc, během testu jsem nemusel ani jednou nervózně hlídat procenta baterie.

Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč
Audi A6 Avant e-tron | foto: Roman Macháč

Závěr

Hodnocení auta je hodně subjektivní disciplína. Každý máme jiné priority, jiné nároky, jiný vkus. Přesto se pokusím shrnout, kde Audi A6 e-tron skutečně zazáří a kde by to mohlo být lepší.

Začnu tím pozitivním. Jízdní vlastnosti jsou skvělé. Kombinace komfortu, přesnosti a výborně naladěného podvozku dělá z A6 e-tron mimořádně příjemného parťáka na každodenní cesty i delší přesuny. K tomu přidejte rychlé nabíjení, reálně dlouhý dojezd a ohromující výkon a máme tu takřka dokonalý elektromobil. Infotainment působí moderně, kabina si stále drží charakter ášestky a i přes pár změn zůstává věrná designové řeči Audi.

Jenže úplně bez chybičky to taky není. Nejvíc mě mrzí přítomnost tvrdých plastů na místech, kde bych je v prémiovém autě nečekal. V kombinaci s občasným vrzáním to trochu kazí jinak velmi dobrý dojem. Aplikace myAudi potřebuje nový kabát, současné rozhraní působí zastarale.

Když to celé sečtu a podtrhnu, Audi A6 e-tron je povedené auto, které má velmi blízko k ideálu. Funguje, je radost s ním jezdit a skvěle vypadá. Jen si na něj musíte připravit pořádný balík. Testovaný kus vyšel na 2 756 200 korun včetně DPH… za „obyčejnou“ ášestku. A to je vlastně odpověď na to, proč je tento model tak parádně odladěný. Automobilka si nemůže dovolit udělat chybu, jinak ji auto zákazníci omlátí o hlavu.

Hodnocení

Plus Vynikající jízdní komfort a podvozekPlus Levnější materiály
Plus Rychlé nabíjení a dlouhý dojezdPlus Nedotažená mobilní aplikace myAudi
Plus Atraktivní a funkční designPlus Vysoká pořizovací cena
Plus Moderní technologie a infotainment
Plus Praktičnost

Autor článku

Roman Macháč - Redaktor

Roman se technologiím věnuje už přes 14 let. Píše o mobilech, umělé inteligenci i elektromobilech. Má za sebou tisíce článků, videí a statisíce sledujících na sociálních sítích.


Komentáře


Nejnovější články