Xiaomi vyrobilo elektromobil, o který je tak obří zájem, že továrny nestíhají vyrábět

Nový elektromobil Xiaomi YU7 boří rekordy. Má už na kontě přes 300 tisíc objednávek, jenže výroba nestíhá a zákazníci čekají déle než 10 měsíců.
Číňané nepřestávají překvapovat
Když Xiaomi na konci června odhalilo svůj druhý elektromobil YU7, bylo to jako hodit kámen do stojaté vody. Během pouhých 3 minut se prodalo 200 tisíc kusů a během 72 hodin nasbíralo Xiaomi 315 900 objednávek. Úspěch, který by jiné automobilky považovaly za zlatý důl, se ale rychle ukázal být i logistickým oříškem. Dlouhé čekací lhůty a omezená kapacita výroby teď tvoří hlavní překážku.
V červenci se Xiaomi YU7 stalo čtvrtým nejprodávanějším SUV střední až velké třídy v Číně s 6 042 prodanými kusy. Jeho sedanový sourozenec SU7 dosáhl na 24 410 dodaných vozů. Společně tak Xiaomi v červenci dodalo 30 452 aut, což je méně než potřebných 33 tisíc měsíčně, aby firma splnila roční plán 350 tisíc kusů. První fáze továrny s kapacitou 150 tisíc vozů ročně je v provozu rok a druhá fáze byla dokončena teprve v červnu 2025.
Pět dní po uvedení se YU7 dostal do oficiálních červencových prodejních statistik, ale měsíční produkce 6 tisíc vozů je v porovnání s konkurencí nízká. Náběh výroby sice samozřejmě nějakou dobu trvá, ale pro srovnání takový Leapmotor zvládl vyrobit 10 tisíc kusů modelu B01 už sedm dní po jeho uvedení. I přes tento pomalejší náběh se poptávka po YU7 drží vysoko a dodací lhůty přesahují deset měsíců.

Čtěte také: Ferrari opisuje od Číňanů? V italské továrně bylo spatřeno elektrické Xiaomi
Výroba roste, ale tlak sílí
Xiaomi má v záloze druhou výrobní linku, která by po rozjezdu měla zdvojnásobit kapacitu. Problémem však zůstává, že SU7 má stále obrovský počet nevyřízených objednávek a jen deset procent zájemců o něj přešlo na YU7. Konkurence o výrobní sloty tak zůstává tvrdá a oba modely se navzájem brzdí.
Společnost se snaží motivovat zákazníky k rychlejšímu nákupu tím, že u části objednávek vyžaduje plnou platbu předem. Tento krok, který vyvolal silnou kritiku na čínských sociálních sítích, má zvýšit prioritu dodání pro ty, kteří mají o vůz skutečný zájem. Přesto však tempo výroby zatím neodpovídá velikosti poptávky.
Pokud Xiaomi zvládne rychle navýšit produkci, má šanci roční plán splnit. Rizikem jsou ale dlouhé čekací lhůty, které mohou odradit část zákazníků v rychle se měnícím trhu elektromobilů. YU7 je bezesporu prodejní hit, ale k tomu, aby to firma přetavila v dlouhodobý úspěch, musí především dostat své vozy co nejrychleji k zákazníkům.
Zdroj: CarNewsChina
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.