Test Volvo EX30 – Švédské kladivo na Teslu
- Volvo EX30 zbavuje elektromobily složitostí
- Jízda se opět stává návykovou
- Jak dopadlo jedno z nejoblíbenějších elektroaut v podrobném testu?

Přijde vám divné, že ač se automobilky snaží sebevíc, velmi těžko se přibližují Tesle v efektivitě provozu i délce dojezdu? Jak se to jen Američanům podařilo? Najdou vůbec nějakého přemožitele? Zcela určitě ano, ale nejspíše půjde o čínského zástupce. Takové vozy si ale u tradičních evropských zájemců budují jméno jen velmi pomalu. Mnohem lépe má nyní nakročena jedna tradiční evropská značka. I když se současným vedením se bohužel o Volvu nedá jako o čistě evropské značce jednoznačně hovořit.
Možná ale právě díky zapojení sil z vedení skupiny Geely se „švédskému“ Volvu podařilo stvořit krásný, elegantní a velmi výkonný elektrický model EX30, který se již probojovává na přední příčky v prodejích, a to právě na úkor Tesly. Může se mu to povést i v dlouhodobém výhledu? Má malý crossover co nabídnout? Rozhodně. Nejen jeho kompaktnost, ale i způsob smýšlení z něj dělá skvělého kandidáta do vašeho vozového parku.
Volvo EX30 (2024): specifikace
Konstrukce | hatchback, rozměry: 4233 × 1837 × 1549 mm, hmotnost: 1 960 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon obou náprav |
Výkon | 315 kW, točivý moment 543 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 69 kWh (64 kWh využitelných), udávaný dojezd 450 km |
Nabíjení | palubní 22 kW nabíječka, rychlonabíjení až 153 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 17,5 kWh/100 km |
Výbava | Výbava ULTRA, Full LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla v přední řadě s pamětí, aktivní parkovací asistent, kamery 360˚, pevná panoramatická střecha, náladové ambientní osvětlení, sledování mrtvých úhlů při jízdě i vystupování, asistent pro změnu jízdního směru, bezklíčový přístup, 5G konektivita, audio systém Harman/Kardon, bezdrátové nabíjení Qi, jízdní systém Pilot Assist, elektricky ovládané zadní dveře, dvouzónová klimatizace, tepelné čerpadlo o výkonu 69 kWh |
Cena testovacího modelu | 1 283 500 Kč (základní cena od 895 000 Kč) |
Volvo každým coulem, i když změn je více než dost
Oproti mnoha experimentům značek, které by se často sotva daly přiřadit do jejich běžné modelové skladby, nebudete mít u nového elektromobilu Volvo EX30 nejmenších pochybností, z jakých výrobních linek vůz sjíždí. Tohle auto křičí na celé své okolí svůj hrdý rodokmen. A je to Švéd jako poleno. Pardon za ten výraz, ale v momentě, kdy do vozu usednete, přijdete si jako v národním nábytkářském podniku. A to jen v tom nejlepším slova smyslu. Než se ale usadíme do interiéru, je potřeba si vůz pořádně prohlédnout z venku.

- Logo na přední části
- Zpětné zrcátko „bez rámečků“
- Detail kola
- Klika u dveří
Skvělé na modelu EX30 je to, že naprosto skvěle zapadne do každého prostředí. Není okázalé, ani když si jej vyberete v zábavné žluté variantě. Přední světlomety si vypůjčil od velkého bratra EX90, ale jen ve zjednodušené podobě. Jednoduchost je totiž synonymem celého vozu. Tyto LED lampy se nijak dynamicky nerozevírají. Přivítají vás postupným náběhem a tím to končí.
Stejného elegantního efektu se dočkáte i na zadních sdružených světlometech. Ty jsou rozdělené do dvou částí. Sloupcové linky plní pouze obrysové a brzdové funkce, nižší hranatá „céčka“ se postarají navíc o decentní směrové indikátory a zpětná světla. Další krásný příklad jednoduchého a elegantního řešení. Volvo zkrátka ví, že nepotřebuje okázalé a efektní trubice pro přilákání pozornosti.

Udržitelnost a recykláty v hlavní roli
Proč jsem vůz přirovnával k oblíbenému řetězci s vybavením pro domácnosti? Protože jeho interiér velmi připomíná jeho současné smýšlení. Je ekologický, jednoduše udržovatelný, místy variabilní a rozhodně šetrný k životnímu prostředí. Populární slovo dnešní doby, udržitelnost, je pro Volvo EX30 jeho druhým jménem. Samotná značka se pyšní tak velkým podílem ekologických i recyklovaných materiálů, že dokud do vozu nenasednete, nebudete tomu chtít věřit. Na přístrojové desce nehledejte alcantaru. Jde o relativně tvrdé a vícebarevné lisované povrchy, lehce drsné na omak. Ano, tohle musí být recyklát.
Středové plastové přihrádky lze vyjímat a snadno vyčistit běžnými domácími přípravky. Toto Volvo nepůsobí luxusně, ale naprosto obyčejně. Ale příjemně na úrovni běžné evropské domácnosti. Je to zvláštní pocit, zvláště když se podíváte, co vše jsou dnes automobilky schopné do vozidel instalovat pro ještě větší pocit luxusu. Dveře se zavírají po sešlápnutí brzdového pedálu, panoramatické střechy se ztmavují dotykovými ploškami, displeje se ovládají máváním ve vzduchu. Volvo EX30 na tyto vymoženosti není. Zabývá se tím, na čem opravdu záleží. A hlavně se to znatelně projeví na cenovce.

- Volant
- Dotykový displej
- Palubní deska
- Detail sedačky se švédskou vlaječkou
Jako jediné vozidlo v rodině nejspíše neuspěje
Vozidlo je malého vzrůstu a je po poznat zvenku i uvnitř. Volvo EX30 se netají svým městským zaměřením a bude se zde cítit jako ryba ve vodě. Pro výlety početnější rodiny si budete muset najít vhodnější kousek. Na zadní sedadla dětské sedačky sice systémem Isofix umístíte, rázem ale budou omezení na prostoru i cestující vpředu.
Aby si mělo pětileté dítě dát kam své nožky, bude se muset spolujezdec přisunout více vpřed, a to na hranici komfortní pozice. V tomto směru je Volvo opravdu malé. Když se obejdete bez dětských sedaček, pak se za 182 cm vysokého řidiče další urostlý muž usadí, i když s drobným kompromisem. Příjemně jednoduché a intuitivní je i čtvercový ovladač elektrického nastavení předních sedadel. Zde Volvo opět dokazuje, že nepotřebujete mít na boku sedadla více tlačítek a po paměti lovit jejich funkce.
- Pohled do interiéru vozu
- Přední sedadla
- Zadní sedadla

Jestliže jste vyloženě technický typ, pravděpodobně vás zaskočí celkové pojetí interiéru. Má tu vůbec řidič ještě své místo? Máme se celou dobu dívat na masivní velký vertikální displej (12,3” úhlopříčky) nebo vůz řídit svépomocí? Věřte mi, že sledovat displej je zde velké potěšení, zvláště když prostředí pro Volvo vyvíjel Google (omlouvám se všem milovníkům Applu). Ale neřídit tohle vozidlo by byla velká škoda.
Poté, co si projdete jednoduše rozdělené nastavení a zvyknete si na horní pruh vyhrazený nejdůležitějším jízdním datům, velmi rádi uchopíte zaoblený volant a vydáte se na cestu. V infotainmentu jasně poznáte inspiraci americkou konkurencí, ovšem s přidanou hodnotou Google technologie v podobě plnohodnotného Android Automotive. Android Auto je zde chudým příbuzným. Volvo bude vaším smartphonem na kolech a ten svůj dáte nanejvýše nabíjet do bezdrátové přihrádky. A nebo si jej připojíte USB-C kabelem pro rychlejší dobití.
Pro chod vozu vám ale bude plně dostačovat Bluetooth připojení pro rychlé vyřízení hovorů. Vše ostatní si vestavěný systém včetně připojení k internetu zařídí nezávisle. Je to velmi osvobozující. Takhle vozy fungovaly před patnácti lety. Bez komplikací a velmi intuitivně. O operačním systému by se dalo v superlativech hovořit další hodinu. Jeho přehlednost, logické rozdělení do kategorií i velmi kvalitní překlady jsou jednoduše skvělé. Odezva je velmi rychlá, a tak při jízdě netrvá dlouho, než se řidič vrátí pohledem na silnici.
- Android Automotive ve voze Volvo EX30 | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz
- Google Mapy
- Přehrávání YouTube videí
Tohle auto zvládne řídit i pětileté dítě
Pojďme ale nastartovat… Tedy tuto část za vás Volvo provede automaticky po otevření dveří. Žádná tlačítka, žádné klíče, vlastně ani žádné dálkové ovladače. Usedněte, zařaďte a jdeme na to. Volič směru je po vzoru konkurence umístěn místo pravé podvolantové páčky. Levá páčka kromě standardních funkcí nabídne tlačítka pro přední a zadní stěrače. O zbytek se musíte postarat na displeji.

Naštěstí ale během jízdy nemusíte na displej sahat často. Nejčastější změny lze rychle provést pomocí polodotykových multifunkčních ovladačů na volantu. Zde řidiči ocení programovatelné tlačítko, které ve výchozím stavu umí vypnout protivné hlídání překročení rychlosti. Současná verze systému navíc nedisponovala příliš přesným čtením dopravních značek a často tak zůstala na displeji viset třicítka, i když jste už dávno najeli na městský okruh. To jsou ale porodní bolesti předprodukční verze vozidla.
Adaptivní tempomat i jízdní asistenti fungují velmi příjemně a drží vůz kvalitně v jízdním pruhu. Ve městě ale bývá trochu ostřejší a zatím si příliš nerozumí s dočasným žlutým značením. To je ale bolístka i jiných výrobců. V takových situacích umí volant nepříjemně cuknout. Stačí ale na volantu přepnout tlačítko režimu asistence a vůz může být opět plně ve vaší moci.
Zábavu si užijete i při odjezdu ze světelné křižovatky. Když totiž sešlápnete plynový pedál, Volvo pošle na kola okamžitě celých 315 kW. To zrychlení je velmi návykové. Nejen rozjezd z klidového stavu vás ale zarazí do sedačky. I pružně z vyšší rychlosti umí vůz úžasně akcelerovat. Bez náznaku únavy si dá říct až do omezovače, který zde výrobce nastavil na 180 km/h. V takových případech se nesmíte divit, že EX30 nebude jezdit extrémně úsporně. I s agilní a svižnou jízdou se budete pohybovat se spotřebou kolem 20 kWh/100 km.

Efektivita a spotřeba hodná americké konkurence
Jestliže vás ale taková nálada přejde a víte, že budete trávit cestu městem v kolonách, zvolněte. Při respektování všech zásad ekonomické jízdy se vám vůz odmění delším dojezdem a hlavně spotřebou 14 kWh/100 kilometrů. Při plném nabití vůz často signalizuje dojezd až 340 kilometrů. Po městě jste schopní se takové porci kilometrů skutečně přiblížit. Při dlouhých dálničních přesunech ale musíte počítat s úbytkem zhruba o 30 % vyšším.
S vyšší rychlostí již tradičně dojezd ubývá rychleji. Rozhodně má smysl při vašich jízdách používat vestavěnou navigaci. O tu se starají Google Mapy. Umí totiž velmi přesně odhadovat stav baterie při příjezdu do vaší destinace. Umí včas reagovat i na míru spotřeby. V každý moment tak máte na očích důležité informace. Pokud by snad vaše cesta byla delší, než je zbývající kapacita baterie, automaticky vám vůz naplánuje zastávky. V systému jsou zaznamenané všechny stanice, které můžete využít spolu s nabíjecí kartou Volvo Charge. Spolupráce systému s pohonným ústrojím zde pracuje skutečně na jedničku.
- Přední kufr, tzv. frunk
- Pro menší nákup naprosto ideální
- Detail frunku
Mé týdenní testování Volvo EX30 dopadlo s dlouhodobou spotřebou 22 kWh/100 km. Polovinu z toho ale tvořily dálniční přesuny. Za tuto krátkou dobu jsem se ovšem nemohl zbavit pocitu radosti z jízdy, a proto se téměř každé předjíždění pojilo s vyšším zrychlením. Jsem více než přesvědčený, že delší doba by mě v jízdě více uklidnila a pak se dá i dálničně dostat na hranici 20 kWh/100 km.
Jestliže vás lehce vyšší spotřeba netrápí, zajisté budete ale chtít zábavné kilowatty rychle doplnit na krátké zastávce. V tomto vám vůz vyjde příjemně vstříc. Stačí mu pár kilometrů jízdy, zadaný nabíjecí cíl v navigaci a připraví baterii k rychlému přísunu energie. 153 kW nabíjecího výkonu na DC nabíječkách není planý marketingový údaj. 70 procent baterie vůz doplní během 28 minut. Vůz je ale připravený překvapit i na střídavoproudých stojanech. Díky palubní nabíječce s vyšším výkonem 22 kW postačí i běžný pracovní oběd k obstojnému doplnění energie.

I základní verze oplývá skvělým výkonem
O pohon se vždy stará elektromotor na zadní nápravě o výkonu 200 kW. Pokud si připlatíte za dvou motorovou konfiguraci, přibude vám na přední nápravě dalších 115 kW. Baterie má u takového vozu složení NMC s využitelnou kapacitou 64 kWh. Jelikož je Volvo již tradičně posedlé bezpečností, nabízí pokročilou ochranu nejen posádky vozu. Upozorní vás na vozy přijíždějící do křižovatky, hlídá mrtvé úhly za jízdy i při vystupování a upozorní na hrozící kolizi zepředu i zezadu. Kamery hlídají vůz ze 360 stupňů a pokud se na to necítíte, pomůže vám i s parkováním.

U vozu s cenovkou kolem 1,25 milionu bych ale dnes nejspíše očekával i trochu lepší výbavu. Světlomety svítí velmi příjemně, chybí jim ale chytřejší funkce filtrování protijedoucích vozidel. Asistent dálkových světel funguje spolehlivě, ale u této cenové kategorie by se matrixový systém zajisté hodil. Softwaroví inženýři by se měli zamyslet nad možností lepšího ovládání přepínače světel. Abyste si manuálně přepnuli z automatického režimu na potkávací světla, musíte jít pokaždé přes nastavení v nejméně třech krocích. Tohle naštěstí může vyřešit aktualizace systému. Rychlý přepínač v liště displeje jedním kliknutím by zcela jistě v ergonomii pomohl.
Ač mi vyhovují velké kapsy ve dveřích, pokud si do nich dáte pouze drobnosti, budou cestovat po celé ploše. Řešením by mohly být protiskluzové vložky nebo děliče prostoru pro zafixování osobních věcí. Podobný problém je i s předním úložným prostorem pod kapotou. Ten sice svojí velikostí k velkým nákladům neslouží, i zde by se na drobnosti hodila alespoň protiskluzová podložka.

Prcek, který bude velmi populární
Všechny výtky jsou ale zcela drobného charakteru. Všeho všudy je s Volvem EX30 moc příjemné svezení a díky své nenáročnosti dokáže oslovit velkou dávku zájemců. A to je přesně to, co automobilka nyní potřebuje. Karoserií a prostorností se sice nestaví do přímé konkurence Tesly, přesto díky zajímavé základní výbavě a především cenovce dokáže mnoho lidí přesvědčit, že právě tohle vozidlo ve své domácnosti potřebují.
Když se Američané nemají k tomu podobně malé a atraktivní vozidlo přivést na trh, postará se o to konkurence. A věřte, že tohoto žlutého prcka budeme na silnicích vídat již brzy ve velkém počtu. V jednoduchosti je síla, v případě Volva i krása. Servisní nenáročnost pohonu navíc z modelu učiní přesně to, co lidé od městského vozu potřebují. Tisíce ujetých kilometrů bez zbytečných obav.
Co se mi líbí? | Co se mi nelíbí? |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.