Test Volvo EX30 – Švédské kladivo na Teslu

  • Volvo EX30 zbavuje elektromobily složitostí
  • Jízda se opět stává návykovou
  • Jak dopadlo jedno z nejoblíbenějších elektroaut v podrobném testu?
Volvo EX30 test

Otestovali jsme nové Volvo EX30 | foto: vlastní

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a zpracování, Interiér
» 2. Jízdní vlastnosti, Spotřeba, nabíjení a dojezd, Závěr testu


Přijde vám divné, že ač se automobilky snaží sebevíc, velmi těžko se přibližují Tesle v efektivitě provozu i délce dojezdu? Jak se to jen Američanům podařilo? Najdou vůbec nějakého přemožitele? Zcela určitě ano, ale nejspíše půjde o čínského zástupce. Takové vozy si ale u tradičních evropských zájemců budují jméno jen velmi pomalu. Mnohem lépe má nyní nakročena jedna tradiční evropská značka. I když se současným vedením se bohužel o Volvu nedá jako o čistě evropské značce jednoznačně hovořit.

Možná ale právě díky zapojení sil z vedení skupiny Geely se „švédskému“ Volvu podařilo stvořit krásný, elegantní a velmi výkonný elektrický model EX30, který se již probojovává na přední příčky v prodejích, a to právě na úkor Tesly. Může se mu to povést i v dlouhodobém výhledu? Má malý crossover co nabídnout? Rozhodně. Nejen jeho kompaktnost, ale i způsob smýšlení z něj dělá skvělého kandidáta do vašeho vozového parku.

Volvo EX30 (2024): specifikace

Konstrukce hatchback, rozměry: 4233 × 1837 × 1549 mm, hmotnost: 1 960 kg
Pohon elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon obou náprav
Výkon 315 kW, točivý moment 543 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 69 kWh (64 kWh využitelných), udávaný dojezd 450 km
Nabíjení palubní 22 kW nabíječka, rychlonabíjení až 153 kW
 Spotřeba a dojezd udávaná spotřeba 17,5 kWh/100 km
Výbava Výbava ULTRA, Full LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla v přední řadě s pamětí, aktivní parkovací asistent, kamery 360˚, pevná panoramatická střecha, náladové ambientní osvětlení, sledování mrtvých úhlů při jízdě i vystupování, asistent pro změnu jízdního směru, bezklíčový přístup, 5G konektivita, audio systém Harman/Kardon, bezdrátové nabíjení Qi, jízdní systém Pilot Assist, elektricky ovládané zadní dveře, dvouzónová klimatizace, tepelné čerpadlo o výkonu 69 kWh
Cena testovacího modelu 1 283 500 Kč (základní cena od 895 000 Kč)

Volvo každým coulem, i když změn je více než dost

Oproti mnoha experimentům značek, které by se často sotva daly přiřadit do jejich běžné modelové skladby, nebudete mít u nového elektromobilu Volvo EX30 nejmenších pochybností, z jakých výrobních linek vůz sjíždí. Tohle auto křičí na celé své okolí svůj hrdý rodokmen. A je to Švéd jako poleno. Pardon za ten výraz, ale v momentě, kdy do vozu usednete, přijdete si jako v národním nábytkářském podniku. A to jen v tom nejlepším slova smyslu. Než se ale usadíme do interiéru, je potřeba si vůz pořádně prohlédnout z venku.

Volvo EX30 test

Volvo EX30 | foto: vlastní

Skvělé na modelu EX30 je to, že naprosto skvěle zapadne do každého prostředí. Není okázalé, ani když si jej vyberete v zábavné žluté variantě. Přední světlomety si vypůjčil od velkého bratra EX90, ale jen ve zjednodušené podobě. Jednoduchost je totiž synonymem celého vozu. Tyto LED lampy se nijak dynamicky nerozevírají. Přivítají vás postupným náběhem a tím to končí.

Stejného elegantního efektu se dočkáte i na zadních sdružených světlometech. Ty jsou rozdělené do dvou částí. Sloupcové linky plní pouze obrysové a brzdové funkce, nižší hranatá „céčka“ se postarají navíc o decentní směrové indikátory a zpětná světla. Další krásný příklad jednoduchého a elegantního řešení. Volvo zkrátka ví, že nepotřebuje okázalé a efektní trubice pro přilákání pozornosti.

Volvo EX30 test

Volvo EX30 | foto: vlastní

Udržitelnost a recykláty v hlavní roli

Proč jsem vůz přirovnával k oblíbenému řetězci s vybavením pro domácnosti? Protože jeho interiér velmi připomíná jeho současné smýšlení. Je ekologický, jednoduše udržovatelný, místy variabilní a rozhodně šetrný k životnímu prostředí. Populární slovo dnešní doby, udržitelnost, je pro Volvo EX30 jeho druhým jménem. Samotná značka se pyšní tak velkým podílem ekologických i recyklovaných materiálů, že dokud do vozu nenasednete, nebudete tomu chtít věřit. Na přístrojové desce nehledejte alcantaru. Jde o relativně tvrdé a vícebarevné lisované povrchy, lehce drsné na omak. Ano, tohle musí být recyklát.

Středové plastové přihrádky lze vyjímat a snadno vyčistit běžnými domácími přípravky. Toto Volvo nepůsobí luxusně, ale naprosto obyčejně. Ale příjemně na úrovni běžné evropské domácnosti. Je to zvláštní pocit, zvláště když se podíváte, co vše jsou dnes automobilky schopné do vozidel instalovat pro ještě větší pocit luxusu. Dveře se zavírají po sešlápnutí brzdového pedálu, panoramatické střechy se ztmavují dotykovými ploškami, displeje se ovládají máváním ve vzduchu. Volvo EX30 na tyto vymoženosti není. Zabývá se tím, na čem opravdu záleží. A hlavně se to znatelně projeví na cenovce.

Volvo EX30 test

Interiér elektromobilu Volvo EX30 | foto: vlastní

Jako jediné vozidlo v rodině nejspíše neuspěje

Vozidlo je malého vzrůstu a je po poznat zvenku i uvnitř. Volvo EX30 se netají svým městským zaměřením a bude se zde cítit jako ryba ve vodě. Pro výlety početnější rodiny si budete muset najít vhodnější kousek. Na zadní sedadla dětské sedačky sice systémem Isofix umístíte, rázem ale budou omezení na prostoru i cestující vpředu.

Aby si mělo pětileté dítě dát kam své nožky, bude se muset spolujezdec přisunout více vpřed, a to na hranici komfortní pozice. V tomto směru je Volvo opravdu malé. Když se obejdete bez dětských sedaček, pak se za 182 cm vysokého řidiče další urostlý muž usadí, i když s drobným kompromisem. Příjemně jednoduché a intuitivní je i čtvercový ovladač elektrického nastavení předních sedadel. Zde Volvo opět dokazuje, že nepotřebujete mít na boku sedadla více tlačítek a po paměti lovit jejich funkce.

Volvo EX30 test

Zavazadlový prostor | foto: vlastní

Jestliže jste vyloženě technický typ, pravděpodobně vás zaskočí celkové pojetí interiéru. Má tu vůbec řidič ještě své místo? Máme se celou dobu dívat na masivní velký vertikální displej (12,3” úhlopříčky) nebo vůz řídit svépomocí? Věřte mi, že sledovat displej je zde velké potěšení, zvláště když prostředí pro Volvo vyvíjel Google (omlouvám se všem milovníkům Applu). Ale neřídit tohle vozidlo by byla velká škoda.

Poté, co si projdete jednoduše rozdělené nastavení a zvyknete si na horní pruh vyhrazený nejdůležitějším jízdním datům, velmi rádi uchopíte zaoblený volant a vydáte se na cestu. V infotainmentu jasně poznáte inspiraci americkou konkurencí, ovšem s přidanou hodnotou Google technologie v podobě plnohodnotného Android Automotive. Android Auto je zde chudým příbuzným. Volvo bude vaším smartphonem na kolech a ten svůj dáte nanejvýše nabíjet do bezdrátové přihrádky. A nebo si jej připojíte USB-C kabelem pro rychlejší dobití.

Pro chod vozu vám ale bude plně dostačovat Bluetooth připojení pro rychlé vyřízení hovorů. Vše ostatní si vestavěný systém včetně připojení k internetu zařídí nezávisle. Je to velmi osvobozující. Takhle vozy fungovaly před patnácti lety. Bez komplikací a velmi intuitivně. O operačním systému by se dalo v superlativech hovořit další hodinu. Jeho přehlednost, logické rozdělení do kategorií i velmi kvalitní překlady jsou jednoduše skvělé. Odezva je velmi rychlá, a tak při jízdě netrvá dlouho, než se řidič vrátí pohledem na silnici.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a zpracování, Interiér
» 2. Jízdní vlastnosti, Spotřeba, nabíjení a dojezd, Závěr testu

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Volvo EX30 – Švédské kladivo na Teslu

  • Volvo EX30 zbavuje elektromobily složitostí
  • Jízda se opět stává návykovou
  • Jak dopadlo jedno z nejoblíbenějších elektroaut v podrobném testu?
Volvo EX30 test

Otestovali jsme nové Volvo EX30 | foto: vlastní

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a zpracování, Interiér
» 2. Jízdní vlastnosti, Spotřeba, nabíjení a dojezd, Závěr testu


Přijde vám divné, že ač se automobilky snaží sebevíc, velmi těžko se přibližují Tesle v efektivitě provozu i délce dojezdu? Jak se to jen Američanům podařilo? Najdou vůbec nějakého přemožitele? Zcela určitě ano, ale nejspíše půjde o čínského zástupce. Takové vozy si ale u tradičních evropských zájemců budují jméno jen velmi pomalu. Mnohem lépe má nyní nakročena jedna tradiční evropská značka. I když se současným vedením se bohužel o Volvu nedá jako o čistě evropské značce jednoznačně hovořit.

Možná ale právě díky zapojení sil z vedení skupiny Geely se „švédskému“ Volvu podařilo stvořit krásný, elegantní a velmi výkonný elektrický model EX30, který se již probojovává na přední příčky v prodejích, a to právě na úkor Tesly. Může se mu to povést i v dlouhodobém výhledu? Má malý crossover co nabídnout? Rozhodně. Nejen jeho kompaktnost, ale i způsob smýšlení z něj dělá skvělého kandidáta do vašeho vozového parku.

Volvo EX30 (2024): specifikace

Konstrukce hatchback, rozměry: 4233 × 1837 × 1549 mm, hmotnost: 1 960 kg
Pohon elektromobil, synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon obou náprav
Výkon 315 kW, točivý moment 543 Nm
Baterie a dojezd Li-Ion, 69 kWh (64 kWh využitelných), udávaný dojezd 450 km
Nabíjení palubní 22 kW nabíječka, rychlonabíjení až 153 kW
 Spotřeba a dojezd udávaná spotřeba 17,5 kWh/100 km
Výbava Výbava ULTRA, Full LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla v přední řadě s pamětí, aktivní parkovací asistent, kamery 360˚, pevná panoramatická střecha, náladové ambientní osvětlení, sledování mrtvých úhlů při jízdě i vystupování, asistent pro změnu jízdního směru, bezklíčový přístup, 5G konektivita, audio systém Harman/Kardon, bezdrátové nabíjení Qi, jízdní systém Pilot Assist, elektricky ovládané zadní dveře, dvouzónová klimatizace, tepelné čerpadlo o výkonu 69 kWh
Cena testovacího modelu 1 283 500 Kč (základní cena od 895 000 Kč)

Volvo každým coulem, i když změn je více než dost

Oproti mnoha experimentům značek, které by se často sotva daly přiřadit do jejich běžné modelové skladby, nebudete mít u nového elektromobilu Volvo EX30 nejmenších pochybností, z jakých výrobních linek vůz sjíždí. Tohle auto křičí na celé své okolí svůj hrdý rodokmen. A je to Švéd jako poleno. Pardon za ten výraz, ale v momentě, kdy do vozu usednete, přijdete si jako v národním nábytkářském podniku. A to jen v tom nejlepším slova smyslu. Než se ale usadíme do interiéru, je potřeba si vůz pořádně prohlédnout z venku.

Volvo EX30 test

Volvo EX30 | foto: vlastní

Skvělé na modelu EX30 je to, že naprosto skvěle zapadne do každého prostředí. Není okázalé, ani když si jej vyberete v zábavné žluté variantě. Přední světlomety si vypůjčil od velkého bratra EX90, ale jen ve zjednodušené podobě. Jednoduchost je totiž synonymem celého vozu. Tyto LED lampy se nijak dynamicky nerozevírají. Přivítají vás postupným náběhem a tím to končí.

Stejného elegantního efektu se dočkáte i na zadních sdružených světlometech. Ty jsou rozdělené do dvou částí. Sloupcové linky plní pouze obrysové a brzdové funkce, nižší hranatá „céčka“ se postarají navíc o decentní směrové indikátory a zpětná světla. Další krásný příklad jednoduchého a elegantního řešení. Volvo zkrátka ví, že nepotřebuje okázalé a efektní trubice pro přilákání pozornosti.

Volvo EX30 test

Volvo EX30 | foto: vlastní

Udržitelnost a recykláty v hlavní roli

Proč jsem vůz přirovnával k oblíbenému řetězci s vybavením pro domácnosti? Protože jeho interiér velmi připomíná jeho současné smýšlení. Je ekologický, jednoduše udržovatelný, místy variabilní a rozhodně šetrný k životnímu prostředí. Populární slovo dnešní doby, udržitelnost, je pro Volvo EX30 jeho druhým jménem. Samotná značka se pyšní tak velkým podílem ekologických i recyklovaných materiálů, že dokud do vozu nenasednete, nebudete tomu chtít věřit. Na přístrojové desce nehledejte alcantaru. Jde o relativně tvrdé a vícebarevné lisované povrchy, lehce drsné na omak. Ano, tohle musí být recyklát.

Středové plastové přihrádky lze vyjímat a snadno vyčistit běžnými domácími přípravky. Toto Volvo nepůsobí luxusně, ale naprosto obyčejně. Ale příjemně na úrovni běžné evropské domácnosti. Je to zvláštní pocit, zvláště když se podíváte, co vše jsou dnes automobilky schopné do vozidel instalovat pro ještě větší pocit luxusu. Dveře se zavírají po sešlápnutí brzdového pedálu, panoramatické střechy se ztmavují dotykovými ploškami, displeje se ovládají máváním ve vzduchu. Volvo EX30 na tyto vymoženosti není. Zabývá se tím, na čem opravdu záleží. A hlavně se to znatelně projeví na cenovce.

Volvo EX30 test

Interiér elektromobilu Volvo EX30 | foto: vlastní

Jako jediné vozidlo v rodině nejspíše neuspěje

Vozidlo je malého vzrůstu a je po poznat zvenku i uvnitř. Volvo EX30 se netají svým městským zaměřením a bude se zde cítit jako ryba ve vodě. Pro výlety početnější rodiny si budete muset najít vhodnější kousek. Na zadní sedadla dětské sedačky sice systémem Isofix umístíte, rázem ale budou omezení na prostoru i cestující vpředu.

Aby si mělo pětileté dítě dát kam své nožky, bude se muset spolujezdec přisunout více vpřed, a to na hranici komfortní pozice. V tomto směru je Volvo opravdu malé. Když se obejdete bez dětských sedaček, pak se za 182 cm vysokého řidiče další urostlý muž usadí, i když s drobným kompromisem. Příjemně jednoduché a intuitivní je i čtvercový ovladač elektrického nastavení předních sedadel. Zde Volvo opět dokazuje, že nepotřebujete mít na boku sedadla více tlačítek a po paměti lovit jejich funkce.

Volvo EX30 test

Zavazadlový prostor | foto: vlastní

Jestliže jste vyloženě technický typ, pravděpodobně vás zaskočí celkové pojetí interiéru. Má tu vůbec řidič ještě své místo? Máme se celou dobu dívat na masivní velký vertikální displej (12,3” úhlopříčky) nebo vůz řídit svépomocí? Věřte mi, že sledovat displej je zde velké potěšení, zvláště když prostředí pro Volvo vyvíjel Google (omlouvám se všem milovníkům Applu). Ale neřídit tohle vozidlo by byla velká škoda.

Poté, co si projdete jednoduše rozdělené nastavení a zvyknete si na horní pruh vyhrazený nejdůležitějším jízdním datům, velmi rádi uchopíte zaoblený volant a vydáte se na cestu. V infotainmentu jasně poznáte inspiraci americkou konkurencí, ovšem s přidanou hodnotou Google technologie v podobě plnohodnotného Android Automotive. Android Auto je zde chudým příbuzným. Volvo bude vaším smartphonem na kolech a ten svůj dáte nanejvýše nabíjet do bezdrátové přihrádky. A nebo si jej připojíte USB-C kabelem pro rychlejší dobití.

Pro chod vozu vám ale bude plně dostačovat Bluetooth připojení pro rychlé vyřízení hovorů. Vše ostatní si vestavěný systém včetně připojení k internetu zařídí nezávisle. Je to velmi osvobozující. Takhle vozy fungovaly před patnácti lety. Bez komplikací a velmi intuitivně. O operačním systému by se dalo v superlativech hovořit další hodinu. Jeho přehlednost, logické rozdělení do kategorií i velmi kvalitní překlady jsou jednoduše skvělé. Odezva je velmi rychlá, a tak při jízdě netrvá dlouho, než se řidič vrátí pohledem na silnici.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a zpracování, Interiér
» 2. Jízdní vlastnosti, Spotřeba, nabíjení a dojezd, Závěr testu

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."