Volvo EX90 představeno – To nejlepší z elektromobilového světa?
- Volvo končí se spalovací vlajkovou lodí XC90
- Nahradí ji plně elektrická verze EX90
- Vůz je napěchovaný novými technologiemi od podvozku až po střechu

Volvo bylo jednou z prvních velkých automobilek, které se přihlásily k plnému přesunu k elektrickým modelům. Nejen, že jde tento krok vidět u sesterské automobilky Polestar, Volvo by chtělo nabízet výhradně bateriová vozidla již od roku 2030. Pár zástupců již v showroomech můžete vidět. Nyní však přichází přepracovaná vlajková loď. A že bude mít hodně vysoké ambice, jestliže chce nahradit svého předchůdce, model XC90.
Volvo EX90 je plnohodnotný nástupce topmodelu XC90
Velké SUV Volvo EX90 má přímo nahradit svého spalovacího předchůdce. Přesně tak zní plány z vedení společnosti. Je tedy samozřejmostí, že vůz bude stejně kvalitně zpracován, nabídne bohatou výbavu i komfort, který se s tímto modelem pojí. Navíc se mu má dostat nové „infuze“ revoluční technologií. Týkat se to má i přepracovaného vzhledu vozu.
Především při bočním pohledu budete s jistotou vědět, kam vůz zařadit. Siluetu sdílí s předchůdcem a chce ji hrdě nosit dále. Zdroj energie pohonu ale poznáte i při pohledu na masku vozu. Nehledejte žádné falešné průduchy, velké otvory nasávání nebo prolisy. Volvo se vydalo tou jednodušší cestou, a proto je i maska provedena velmi čistou cestou. Její dominantou je velké logo společnosti.

Čtěte také: Volvo chystá radikální změnu. Řidiče odřízne od nesmyslných informací
Méně prvků už do vozu dostat nelze!
Typickým znakem automobilky jsou i výrazné světlomety ve tvaru písmene T. Ze vzdáleného pohledu vypadají velmi podobně jako u spalovacího modelu. Z blízka si to ale již myslet nebudete. Jedná se o matici LED modulů, které se postarají o všechny světelné režimy. Ani při pohledu na zadní část nebudete zpochybňovat původ vozu. Pár odlišností zde najít můžete, ale všehovšudy jde stále o typický podpis Volva.
Uvnitř vozu zažijete minimalismus v pravém smyslu slova. Vypadá to, že v tomto směru se i “jednoduché” ovládání Tesly může jevit složité. Vše ovládáte prostřednictvím 14,5 palcového centrálního displeje. Jediná fyzická tlačítka zůstala přítomná pro ovládání oken ve dveřích, nouzové služby u ovládání světel na stropnici a kruhový volič převodovky na středovém panelu. Dokonce ovládání na volantu vypadá jako dotykové plochy, nejspíše s proměnlivými funkcemi. Systémy bude pohánět softwarové řešení Googlu, Android Automotive. Milovníci hudby potěší přítomnost prémiového systému Bowers & Wilkins a kvality přenosu se standardem Dolby Atmos.

Necelých 500 kilometrů na jedno nabití. Není to málo?
Volvo EX90 se bude nabízet ve dvou motorizacích. Obě dostanou dvojici elektromotorů s pohonem všech kol. Základní verze nabídne 300 kW výkonu. Z nuly na sto se dostane za 5,7 sekundy. Výkonnější varianta si polepší o 70 kW. Na stovku se dostane o celou sekundu rychleji. Energii bude ukládat vůz do baterií o celkové kapacitě 111 kWh (z toho využitelných 107 kW) od čínského výrobce CATL. Udávaný dojezd na jedno plné nabití dosahuje hodnoty 480 kilometrů. Díky možnosti nabíjení výkonem až 250 kW doplníte 70 % baterie během třiceti minut.
Tak jak jsme u Volva zvyklí, nabídne perfektní bezpečnostní vlastnosti. EX90 neustále monitoruje okolí s pomocí kamer, radaru i lidaru. Vše zpracovává hardware of společnosti Nvidia. Vůz má nabídnout bezstarostné Plug and Charge řešení, kde stačí zapojit vůz do nabíječky a o vše ostatní se auto postará samo. Doplňkem, avšak dnes již vcelku běžným, má být mobilní aplikace s pokročilými funkcemi managementu a nastavení vozu.

Napájejte notebook, cirkulárku nebo rovnou celou chatu
Především lidé, kteří tráví mnoho času na cestě, ocení obousměrné nabíjení. A to nejen spotřebičů, ale i celkového domu. Pobyt na odlehlé chatě v horách bez elektrických rozvodů si tak můžete náležitě zpříjemnit. Společnosti nicméně uvedla, že tuto volbu nebudou nabízet vozy na všech trzích. Předpokládáme ale, že na Evropu i Severní Ameriku by se dostat měla. Pro neustálé připojení na internet používá vůz konektivitu 5G.
Nové Volvo EX90 by se mělo do výroby dostat v závěru příštího roku s uvedením na trh v prvním čtvrtletí následujícího roku. S velmi dobrou výbavou by měl být vůz dostupný za cenu kolem hranice 80 tisíc dolarů, tedy pod hranicí dvou milionů korun. To je ovšem odhad pro americký trh. Evropské ceny se mohou pohybovat v lehce odlišené hladině.
Video
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.