Test Honda e: první kilometry s malým, ale technologicky vyspělým elektromobilem

Luboš Srb

Elektromobil může být malý, ale přesto technologicky pokročilý, že by mu jeho výbavu a schopnosti mohla i mnohem větší a dražší auta od konkurence závidět. Přesně to se povedlo u nové, malé, elektrické Hondy e, která míří na český trh!

TIP: Přečtěte si náš podrobný test elektromobilu Honda e!

Elektřina a technologie vpřed

Honda má s elektrifikací v Evropě velké plány a je to především kvůli přísnějším nařízením EU. Ne, že by podobná nařízení neplatila i jinde ve světě, ale teď jde o téma, které je právě na starém kontinentu velmi žhavé. A víte, jak se to říká. Kuj železo, dokud je žhavé… Do roku 2022 tak mají být všechny klíčové modely Hondy v Evropě elektrifikované, tj. minimálně hybridy. Aby však automobilka splnila potřebné limity a také aby vyrobila auto, které využije všechny přednosti elektromobilů a udělá jej po všech stránkách technologicky vyspělým, dočkali jsme se malého městského vozu Honda e.

Výsledkem je elektromobil, který disponuje až 8 kamerami, které slouží nejen pro bezpečnostní funkce, ale také nahrazují klasická boční zpětná zrcátka. Uvnitř vozu se pak posadíte na zadek z pětice displejů, které tvoří pás téměř z levé až do pravé části palubní desky a působí vskutku nadčasově. To samé speciální, zabudované kliky, které jsou schované a zarovnané s okolním povrchem stejně jako u Modelu 3 od Tesly (test). Nebo mobilní aplikace MyHonda+, se kterou si můžete elektromobil nechat předvytopit či předvyklimatizovat, ale také třeba ovládat či sledovat nabíjení vozu, nebo vyhledat vůz na mapě, kde se zrovna nachází.

Zkušební jízda

Na vyzkoušení všech těchto vychytávek jsme ale pochopitelně zatím neměli dost času. Místo toho jsme se vydali rovnou na zkušební cestu po Praze, abychom elektromobil alespoň trochu vyzkoušeli a získali nějaké první dojmy. Už po prvních pár metrech a projetím první ostřejší zatáčky jsem si vzpomněl na mé dojmy z nového, taktéž plně elektrického Mini Cooperu SE (test), který je vlastně přímou konkurencí Hondy e. Oba vozy mají skvělý podvozek a nízké těžiště s dokonalým rozložením hmotnosti 50:50, díky čemuž je možnost sedět za volantem opravdu zábava a požitek.

První dojmy však udělá už samotný design. Honda e vypadá podle mě hodně atraktivně, obzvláště pak v limetkovém kabátku, který dokáže na ulici upoutat zraky kolemjdoucích. Ale je pravda, že oproti původnímu návrhu se konečný sériový design nakonec drží hodně při zemi a vlastně si tak říkám, že to mohlo být ještě lepší. Pokud bych měl ovšem něco vytknout, tak to bude dle mých prvních dojmů snad jedině dojezdová vzdálenost. Výrobcem uváděných 220 km dle normy WLTP je hodně málo a odsuzuje tak elektromobil spíše jen pro městský provoz než na nějaké delší cesty.

Během prvních kilometrů mi na displeji svítila spotřeba lehce pod 20 kWh/100 km, ale jaká bude reálná a hlavně dlouhodobá průměrná spotřeba nejen po městě, ale i třeba na dálnici, to zjistíme až v podrobném testu. Každopádně baterie má kapacitu jen 35,5 kWh, z čehož je reálně využitelných 32 kWh, což už je na dnešní, nové elektromobily podprůměr. Honda se to tak snaží vynahradit jednak skvělým designem, tak také překvapivě velkou prostorností v kabině či jízdními dojmy. Třeba jako je tzv. jednopedálové ovládání, kdy po sundání nohy z pedálu akcelerace dochází automaticky k brzdění s pomocí rekuperace a vy tak prakticky nemusíte vůbec používat pedál brzdy. Nastavení intenzity rekuperace pak ovládáte přes pádla šikovně pod volantem, podobně jako například u Hyundai Kona Electric (test).

Vyzkoušel jsem jak klasický, tak i sportovní režim a elektromobil Honda e je velmi hbitý v obou dvou. Líbí se mi ovládání, kdy řazení (D, N, R) probíhá jednoduše přes tlačítka na jakési poličce vedle vás. Přitom středový tunel je jinak prázdný a propojený od řidiče až ke spolujezdci. Zrychlení na stovku zvládne Honda e v základní variantě za 9,5 sekund a ve vyšší Advance pak za 8,3 sekund, maximálka je omezena na 145 km/h. O pohon zadních kol se stará 100kW, resp. 113kW elektromotor s 315 Nm, který si automobilka vyrábí sama. Interiér je krásně odhlučněný, umělý zvuk elektropohonu pak dotváří celou atmosféru a jakýsi futuristický dojem, kterého se stále nemohu zbavit.

Během jízdy jsem si také rychle zvyknul na speciální kamerový systém bočních zpětných zrcátek, který je k dispozici hned u základní varianty, nikoliv jen za příplatek jako u konkurence. Oproti Audi e-tron (test), kde jsem nadával na špatné umístění, protože displeje uvnitř auta byly prostě příliš nízko umístěné, se mi naopak řešení u Hondy e, kde je displej umístěný výše a nedaleko místa, kam se člověk dívá po běžných bočních zpětných zrcátkách, líbí a okamžitě jsem s ním dokázal fungovat. Viditelnost mi navíc přišla i lepší, než přes běžná zrcátka. Podle výrobce by to mělo být více nápomocné při horší viditelnosti ať už za šera či třeba za deště.

Na co bych rozhodně také neměl v krátkém článku zapomenout, je nabíjení. Honda e zvládá rychlonabíjení výkonem až lehce nad 60 kW (ačkoliv automobilka ve svých materiálech často uvádí spíše 50kW nabíjení), se kterým lze 35,5kWh baterii nabít na 80 % za zhruba 30 minut. Pokud byste jeli na 100kW rychlonabíječku, pak auto nabijete jen asi o dvě minuty rychleji. Plné nabití zabere něco kolem hodiny. S palubní 6,6kW nabíječkou pak počítejte, že doma nebo v práci přes wallbox budete elektromobil od Hondy nabíjet asi 4 hodiny. Baterie je chlazena vodou a elektroauto má ve výbavě i tepelné čerpadlo, což zlepšuje efektivitu a snižuje spotřebu. Záruka na baterie je pak klasicky 8 let nebo 160 tisíc km, dle toho co nastane dříve.

A jelikož jde o auto, které se může pochlubit celou plejádou technologií, neměl bych zapomenout ani na funkce Apple CarPlay a Android Auto, které v případě Hondy fungují bezdrátově, což je také velké plus. Honda Sensing pak obstarává s pomocí kamer a jiných čidel spoustu asistenčních prvků, jako je třeba držení vozu v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu, upozornění před srážkou s chodci či cyklisty, nebo také funkce pro upozornění na rozjetí auta v koloně před vámi nebo protikolizní systém, který vám prakticky zabrání s autem nabourat při parkování. Zkrátka elektromobil od Hondy chce být s pomocí technologií nejen zábavný a futuristický, ale také maximálně bezpečný.

Vyplatí se?

Nový elektromobil Honda e už se dá v jiných zemích sehnat, a to kvůli preferenci a možnosti využít v daných státech například státních dotací a jiných výhod právě pro elektromobily. V ČR to s elektromobilitou zatím není moc slavné, takže se dá očekávat, že prodeje této plně elektrické prvotiny od Hondy v naší zemi nebudou taktéž kdovíjak skvělé, ale třeba se pletu.

Každopádně cena začíná na 900 tisících korunách a ve vyšší variantě Advance pak dáte necelý 1 milion korun. Na větší hodnocení je příliš brzy, ale už teď vím jedno – pokud nakupujete srdcem nebo s emocemi, cena nerozhoduje. Pokud chcete cenově dostupný elektromobil nebo elektromobil s delším dojezdem, pak vám rozum rychle řekne, že musíte hledat jinde.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články