Na silnice se vrátí legendární elektromobil. Jde o jeden z nejvzácnějších exemplářů

Pavel Škopek
GM EV1 byl elektromobil, který předběhl dobu | Zdroj: Electrek Garage / YouTube
GM EV1 byl elektromobil, který předběhl dobu | Zdroj: Electrek Garage / YouTube

Vzácný GM EV1 čeká návrat na silnice. Po dražbě začíná jeho nejnáročnější obnova s mnoha chybějícími díly.

Jedinečná šance na návrat na silnice

GM EV1 představuje skutečný kus automobilové historie. Byl prvním moderním elektromobilem konstruovaným od začátku jako samostatný typ nikoli jako přestavba spalovacího modelu. Už v době svého vzniku byl raritní. General Motors jich vyrobil jen něco málo přes tisíc a všechny byly určeny k pronájmu. Zájemce si je nemohl koupit.

Po ukončení programu byly všechny vyřazeny z provozu a většina skončila sešrotovaná. Přibližně čtyřicet exemplářů skončilo v muzeích, univerzitách a výzkumných centrech jako nepojízdné ukázky vývoje elektromobility. Jeden kus se nedávno vydražil za 104 tisíc dolarů (2,2 milionu korun), a právě ten má projít obnovou s cílem dosáhnout legální provozuschopnosti.

Za projektem stojí youtubový kanál Electrek Garage, který chce auto znovu oživit a vrátit na silnice v co možná nejpůvodnějším stavu bez zásahů do pohonné soustavy. To však nebude vůbec jednoduché. GM při jeho vyřazení v roce 2003 chtělo ujistit, že toto auto už skutečně nikdy nevyjede na silnice. Odstranilo proto bateriový blok a další důležité součástky. Dokonce byl přestřižen i kabel k palubní nabíječce.

Jeden z mála dochovaných GM EV1 prochází náročnou obnovou | Zdroj: Electrek Garage / YouTube
Jeden z mála dochovaných GM EV1 prochází náročnou obnovou | Zdroj: Electrek Garage / YouTube

Chybí klíčové komponenty

Při renovaci proto bude potřeba nová baterie a nový systém monitorování baterií (BMS). Tým chce použít maximální množství původních dílů. Některé byly později použity v novějších modelech. Například indukční nabíječka Magna Charge s výkonem až 6,6 kW se dostala i do první Toyoty RAV4 EV a Chevroletu S10 EV. Mnoho dílů, které vznikly výhradně pro EV1, však bude nutné složitě dohledat.

Právě tato jedinečnost zvyšuje náročnost obnovy a určuje výhody i limity celého projektu. Renovace zcela jistě potrvá dlouho a s nejistým výsledkem. Pokud se to však podaří, bude to jediné znovu legálně provozovatelné EV1 na světě.

Bude to skutečný návrat technické legendy. Bylo by zajímavé postavit EV1 proti některému z dnešních elektromobilů. Ve své době byl EV1 zdaleka nejpokročilejší elektromobil na světě. S dojezdem 241 kilometrů a zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy byl lepší než jakýkoli elektrický konkurent na trhu.

Zdroj: Electrek Garage / YouTube


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články