Evropská automobilka si vážně myslí, že mít hranatý volant je dobrý nápad?

Futuristický Peugeot Polygon Concept přináší řízení po drátech, hranatý volant, či projekci informací na čelní sklo.
Odvážný koncept se zajímavou myšlenkou
Peugeot si ve svých vývojových střediscích hraje na vizionáře automobilové budoucnosti. Ve svých představách se snaží znovu vynaleznout vozidlo a to včetně dosud nevídaného volantu. Stále se tedy počítá s lidským řidičem. I když jejich nový koncept Peugeot Polygon Concept vypadá jako z daleké budoucnosti, jde o funkční prototyp.
Polygon napovídá mnohé o designu. Ač nejde o hranatou krabici, množství ostrých hran převyšuje i nejdivočejší očekávání. Jde o koncept malého vozu s délkou menší než čtyři metry. Uvnitř nenajdete prakticky nic, na co jste byli do teď zvyklí.
Svá ikonická šavlozubá světla zde designéři upravili do horizontální podoby a to jak vepředu, tak i vzadu u sdružených svítilen. Podpis tedy zůstal v principu zachován. Koncept má pouze dvoje dveře s výklopem typu Gullwing, tedy s panty ve střeše.
- Peugeot Polygon Concept | Zdroj: Peugeot
- Peugeot Polygon Concept | Zdroj: Peugeot
Volant bez existující definice
Jelikož jde o 100% elektromobil, připravil si Peugeot pro majitele zajímavou funkci s malým displejem v C-sloupku, který informuje o stavu nabití baterie. Kola jsou umístěna v rozích karoserie. To zlepší manévrovatelnost v malých uličkách. Kola navíc nejsou mechanicky spojena s volantem. Jde o systém steer-by-wire.
Tento systém již testoval například i japonský Lexus. U svého experimentu vyměnil volant za obdélníkový knipl, jelikož řízení je progresivní a nemusíte tedy volantem točit o mnoho stovek stupňů jak je běžné. K tomuto způsobu řízení se hlásí právě i koncept Polygon. Přezdívají mu Hypersquare a má usnadnit celkovou ovladatelnost vozu a odstranit nežádoucí vibrace.
Název technologie naznačuje mnohé o důležitém ovládacím prvku. Jen tedy takový volant svět ještě neviděl. Ani kulatý, ani se zkosenou spodní hranou, vlastně ani takový, jaký testoval Lexus nebo Tesla u Plaidu. Tohle je obdélník se zakulacenými rohy a čtyřmi kruhovými výřezy pro lepší držení. Zároveň má každý z těchto segmentů na starosti ovládání důležitých funkcí.
- Peugeot Polygon Concept | Zdroj: Peugeot
- Peugeot Polygon Concept | Zdroj: Peugeot
- Peugeot Polygon Concept | Zdroj: Peugeot
Nejlepší ovladače jsou žádné ovladače
Minulostí jsou i dotykové displeje. To nejspíše potěší mnoho zastánců tlačítkového ovládání. Jenže ani tlačítka zde nenajdete. Veškeré informace se promítají na sklo. Projektor složený i Micro-LED diod je umístěný za volantem a nabídne dosud nevídaný celoplošný infotainment na čelním skle.
Všechny tyto kroky mají v maximální míře vylepšit bezpečnost řízení. S méně ovládacími prvky i funkcemi odvádějící pozornost od řízení bude mít řidič možnost se plně věnovat řízení. Peugeot by chtěl podobné funkce včetně řízení po drátech uvést v některým ze svých modelů v roce 2027.
- Peugeot Polygon Concept | Zdroj: Peugeot
- Peugeot Polygon Concept | Zdroj: Peugeot
Zdroj: Stellantis
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.















