Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Audi e-tron: těžká poloautonomní váha

  |  Tomáš Drahoňovský  |  16 komentářů

Stejně jako řada prémiové konkurence, také Audi vkročilo do doby elektrické nikoli nezáživným městským vozítkem, ale impresivním a pořádně drahým SUV. Předcházejí ho sice pověsti o šílené spotřebě, a ne zcela přesvědčivém temperamentu. Jak ale ukáže test – ani jedno z toho možná není to, proč byste na zatím jediný elektromobil v portfoliu značky měli zaměřit svou pozornost.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, vzhled a komfort
» 2. Virtuální zpětná zrcátka, jízda a dynamika
» 3. Spotřeba a nabíjení, závěr

Vzpomenete si, kdy jste poprvé slyšeli od Audi termín e-tron? Před téměř deseti lety to měl být supersport podobný spalovacímu R8. SUV se z prvního elektrického auta z Ingolstadtu vyklubalo až o pět let později. Tehdy se hovořilo o revolučním přístupu k aerodynamice a jeho zásluze na papírovém dojezdu až 500 km na 95kWh baterii.

Některé čísla se nemění ani teď, když rozmáchlé SUV máme už dva měsíce tu čest vídat i na českých silnicích. Díky tomu už také víme, že dojezd půl tisíce kilometrů je mimo jiné i kvůli v mezičase změnivší se metodice výpočtu nedosažitelný, a tušíme i to, že Audi nedovede naplno využít celou kapacitu baterie. Během našeho testu jsme se ale také dozvěděli hned několik věcí, které nás vedou k závěru: ať si říká kdo chce co chce, je e-tron hodně povedené auto. Jen musíte vědět, co od něj očekáváte. Rozhodně to totiž není jen „to auto, co nemá zpětná zrcátka.“

Vzhled a komfort

Ano, některé verze skutečně zrcátka v jejich klasické podobě nemají. K tomu ale až později – rozhodně to není hlavní atribut, který by e-tron definoval. Spíš, než elektrický experiment, je totiž Audi e-tron zkrátka luxusní SUV. Takových začíná přibývat a není divu. V říši elektromobility totiž zatím neexistuje nic jako střední třída. Ten, kdo zná výhody elektromobilů osobněji a důvěrně, pořídí si dostupné vozidlo s nízkou spotřebou, kterých už také konečně začíná být na trhu dostatek. Širokou laickou veřejnost je ale potřeba zaujmout něčím vpravdě opulentním. Něčím, co přesvědčí mohovité klienty, že právě elektrický pohon je něco, za čím se jejich přátelé ze srovnatelných společenských vrstev fascinovaně otočí i přesto, že je už jen tak nějaké Ferrari nebo Maserati nemá šanci zaujmout.

A tohle všechno Audi splňuje dokonale. Řídil jsem Teslu, řídil jsem elektrický Jaguar, ale světe div se: za žádným autem se neotočilo tolik hlav „civilistů“, jako právě za e-tronem. Nikdy jsem nemusel na parkovišti u obchodních center odpovídat na tolik zvědavých dotazů. A to nejen proto, že se lidé ptali, kam se poděla ta zpropadená zrcátka. Ale zkrátka proto, že je to Audi. A velké, silné, pohledné Audi by v garáži nevadilo asi nikomu. Jmenovitě e-tron je navíc disponován tak, že si na něm něco přitažlivého dovede najít skutečně téměř každý.

Začít můžeme už rozměry. Ve všech směrech je e-tron o pár centimetrů menší než model Q7, který už leckdo může považovat na opuchlý a okázalý. Je to ale jen o tolik, aby neztratil nic z mohutnosti, pocitu bezpečí a luxusu. I onen poměrně značný úbytek 15 cm v podélném směru karoserie je přesto tak akorát akceptovatelný k tomu, abychom mohli dál e-tron považovat za extrémně prostorný vůz. Dva bezmála 190 cm muži si za sebe sednou s maximálním pohodlím luxusní limuzíny. Rodiny pak budou rády za zavazadlový prostor o objemu 660 l, i když – jak už to v případě elektrických SUV bývá – objem nahání spíše délkou a šířkou nežli výškou, a pro stěhování vysokých předmětů se příliš nehodí. Že by to snad ani nikoho nenapadlo? Že luxusní SUV není žádný valník? Ne tak docela. Audi e-tron umí táhnout skoro dvoutunový přívěs a těžší už zvládá jen Tesla Model X.

Na rozdíl od Tesly ale e-tron působí navenek relativně štíhle a poměrně odlehčeně. To tedy v případě, když sériově montovaný pneumatický podvozek necháte sjet až na nejnižší úroveň. Tehdy by si ho člověk málem spletl s kombíkem A6. Mód off-road naopak auto zvedne bezmála o 5 cm a tehdy opticky e-tron nezapře spřízněnost své platformy se spalovacími modely Q5 a Q7.

Není to však vzhled karoserie, který na e-tronu má šanci zaujmout nejvíce. Vypadá totiž zkrátka jako drahé Audi. To, co dělá ingolstadský elektromobil výjimečným, je pro mě osobně i v porovnání s jinými elektrickými vozy jeho sériová výbava. V Audi si dobře uvědomili, že když už cena auta přesahuje dva miliony, nemá cenu zákazníka trápit jakousi pomyslnou “verzí se švihadly”. Kromě už zmíněného vzduchového podvozku se tak v jakémkoli e-tronu setkáte s koženým čalouněním, dvacetipalcovými koly, ale třeba i online službami včetně navigace s podklady od Here. Náš model byl k tomu ještě vybavený například head-up displejem nebo vpravdě luxusně znějícím audiosystémem Bang a Olufsen. Ale také prvky, o kterých mám dodnes pochybnosti: dveře, kterým v zavírání pomáhá servomotor, mi pravidelně nečekaně přivíraly nohu a tzv. Phonebox s bezdrátovou nabíječkou telefonu zase na iPhonu zapínal Apple Pay a rozsvícením displeje tak baterii spíše vybíjel, než nabíjel. Uznávám ale, že obojí mohlo být způsobeno mou nešikovností.

Což se ovšem nedá říct o pár drobnostech v interiéru. Až do konce testu mi vadilo, jak daleko jsou výdechy klimatizace od řidiče. Možná mám krátké ruce, ale pro komfortní nastavení směru proudění vzduchu, musel jsem se vždy předklonit. Stejně tak jsem se celou dobu pletl v tom, jak se vlastně řadí na řadící páce, která nemá podobu řadící páky. Jedná se jen o jakýsi posuvník, který je součástí koženého představce, kam si můžete pro lepší pohodlí opřít dlaň na středové konzoli. A i když jsou převodové stupně uspořádány tak, jako v každém koncernovém autě, neznámo proč, jsem zpátečku vždycky řadil na druhou stranu, což se mi několikrát málem krutě vymstilo. 

Jenže to všechno jsou jen drobnosti. Pokud v něčem Audi exceluje, je to zpracování. Takhle má vypadat interiér luxusního vozu. Dokonce ani Jaguar i-Pace (test) se svým příplatkovým obložením z leštěného dřeva nevyvolává tak kvalitní dojem, jako Audi. A to i přesto, že třeba vršek přístrojové desky kryje namísto pravé kůže ta umělá.

Ani v ergonomii a ovládání všech funkcí nemá v říši elektromobilů e-tron konkurenci. Kdybych chtěl riskovat posměch všech pravověrných petrolheadů, možná si dovolím i povzdech, jak osvěžující je zase vplout do logiky koncernu VW. Infotainment se ovládá jako v každém Audi, je intuitivní, logicky řazený, a to vše ještě korunuje příjemnou vibrační odezvou na centrálním více než dvanáctipalcovém displeji. Víte tedy nejen, že jste skutečně některou z voleb potvrdili, ale na rozdíl od konkurence také systém bezprostředně zareaguje – a to je skutečná výjimka.

Vůbec poprvé jsem také v elektrickém autě viděl naprosto logické využití sekundárního displeje, na kterém se za normálních okolností zobrazuje ovládání klimatizace nebo médií. Ta se dá nejen dá ovládat gesty, a proto téměř bez nutnosti dívat se na něj za jízdy. V případě zadávání textu se navíc zobrazení změní na touchpad s rozeznáváním psaného písma. Kde jinde můžete zadávat adresu a sledovat přitom vozovku? Bravo, Audi! Zvlášť když se tato funkcionalita ještě znásobí možností nechat si zobrazit navigaci přes celý digitální přístrojový panel v kapličce. Zapomenout pak nemůžu ani na aplikaci myAudi dostupnou pro chytré telefony, přes kterou můžete stejně jako u jiných koncernových elektromobilů jednoduše ovládat některé funkce auta na dálku, příkladem třeba předvyklimatizování či předvytopení, a třeba také kontrolovat aktuální stav baterie, což se obzvlášť hodí při nabíjení.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, vzhled a komfort
» 2. Virtuální zpětná zrcátka, jízda a dynamika
» 3. Spotřeba a nabíjení, závěr

ŠTÍTKY:, , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
6 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
Pavel49EmikRomanZetorbob Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
petrolhead
petrolhead

V jinak pěkné a čtivé recenzi mi schází jeden kruciální poznatek, že Audi e-tron je auto vítězů. Můžete být řidič mizerný, auto málo nabíté, ale dojedete na závody do Kocourkova, jury si devótně vytře pozadí pravidly a jste vítěz. A ještě přitom bojujete proti tomudlenc Voteplování(TM). Tohle auto rozhodně musím mít.

Johan
Johan

Etron je skutečný zástupce elektromobilů. V ČR elektromobil vygeneruje více CO2 než spalovak ale přesto má nulové emise.. Když se něco nehodí tak to zrušíme. Že elektřina vzniká za znečišťování prostředí vyššího než auty? Nevadí prostě na to všichni zapomene..

Kerosin
Kerosin

A to s tím vygenerovaným množstvím CO2 jste spočítal jak? Velmi by mě zajímal zdroj Vašich počátečních hodnot a i výpočet sám o sobe.

Zetor
Zetor

Pokud jde o EU, jsou průměrné emise pro výrobu jedné kWh přibližně 355 g CO2 (průměr z mnoha čísel), v České republice je to pak podstatně vyšších 610 gramů. Pokud jezdíte za 14kWh, tak potřebujete aby elektrárna dala cca 18kW.. Vaše emise CO2 jsou 109g / 100km.. (Citigo benzín cca 97g, CNG 82).. Pokud jezdíte za 20kWh jako tesla tak potřebujete 27kWh při započtení ztrát = 165 g / 100km.. Spalovák je čistší a kdyby byl tak pěkně dotován je ještě čistší..

Kerosin
Kerosin

A to, že na výrobu (a tím myslím jen rafinaci) jednoho litru benzínu nebo nafty je třeba 1 kWh elektřiny jste pominul? A co energie na její přepravu, energie na chod čerpacích stanic? Nemluvě o energii spotřebované při těžbě (ony ty těžební věže jedou na elektřinu), ale to je se vyrovnává těžbou prvků potřebných pro baterie takže jedna ku jedné.
Když bude fosil žrát 5 litrů na 100km, tak si k tomu co vyprodukuje spalováním PHM připočítejte co bylo potřeba na jeho výrobu, a dostanete radikálně jiná čísla.

Vilik
Vilik

Tak hlavně že se to uhlí doveze a vytěží bez emisí do té elektrárny… Vše je jedna ku jedné..

Roman
Roman

Tak hlavně je legrační, že se všichni upínají jen k CO2. To je globální problém, ale hlavní zravotní ptoblém produkují spalováky lokálně a to oxidiy dusíku a mikročásticeni prachu. Z to jsou rakoviny a respirační choroby. Pohádky o tom, že jsou spalováky čistší, ponechám raději bez reakce. Ať se zavřou chlaci do garáže s nestartovaným spalovákem a ono je to rozsoudí samo :)

Pavel49
Pavel49

Přesně, to je to co mě zajímá víc (i když s tím C02 ani nemá pravdu protože v ČR je průměr asi 450, asi zapomíná na jádro a obnovitelné zdroje které tvoří skoro polovinu) ale mě hlavně vadí jak spalovaky smrdí ve městě a že hlavně v zimě se tam nedá dejchat.

Pavel49
Pavel49

Tak osobně nevím kde žijete (asi v Polsku) ale C02 na 1 kWh je v ČR kolem 450 viz https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=false v Polsku je to přes, tam jsou ekologičtější pouze auta jako Model 3, Ioniq nebo Up atd, velká auta jako E-Tron opravdu ne, ale v ČR je skoro polovina elektřiny z jádra a nebo obnovitelných zdrojů takže na tom tak hrozně nejsme a EV jsou u nás ekologičtější a to i E-Tron

Voltman
Voltman

Nic si z matení se při volbě směru jízdy nedělejte,u našeho služebního Mercedesu Vito v automatu se páčkou pod volantem směrem nahoru dopředu volí zpátečka a k sobě dozadu dolů jízda vpřed… NIKDY to nedám na první pokus,sice o nic nejde ale vždycky mě to rozčiluje.. a sedadla jsou hotová tragedie.

Kerosin
Kerosin

Po tom, co E-Trony (respektive AUDI) předvedlo na ECO rally Bohemia nemá žádná recenze smysl. Jediné co by bylo důstojné je tiše odejít, a pohřbít tento vůz v análech dějin.

Zetor
Zetor

Předvedli to co předvádí každý EKO elektro fanatik. Dávají všem magorům zrcadlo jako je to prohnilý.

bob
bob

Jednou budeme jezdit elekroauty, toho se ale nastesti vy ekoposuci nedockate… :D

Roman
Roman

Tak toho se asi nedočkáte Vy, já sním jezdím :)

Emik
Emik

Toto Auto je propadák,ůplně převrátili smysl EV,smyslem není vyrábět auto s co největší baterií a s co nejmenším dojezdem a ještě si dávat za to ocenění.Je to jen vysavač peněz v hezkém pozlátku.Soudruzi z NDR udělali chybu.

Mobilní zobrazení