Na elektromobil brzy přejde nejvíc lidí v historii. Blíží se jeden z bodů zlomu

Pavel Škopek
Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu | Zdroj: Tesla
Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu | Zdroj: Tesla

Statisíce ojetých elektromobilů po leasingu zaplaví trh a srazí ceny. Rok 2026 změní dostupnost i poptávku.

Návrat leasingů mění pravidla

Přestože prodeje elektromobilů vytrvale rostou, přesto je ve většině zemí stále jasně válcují auta se spalovacími motory. Důvodem je pro mnoho zájemců stále výrazně vyšší cena u nových vozů a nedostatek ojetin. To by se ale už příští rok mělo výrazně změnit. U statisíců elektromobilů vyprší leasingy a tato masa má sílu nejen rozhýbat sekundární trh, ale změnit trh s elektromobily rychleji než cokoli předtím.

V roce 2026 vyprší na americkém trhu 243 000 až 330 000 leasingů elektromobilů, což je podle studie J.D Power více než trojnásobek vypršených leasingů v roce 2025. Současně více než 94 procent majitelů přitom zvažuje jako své další vozidlo opět elektromobil. Reálné chování je však jiné, protože v roce 2025 zůstalo u elektrického pohonu jen 62 procent vracejících se řidičů. Zájem ochládá i v důsledku ukončení amerických daňových úlev, které srazilo zájem o nové elektromobily na polovinu.

Mezitím se však daří elektrickým ojetinám, které jsou s průměrnou cenou 29 922 dolarů (624 tisíc korun) přibližně o 1100 dolarů (23 tisíc korun) levnější než vozy se spalovacím motorem. V cenové kategorii od 20 000 do 30 000 dolarů (417 tisíc korun až 625 tisíc korun) je nyní podle údajů více dostupných elektromobilů než srovnatelných spalovacích aut. Kupující jsou navíc ochotni kupovat elektromobily staré jednu generaci, protože je u nich pravděpodobnější, že budou stále ještě dostávat OTA aktualizace, i když mohou být za poplatek.

Baterie v elektromobilu | Zdroj: MG
Baterie v elektromobilu | Zdroj: MG

Přetlak stlačí ceny

Rok 2026 tak přináší širší kontext prudkého nárůstu nabídky. Velké množství vrácených vozů bude ležet na komerčních plochách a každým dnem ztrácet hodnotu. Leasingy uzavřené v letech 2022 a 2023 počítaly s udržením přibližně 50 procent zůstatkové hodnoty, jenže aktuální realita ukazuje kolem 40 procent. Tlak na prodej je proto nevyhnutelný.

Prodejci budou muset v reakci na tento vývoj rychleji upravovat ceny a zbavovat se zásob. Výhody jsou zřejmé pro zákazníky, kteří získají levnější vstup do elektromobility. Nevýhodou je napětí pro automobilky, jejichž marže mohou být stlačeny přebytkem vozů v oběhu. Výsledkem může být výrazné přeskupení trhu.

Do dalších let vstupuje sektor s vědomím, že cenová dynamika bude určována hlavně návratem masy vozů z leasingů a poptávkou, která se zatím drží níže než optimistická vyjádření řidičů. Nejbližší období tak bude testem skutečné síly elektromobilové poptávky i rychlosti přizpůsobení prodejců.

Zdroje: J.D Power, Autoblog


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články