Test Tesla Model 3: poprvé s evropskou verzí přelomového elektromobilu

Luboš Srb

Vyzkoušeli jsme novou evropskou verzi elektromobilu Tesla Model 3, který má být v mnoha směrech převratným elektromobilem. Papírový dojezd testované varianty s větší baterií šplhá k 700 km, jízda je maximálně jednoduchá, pohodlná a bezpečná, přitom se cena oproti předchozím modelům Tesly pohybuje v cenově dostupnějších vodách zhruba od 1 do 1,5 milionu. Jaké jsou naše první dojmy a bude právě tohle elektromobil, který bude psát nové dějiny automobilového průmyslu?

Novou trojkovou Teslu v České republice zatím oficiálně neseženete a ani nákup ze zahraničí není nejjednoduší a bez příplatku. Přesto je již možné Model 3 přes zahraniční dealery objednat a dovést například do České republiky, na Slovensko, nebo zkrátka kamkoliv chcete.

Vyzkoušeli jsme konkrétně variantu Long Range s pohonem všech kol (a tedy se dvěma elektromotory) a hlavně pak s větší 75 kWh baterií, která slibuje dojezd až 682 km ve městě, jinak až 560 km, v reálu samozřejmě méně. Výrobcem udávaná spotřeba činí 16 kWh/100 km. Autopilot prozatím nebyl dostupný, neboť se auto přepisuje na nového majitele, prozatím bez přístupu k Tesla účtu a spárování s novým autem. Proto jsme také nevyzkoušeli například ovládání přes mobilní aplikaci ve smartphonu. Jinak jsme ale měli možnost vyzkoušet prakticky vše.


Čtěte také: Tesla Model 3: elektromobil konečně pro každého?


Videotest

Tesla Model 3: specifikace

Konstrukce4,694 x 1,850 x 1,443 m, 1931 kg
Pohonelektrický: 150/190 kW (přední/zadní), z 0 na 100 za 3,2 s, max 233 km/hod
Spotřebakombinovaná 16 kWh/100 km
Baterie75 kWh, dobíjení výkonem až 250 kW, rekuperace
Dojezdaž 682 km
Technologie15″ dotyková obrazovka, bezklíčové nastupování, parkovací kamerový systém, předvídání možné kolize, hlídání jízdy v pruhu, adaptivní tempomat, autopilot
Cena a dostupnostcca 1-1,5 milionu korun, 2018

Vypadá úžasně

Stejně jako její větší sesterské modely S a X i tahle Tesla působí velmi elegantně a moderně, přitom si hodně zakládá na vylepšené aerodynamice a posouvá tím dojezd oproti konkurenčním elektromobilům ještě o kus dál. Všimněte si například zvláštně tvarované masky včetně světel nebo i takových maličkostí, jako jsou zarovnané dveřní kliky, které nijak nevystupují nad okolní povrch a zbytečně tak nekladou při jízdě odpor. Tesla zkrátka umí skloubit design a praktičnost.

Co je také praktické, je odemykání auta pomocí mobilní aplikace, popřípadě můžete využít i kartu s bezkontaktním odemykáním, kdy se stačí k autu pouze přiblížit a vzít za kliku. Zde ovšem nastává první oříšek. Oproti konvenčním autům Tesla u cenově dostupnějšího Modelu 3 zapustila či řekněme zarovnala kliky s okolním povrchem a pro otevření tak musíte na jednom konci kliky zatlačit, abyste pootočili kliku a mohli ji na druhém konci uchytit a dveře otevřít. Je to rozhodně o zvyku a můžu říct, že pokud to párkrát vyzkoušíte, rozhodně to není nic složitého. Snad jen kromě toho, že dveře po levé straně auta se snáze otevírají levou rukou (zatlačíte palcem levé ruky na pravou část kliky) a dveře po pravé straně auta naopak rukou pravou. Další oříšek čeká cestující při vystupování z auta, kdy nepoužíváte žádnou kliku, ale tlačítko pro otevření dveří.

Netradičně řešený interiér

Tesla nejen v tomto ohledu, ale i v dalších případech ukazuje, že rozhodně není klasickou automobilkou, v dobrém i špatném slova smyslu. Začněme těmi lepšími zprávami. Model 3 má interiér překvapivě velmi prostorný a pohodlný. Přispívá k tomu i panoramatická střecha, díky čemuž se do interiéru dostane více světla. V noci pak přes ni můžete sledovat dění na obloze. Ale to není nic, co bychom jinde už neviděli. Stejně tak i nastavení předních sedaček, u kterých se dá snadno a chytře elektronicky nastavit poloha a následně si nastavení uložit pro příště. To když se za volat posadí jiný z řidičů, pokud auto řídí například oba rodiče. Co je však celkem překvapivé, je menší volant. Nad ním jsem se pozastavil už při vyzkoušení americké verze Modelu 3, ovšem po řízení evropské verze musím své původní tvrzení opravit a uznat, že se ovládá stejně dobře jako řekněme běžně velké volanty.

Právě důvodem, proč Tesla volant zmenšila, může být dostupnost a lepší viditelnost na obří dotykovou obrazovku, kterou máte právě po pravé ruce hned vedle volantu. Přes tento tablet stejně jako u ostatních tesel ovládáte prakticky 99 % možností, které elektromobil nabízí. A ovládání je opravdu skvělé, jednoduché, a spolehlivé. Dotyková vrstva reaguje okamžitě, bez zbytečných prodlev. Uživatelské rozhraní si pak americká automobilka vyrábí přímo sama a jak je už z minulosti známo, průběžně jej vylepšuje, stejně jako auto samotné. S nedávným updatem například přišlo navýšení výkonu či dojezdu, a to je přesně to, co mnozí u aut Elona Muska tolik milují. Ještě, aby se elektromobily od Tesly naučily česky, to by se také například při hlasové navigace leckdy hodilo. Ale nejspíše je to opět jen otázkou času.

V interiéru Tesly působí vše velmi minimalisticky a moderně. Třeba i takový volič jízdních režimu, který je umístěný hned pod volantem a nemusíte tak díky tomu při parkování neustále rukou šmátrat někde na středovém panelu. Údaje o jízdě, jako je rychlost a další, pak sledujete na středovém dotykovém tabletu, a opět ačkoliv jde o velmi jednoduché řešení, je zároveň i praktické. Člověk nepotřebuje vychytávky jako je další displej pod volantem nebo head-up displej, který promítá informace na čelní sklo. Tesla ukazuje, že život může být jednoduchý a přitom velmi praktický, podobně jako například Apple u jeho produktů. V podobném duchu se nese i takové ovládání klimatizace, kdy přes dotykový tablet můžete nastavit průduchy a směr vzduchu či topení naprosto libovolným směrem se vám zamane. Samozřejmostí je také vytápění sedadel.

Po konstrukční zpracování je vidět, že Tesla zatím není v tomto oboru mistrem a oproti například německým luxusním sedanům se teprve ještě učí. Nepochopte to však špatně, například lícování plastů je na pohled naprosto výborné, nikde nic nevrže a nedělá neplechy. Jenže pokud se například podíváte zespodu do zavazadlového prostoru, uvidíte šrouby a odkryté části vozu. Podobným způsobem se šetřilo i jinde, opět v zavazadlovém prostoru, kde některé plastové kryty nedrží dokonale na místě. Prostor pro zlepšení bychom jistě našli také ve způsobu, jakým Tesla vyřešila stékání vody po otevření kufru. Pokud je vody více, steče totiž rovnou do kufru, neboť drážka pro odvedení vody není dostatečně velká. S podobnými porodními bolestmi však většinou majitelé Tesel víceméně počítají a je to nutná daň za to, že automobilka teprve sbírá zkušenosti.

Jízdní vlastnosti

Zrychlení z 0 na 100 za pouhé 3,2 vteřiny, max. rychlost 233 km/hod, a dojezd papírově téměř až 700 km. To jsou úžasné specifikace, kterými se může elektromobil Tesla Model 3 pochlubit. Při jízdě však mnohem více oceňuji bezpečnost, kterou zajišťují nejen úžasné schopnosti vozu, krásně tichý provoz, či vysoký výkon (150 kW na přední a 190 kW na zadní nápravu), ale také například silná rekuperace (kdy při jízdě prakticky jen šlapete na pedál akcelerace a pokud z něj nohu sundáte, auto začne velmi intenzivně brzdit, včetně světelného upozornění pro auto za vámi, takže vlastně nemusíte ani používat brzdu). Kromě toho se vše ovládá velmi jednoduše a pohodlně.

Ale ani tím to nekončí, Tesla například umožňuje u Modelu 3 v případě nárazu s chodcem odklopení přední masky, aby minimalizovala následky právě pro chodce. Další úrovní zvýšené bezpečnosti pak je samozřejmě autopilot, který dovede spoustu dopravních situací vyřešit i za vás, nebo jen převezme kontrolu v případě, kdy se dostanete do maléru, např. jsme už viděli situace, kdy autopilot zachránil auto po smyku na zledovatělé dálnici. Autopilot tedy rozhodně není jen způsob, jak se nechat odvést z bodu A do bodu B, aniž byste museli držet volant a šlapat na pedály. Je to mnohem více a je to především další bezpečnostní prvek, který může zachraňovat životy.

Ale zpátky k jízdě jako takové. Podvozek je měkčí a dokáže si tak poradit s menšími výmoly, i těmi na českých silnicích. Odhlučnění kabiny je také výborné, snad jen nové gumy prozatím trochu hučely, ale časem by se i to mělo zlepšit. Pokud jde o spotřebu, po městě se dá jezdit za zhruba 19 kWh/100 km či méně, po dálnici pak za něco málo přes 20 kWh/100 km, pokud se neomezujete. Takže reálně můžete jezdit s opravdu zajímavými čísly, které představují reálný dojezd na jedno nabití něco přes 350 km, pokud auto nešetříte. Jinak klidně i 500 km. Následné dobíjení je možné přes evropský standard, čili konektor CCS pro rychlonabíjení, resp. Mennekes.

Závěr

Způsobí Tesla s cenově dostupnějším elektromobilem Model 3 revoluci? Zatím si to nemyslím, každopádně jde o přelomový model, který výrazným způsobem zdokonaluje a hlavně se snaží zpřístupnit celkově povedený elektromobil většímu počtu lidí, než jen těm nejbohatším. Za 1,5 milionu, resp. něco kolem 1 milionu u základní verze získáte elektromobil, který vypadá slušně, má slušný dojezd, slušnou výbavu a dokáže být ve výsledku vlastně něčím víc, než jen pouhým autem. Americké automobilce je vytýkáno, že není jako klasické automobilky, jenže právě to je u ni to zajímavé, co lidé oceňují a milují. Mít auto, které bourá zažité konvence a je jakousi ochutnávkou budoucnosti, ať už jde o elektrický pohon, výkon, bezpečnost, pohodlí, nebo i takové vychytávky a maličkosti, které obstarává propojení s chytrým telefonem, velký dotykový tablet v autě, nebo aktualizace, jenž auto dále vylepšují a případně opravují chyby a nedokonalosti.

Za zapůjčení elektromobilu Tesla Model 3 pro redakční účely online magazínu Elektrickevozy.cz děkujeme majiteli Tomáši Drbohlavovi.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články