Tesla Model 3: elektromobil konečně pro každého?

Luboš Srb

Elektromobily byly vždy poměrně drahé, a tak si je z ekonomického hlediska při porovnání čistě jen pořizovacích cen vybral jen opravdu málokdo. S příchodem Tesla Model 3 se to ale mění.

Tip: Tesla Roadster: rozhodující úder spalovacím autům?

Americká automobilka představila cenově dostupnější elektromobil již před dvěma roky a slibovala, že Tesla Model 3 bude cenově dostupnější než Model S, přesto nebude mít kompromisy v oblasti dojezdové vzdálenosti či výkonu. Jak by to mohlo být možné? Především díky velkovýrobě, která se nepočítá na tisíce, či desetitisíce, ale rovnou statisíce kusů. Tedy pokud se bavíme o počtu rezervací, kterých již bylo kolem 500 tisíc. Od letošního července zatím Musk aspol vyrábějí 5 000 aut týdně a bude ji dále navyšovat. Do konce letošního roku pak chce Tesla začít vydělávat, což se ji doposud nedařilo.

Nejbezpečnější, nejrychlejší a s dlouhým dojezdem

Tesla Model 3 je první vozidlo postavené na platformě třetí generace, nicméně zásada automobilky vyrábět elektromobily, které budou v každé třídě ty nejbezpečnější a nejrychlejší auta na světě, pochopitelně zůstává. I cenově nejdostupnější Tesla tak splňuje nejnáročnější testy bezpečnosti. A je podobně jako Tesla Model S (test) pekelně rychlá – z nuly na 100 km/hod zrychlí již za 3,5 vteřiny, maximální rychlost dosahuje až 250 km/hod. Záleží na vybrané variantě a konfiguraci, zda dáte přednost pohonu pouze zadních kol, nebo duálnímu motoru s pohonem všech čtyř kol. Dojezd podle měření EPA dosahuje až téměř 500 km na jedno nabití, v případě základní nejlevnější varianty pak 354 km.

Rozdíly oproti Modelu S?

Ve výbavě zůstává nespočet funkcí z luxusnějšího Modelu S, některé jsou ovšem nepatrně zjednodušené či ořezané. Například místo 17″ dotykového displeje se musí uživatel spokojit s 15″ dotykovou obrazovkou, dále pak nabíjecí stanice Supercharger od Tesly jsou po celém světě tentokrát již zpoplatněné, nebo za připojení k internetu přes mobilní data také budete muset něco málo zaplatit, pokud budete potřebovat pokročilejší funkce. Stahovat aktualizace, které přidají nové funkce či případně opraví ty stávající, nebo využívání mapových podkladů s navigací, či autopilota a mnoho dalších funkcí však bude fungovat i bez dalšího poplatku.

Chytré ovládání, ale i autopilot

Co nebude chybět, je možnost ovládání Modelu 3 pomocí chytrého telefonu, ať už jde o bezklíčový vstup (kdy stačí mít jen telefon v kapse a vzít za kliku), dále nastavení vyhřívání či klimatizace na dálku, a mnoho dalšího. Chytrý pak je i autopilot, který s pomocí senzorů nacházejících se na všech variantách cenově nejdostupnějšího elektromobilu Tesly dokáže sám jet v pruhu, přejíždět i do jiných pruhů, či brzdit. Ale také sám zaparkuje. Prakticky bude schopný řídit bez jakékoliv pomoci, nicméně na jeho využívání bohužel zatím není připravena legislativa. Z dalších zajímavostí lze zmínit ještě možnost vybrat si mezi tmavým a světlým interiérem, panoramatickou skleněnou střechu, či kufr nejen v zadní, ale i přední části auta.

Cena a dostupnost

Výroba začala již v roce 2017 ve Spojených státech, jako první získali Model 3 zaměstnanci či majitelé jiného vozu Tesla, jako takovou odměnu za svou loajalitu. Pokud jde ovšem o zájemce z Evropy, musejí si počkat až do roku 2019. A v případě nových zájemců, kteří teprve nyní uskuteční rezervaci, může být čekání ještě delší, uvádí se již téměř 2 roky. Cena začíná na 35 tisících dolarech, v přepočtu cca 770 tisíc korun. Za vybavenější a výkonnější variantu s delším dojezdem dají zájemci až kolem 64 tisíc dolarů, zhruba 1,4 milionů korun.

zdroj: Tesla

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články