Včerejší schválení konce prodeje spalovacích aut v EU od roku 2035 Evropským parlamentem vzbuzuje logicky různé emoce, ať už ty negativní (co si počnu, když nebude na trhu možné pořídit nové auto se spalovacím motorem), tak ty pozitivní (emise z dopravy konečně začnou výrazněji klesat a pomůžeme tím zabránit klimatickým změnám).
Když se něco zakazuje, tak to většinou (nebo skoro vždy) není přijímáno s povděkem a nelze se tomu divit. Pro někoho je lepší formou naopak pozitivní motivace, v případě automobilů by to mohla být třeba dotace, nebo nějaké jiné zvýhodnění. Tomu tak bylo doposud, ale také se nedá říct, že by to sklidilo nějaký extra úspěch.
Rozhodnutí EU o definitivním konci benzínových, dieselových a dokonce i hybridních aut počínaje dnem 1. ledna 2035 jistě povede k mnohým změnám. Znamená to totiž prakticky přechod k bateriových (či vodíkovým) elektromobilům, a zde řešení „všech těch nevýhod“ (nabíjení, dojezd, degradace baterie, apod.), které zatím nejsou dokonale vyřešeny.
Čtěte také: Nejnovější průzkum odhalil „zásadní přínos“ elektromobilů pro naše zdraví
Jedno je jisté, pokud (a zde je opravdu důležité stále používat toto slovo) už rozhodnutí EU nic nezmění a od roku 2035 (tedy za 12 let) už se budou prodávat v celé Evropské unii včetně České republiky jen elektromobily (pokud nebude vynalezeno ještě něco jiného, co bude mít bezemisní provoz), tak to bude pro spoustu lidí znamenat problém.
Při současných technologiích a cenách si například lidé, kteří jezdí méně kilometrů ročně, nebo potřebují delší dojezdy a nechtějí dávat za takové auto částky v řádu milionů korun, prostě nebudou mít takové možnosti sehnat na trhu to, co seženou dnes. A to může podle některých expertů vést celkově k ekonomickému úpadku společnosti, ztrátě pracovních pozic, apod.
Jak to ale dokázala například Tesla, tak při velkovýrobě a promyšlené strategii s elektromobily lze vyrábět auta na baterky, která vám v celkovém měřítku peníze ještě ušetří, jen musíte mít vyšší obnos peněz na pořízení nového auta. Za servis, či provoz pak můžete výrazně ušetřit. Tesla má obrovské marže (8× vyšší než Toyota, největší výrobce aut na světě), takže si může dovolit zlevnit, ale zatím tak nečiní.
S rokem 2035 se můžeme v EU dočkat cenově dostupnějších elektromobilů, po kterých lidé (a co teprve Češi) tak volají a touží. Jen to nebude tak, jak si to možná většina z nich představuje. Už dávno nejsou doby, kdy jste sehnali nové spalovací auto za 200 nebo 300 tisíc, ale třeba i základní Škoda Fabia vás vyjde na téměř 400 tisíc a pokud chcete mít ve výbavě alespoň něco, dáte za takové auto přes 500 tisíc. U elektromobilů počítejte mnohem vyšší částky.
Nejlevnější plnohodnotný elektromobil dnes seženete za téměř 600 tisíc, běžně vás však vyjde na částku kolem jednoho milionu, ty lepší pak na částky pohybující se kolem 1,5 milionu korun. V roce 2035 s ohledem na inflaci a jiné ekonomické aspekty může takové nové elektrické auto vyjít na vyšší sumy, ale v otázce cenové parity se situace v příštích letech otočí a jak se bude vyrábět více elektromobilů než spalovacích aut a výroba tomu bude uzpůsobena, ceny se obrátí.
Souhlasíte s tímto názorem, nebo to vidíte ještě jinak? Napište nám do diskuze pod článkem.
Včerejší schválení konce prodeje spalovacích aut v EU od roku 2035 Evropským parlamentem vzbuzuje logicky různé emoce, ať už ty negativní (co si počnu, když nebude na trhu možné pořídit nové auto se spalovacím motorem), tak ty pozitivní (emise z dopravy konečně začnou výrazněji klesat a pomůžeme tím zabránit klimatickým změnám).
Když se něco zakazuje, tak to většinou (nebo skoro vždy) není přijímáno s povděkem a nelze se tomu divit. Pro někoho je lepší formou naopak pozitivní motivace, v případě automobilů by to mohla být třeba dotace, nebo nějaké jiné zvýhodnění. Tomu tak bylo doposud, ale také se nedá říct, že by to sklidilo nějaký extra úspěch.
Rozhodnutí EU o definitivním konci benzínových, dieselových a dokonce i hybridních aut počínaje dnem 1. ledna 2035 jistě povede k mnohým změnám. Znamená to totiž prakticky přechod k bateriových (či vodíkovým) elektromobilům, a zde řešení „všech těch nevýhod“ (nabíjení, dojezd, degradace baterie, apod.), které zatím nejsou dokonale vyřešeny.
Čtěte také: Nejnovější průzkum odhalil „zásadní přínos“ elektromobilů pro naše zdraví
Jedno je jisté, pokud (a zde je opravdu důležité stále používat toto slovo) už rozhodnutí EU nic nezmění a od roku 2035 (tedy za 12 let) už se budou prodávat v celé Evropské unii včetně České republiky jen elektromobily (pokud nebude vynalezeno ještě něco jiného, co bude mít bezemisní provoz), tak to bude pro spoustu lidí znamenat problém.
Při současných technologiích a cenách si například lidé, kteří jezdí méně kilometrů ročně, nebo potřebují delší dojezdy a nechtějí dávat za takové auto částky v řádu milionů korun, prostě nebudou mít takové možnosti sehnat na trhu to, co seženou dnes. A to může podle některých expertů vést celkově k ekonomickému úpadku společnosti, ztrátě pracovních pozic, apod.
Jak to ale dokázala například Tesla, tak při velkovýrobě a promyšlené strategii s elektromobily lze vyrábět auta na baterky, která vám v celkovém měřítku peníze ještě ušetří, jen musíte mít vyšší obnos peněz na pořízení nového auta. Za servis, či provoz pak můžete výrazně ušetřit. Tesla má obrovské marže (8× vyšší než Toyota, největší výrobce aut na světě), takže si může dovolit zlevnit, ale zatím tak nečiní.
S rokem 2035 se můžeme v EU dočkat cenově dostupnějších elektromobilů, po kterých lidé (a co teprve Češi) tak volají a touží. Jen to nebude tak, jak si to možná většina z nich představuje. Už dávno nejsou doby, kdy jste sehnali nové spalovací auto za 200 nebo 300 tisíc, ale třeba i základní Škoda Fabia vás vyjde na téměř 400 tisíc a pokud chcete mít ve výbavě alespoň něco, dáte za takové auto přes 500 tisíc. U elektromobilů počítejte mnohem vyšší částky.
Nejlevnější plnohodnotný elektromobil dnes seženete za téměř 600 tisíc, běžně vás však vyjde na částku kolem jednoho milionu, ty lepší pak na částky pohybující se kolem 1,5 milionu korun. V roce 2035 s ohledem na inflaci a jiné ekonomické aspekty může takové nové elektrické auto vyjít na vyšší sumy, ale v otázce cenové parity se situace v příštích letech otočí a jak se bude vyrábět více elektromobilů než spalovacích aut a výroba tomu bude uzpůsobena, ceny se obrátí.
Souhlasíte s tímto názorem, nebo to vidíte ještě jinak? Napište nám do diskuze pod článkem.