Americký stát Kalifornie velice rychlým tempem přechází od spalovacích aut k těm elektrickým, když v loňském roce dosáhl již na 16% podíl aut na baterky a letos by to mělo být dokonce 20 %. A je to nejen díky automobilce Tesla, která zde do roku 2021 měla své sídlo a výrazně tak zásobovala „místní“ automobilový trh.
Této unikátní příležitosti – tedy sledovat, jaký vliv tento přechod na elektromobily má reálně na lidské zdraví – se chopili vědci z Keck School of Medicine na Univerzitě Jižní Kalifornie. Ve zkratce zjistili, že elektromobily přispívají k čistšímu vzduchu. Výsledky vyšly v časopise Science of the Total Environment.
Dosud neproběhla žádná takto detailní studie, která by využívala reálná data o elektromobilech, znečištění ovzduší a zdraví. Jde tedy o zásadní zjištění, které může výrazným způsobem přispět k dalšímu podporování a postupnému přijímání elektrických aut, protože jejich přínos není jen z pohledu snižování emisí (záchrany životního prostředí a boje proti klimatickým změná – pozn. redakce), ale také právě zlepšování životního prostředí pro nás, pro lidi (čistší vzduch, snížení počtu zdravotních problémů například s astmatem – pozn. redakce).
„Když přemýšlíme o opatřeních souvisejících se změnou klimatu, často je to na globální úrovni, ale myšlenka, že změny prováděné na místní úrovni mohou zlepšit zdraví vaší vlastní komunity, by mohla být hodně silné poselství jak pro veřejnost, tak pro politiky,“ uvedla Erika Garciová, vedoucí této studie.
Čtěte také: Nový bič na elektromobily? WHO varuje před emisemi prachu, které ničí zdraví
Zajímavým zjištěním bylo, že přechod od spalovacích aut k těm elektrickým (resp. studie hodila do stejného pytle všechny lokálně bezemisní vozy, tj. bateriové elektromobily, plug-in hybridní vozy a také vodíková auta – pozn. redakce) ukázal rozdíly v tom, kde ke zlepšení čistoty ovzduší během šestiletého sledovaného období (2013 až 2019) došlo a kde nikoliv, resp. ne tak zásadním způsobem.
V nejnovějším průzkumu se ukázalo, že s nárůstem o 20 nových elektromobilů na 1 000 obyvatel za 1 rok současně klesl počet pohotovostních návštěv souvisejících s astmatem o 3,2 % a také se nepatrně snížila hladina oxidu dusičitého. Jenže jelikož elektromobily jsou na pořízení dražší než spalovací auta, tak s nimi jezdí převážně bohatší a vzdělanější lidé, naopak chudší a méně vzdělaní mají spíše konvenční auta. Čísla se tedy v těchto segmentech výrazněji lišila.
Pokud v oblasti žilo více bohatších a vzdělanějších lidí (kolem 50 %), tak byl počet návštěv o 3,6 % nižší. V případě oblastí, kde žilo jen málo vzdělanějších lidí (pod 17 %) pak počet elektromobilů rostl jen o 0,7 na tisíc obyvatel za rok. Tyto výsledky ukázaly, že je potřeba podporovat rozvoj elektromobility napříč všemi skupinami, protože jejich benefity mohou být užitečné nejen z pohledu boje proti klimatickým změnám, ale také ke zlepšení životního prostředí pro lidi a jejich zdraví.
Americký stát Kalifornie velice rychlým tempem přechází od spalovacích aut k těm elektrickým, když v loňském roce dosáhl již na 16% podíl aut na baterky a letos by to mělo být dokonce 20 %. A je to nejen díky automobilce Tesla, která zde do roku 2021 měla své sídlo a výrazně tak zásobovala „místní“ automobilový trh.
Této unikátní příležitosti – tedy sledovat, jaký vliv tento přechod na elektromobily má reálně na lidské zdraví – se chopili vědci z Keck School of Medicine na Univerzitě Jižní Kalifornie. Ve zkratce zjistili, že elektromobily přispívají k čistšímu vzduchu. Výsledky vyšly v časopise Science of the Total Environment.
Dosud neproběhla žádná takto detailní studie, která by využívala reálná data o elektromobilech, znečištění ovzduší a zdraví. Jde tedy o zásadní zjištění, které může výrazným způsobem přispět k dalšímu podporování a postupnému přijímání elektrických aut, protože jejich přínos není jen z pohledu snižování emisí (záchrany životního prostředí a boje proti klimatickým změná – pozn. redakce), ale také právě zlepšování životního prostředí pro nás, pro lidi (čistší vzduch, snížení počtu zdravotních problémů například s astmatem – pozn. redakce).
„Když přemýšlíme o opatřeních souvisejících se změnou klimatu, často je to na globální úrovni, ale myšlenka, že změny prováděné na místní úrovni mohou zlepšit zdraví vaší vlastní komunity, by mohla být hodně silné poselství jak pro veřejnost, tak pro politiky,“ uvedla Erika Garciová, vedoucí této studie.
Čtěte také: Nový bič na elektromobily? WHO varuje před emisemi prachu, které ničí zdraví
Zajímavým zjištěním bylo, že přechod od spalovacích aut k těm elektrickým (resp. studie hodila do stejného pytle všechny lokálně bezemisní vozy, tj. bateriové elektromobily, plug-in hybridní vozy a také vodíková auta – pozn. redakce) ukázal rozdíly v tom, kde ke zlepšení čistoty ovzduší během šestiletého sledovaného období (2013 až 2019) došlo a kde nikoliv, resp. ne tak zásadním způsobem.
V nejnovějším průzkumu se ukázalo, že s nárůstem o 20 nových elektromobilů na 1 000 obyvatel za 1 rok současně klesl počet pohotovostních návštěv souvisejících s astmatem o 3,2 % a také se nepatrně snížila hladina oxidu dusičitého. Jenže jelikož elektromobily jsou na pořízení dražší než spalovací auta, tak s nimi jezdí převážně bohatší a vzdělanější lidé, naopak chudší a méně vzdělaní mají spíše konvenční auta. Čísla se tedy v těchto segmentech výrazněji lišila.
Pokud v oblasti žilo více bohatších a vzdělanějších lidí (kolem 50 %), tak byl počet návštěv o 3,6 % nižší. V případě oblastí, kde žilo jen málo vzdělanějších lidí (pod 17 %) pak počet elektromobilů rostl jen o 0,7 na tisíc obyvatel za rok. Tyto výsledky ukázaly, že je potřeba podporovat rozvoj elektromobility napříč všemi skupinami, protože jejich benefity mohou být užitečné nejen z pohledu boje proti klimatickým změnám, ale také ke zlepšení životního prostředí pro lidi a jejich zdraví.