Ovládání dveří v autech Tesla čeká zásadní změna. Má být bezpečnější

Pavel Škopek
Klika u dveří Tesly | Zdroj: Luboš Srb
Klika u dveří Tesly | Zdroj: Luboš Srb

Po kritice i vyšetřování Tesla chystá nové kliky. Jeden prvek zvládne běžné otevření i nouzové odjištění, a to jediným intuitivním gestem.

Tesla spojí kliky do jednoho prvku

Nejde o žádné kuriozity, ale o opakované případy. Lidé po nehodě uvnitř Tesly nemohli otevřít dveře. Elektronika nefungovala, manuální páčka nebyla po ruce nebo ji v panice nenašli. Elegantní elektronické ovládání dveří sice vypadá futuristicky, ale když nejdou ve vypjaté situaci otevřít, je to problém. Tesla teď přiznává, že systém je třeba změnit. A to nejen kvůli tlaku úřadů, ale i kvůli zdravému rozumu.

Americká agentura NHTSA zahájila vyšetřování kvůli několika případům, kdy se pasažéři Modelu Y z roku 2021 nedokázali dostat z auta. Příčinou byl výpadek 12V baterie, kvůli kterému nefungovaly venkovní elektronické kliky. Ty totiž postrádají mechanickou zálohu. Uvnitř vozu sice často existuje ruční páčka, ale bývá těžko přístupná nebo úplně chybí, zejména na zadních sedadlech.

Franz von Holzhausen, šéf designu Tesly, v rozhovoru pro Bloomberg uvedl, že automobilka pracuje na novém systému. Ten propojí elektronické a manuální ovládání do jediného prvku. Tlačítko bude reagovat na různé úrovně stisku. Lehký otevře dveře běžně, silnější nebo delší tah spustí mechanické nouzové odjištění. V krizové situaci tak stačí jediné gesto.

Výroba elektromobilu v Tesla Gigafactory Texas | foto: Tesla
Výroba elektromobilu v Tesla Gigafactory Texas | foto: Tesla

Bezpečnost v jednoduchosti

Tesla chce, aby nový systém fungoval automaticky, bez zbytečného přemýšlení. Podle Franze von Holzhausena by měl vycházet ze svalové paměti, tedy známého a přirozeného pohybu. Přínos spočívá i v tom, že nouzové otevírání bude fungovat zcela intuitivně a nebude nutné vysvětlovat rozdíly mezi režimy.

Výhoda spočívá i v technickém sjednocení ovládacích prvků, které budou umístěny na stejném místě bez ohledu na režim. Tím se sníží riziko selhání v panice nebo při výpadku napájení. Tesla zároveň sleduje připravované čínské regulace, které chtějí omezit elektronické kliky bez manuální zálohy. Nový systém má být kompatibilní i s těmito pravidly.

Nový přístup může ovlivnit celý automobilový trh. Elektronické kliky bez mechanického záložního řešení nejsou výhradně problémem Tesly. Pokud se nové řešení osvědčí v praxi, může se stát bezpečnostním standardem nejen v USA, ale i v dalších klíčových trzích.

Zdroj: Bloomberg


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články