Tesla Model Y s dojezdem 725 km? Nová baterie od firmy Panasonic posune laťku

Panasonic vyvíjí revoluční baterii pro elektromobily. Nová chemie článků zvyšuje dojezd až o 25 % bez zvětšení velikosti akumulátoru.
Baterie, která mění pravidla hry
Stačí jedna změna v chemii bateriového článku a dojezd elektromobilu raketově vystřelí. Japonský Panasonic, kdysi průkopník elektromobility, musel vyklidit pozice dravé čínské a korejské konkurenci. Teď ale ukazuje, že ještě neřekl poslední slovo. Nová bateriová technologie, kterou vyvíjí, by mohla posunout dojezd Tesly Model Y o 145 kilometrů až na 725 kilometrů, a to bez zvětšení baterie.
Jádrem vylepšení je revoluční chemie článků. Panasonic odstranil z výrobního procesu anodu, která místo toho vzniká přirozeně při prvním nabití jako kovová vrstva lithia. Díky tomu zůstává více prostoru pro aktivní materiály na katodě, mezi nimiž dominuje kombinace niklu, kobaltu a hliníku. Výsledkem je až 25procentní nárůst energetické hustoty při stejném objemu baterie.
Z technologického posunu mohou těžit i další elektromobily. Vyšší kapacita bez zvýšení hmotnosti znamená efektivnější provoz, nižší spotřebu a možnost optimalizace celkové konstrukce vozidla. Výrobci mohou volit mezi delším dojezdem nebo menší baterií, která zlevní výrobu i provoz. Panasonic plánuje uvedení nové generace článků do roku 2027.

Panasonic se vrací do hry
Vývoj nové baterie přichází v době, kdy se trh s články rychle profesionalizuje a koncentruje. Dominují mu giganti jako CATL a LG Energy Solution, kteří chrlí články ve velkém, často s důrazem na cenu. Japonský výrobce byl dlouho synonymem spolehlivých baterií pro Teslu, ale bez zásadní inovace jej konkurence brzy překonala. Nová chemie článků je pokusem znovu získat konkurenceschopnost a posílit vliv v rychle rostoucím sektoru.
Ve srovnání s dosavadními technologiemi nabízí Panasonic vyšší kapacitu bez nutnosti změn v rozměrech článků. To dává výrobcům možnost nasadit nové baterie bez úprav stávajících platforem. Výsledkem může být buď prodloužení dojezdu, nebo zachování stávajícího při použití menšího počtu baterií. Pokud se podaří udržet i příznivou cenu a životnost, může jít o jednu z nejvýznamnějších změn v odvětví za poslední roky.
Výsledky zatím Panasonic prezentuje opatrně a bez údajů o ceně. Přesto je směr vývoje zřejmý. Jde o technologii, která může obnovit rovnováhu sil v dodavatelském řetězci a otevřít cestu k dostupnějším a výkonnějším elektromobilům. Panasonic ukazuje, že návraty mohou být stejně zajímavé jako premiéry.
Zdroj: Electrek
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.