Test Tesla Model Y Juniper (2025) – Upgrade nemohl být lepší

Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb

Jaká je nejnovější Tesla? Otestoval jsem upgradovaný Model Y Juniper, který navazuje na nejprodávanější auto na světě. Čím si mě elektromobil získal?

Auto, které navazuje na bestseller

Tesla Model Y je bestseller, a to už dva roky v řadě. Že by to mohlo pokračovat i letos, ukázalo mé soužití s vozem už v prvních dnech, kdy jsem najezdil první stovky kilometrů. Coby majitel upgradovaného Modelu 3 Highland musím říct, že Juniper je jeho zvětšená verze se vším všudy, i s pár maličkostmi navíc.

Podvozek nemá chybu

Ze všech vylepšení u nového Modelu Y vnímám jako nejzásadnější podvozek. Je skvěle vyvážený, takže přejetí výmolů dokáže výrazně utlumit, přitom je poměrně tuhý, takže zase nepůsobí houpavým dojmem. Oproti dosavadní generaci, která je tu už od roku 2020, resp. v Česku od 2021, je to skok, který už sám o sobě může mnohým lidem stát za výměnu vozu.

U podvozku to vše teprve začíná. Pocit z Juniperu je, jako když máte pomalu o třídu vyšší auto. Dvojitá skla u předních i zadních dveří, mnohem lepší odhlučnění od podvozku, ale i tvar zpětných bočních zrcátek, nebo příjemnější materiály (látky, kov) použité v interiéru – to vše má vliv na to, že je nejpopulárnější Tesla v poslední iteraci mnohem tišší a působí prémiovějším dojmem.

Abych ale od prvních vět mého testu Modelu Y Juniper jenom nechválil, tak po přesednutí z menšího Modelu 3 do „ypsilonka“ jsem si velice rychle všiml, jak se podepisují větší rozměry a hmotnost na jízdním projevu. V zatáčkách na mě Juniper působí trochu méně obratně. Ale jak říkám, vzhledem k odlišným fyzickým parametrům je to úplně pochopitelné.

Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb

Když nepřijdete na chuť jednopedálovému řízení

Dalším vylepšením prošel systém rekuperace a brzd. U Tesly bylo vše podřízeno jednopedálovému řízení, kdy po sundání nohy z pedálu pro akceleraci došlo okamžitě k maximálnímu zpomalování díky rekuperaci. Je to jednodušší a bezpečnější, ale ne každý si na to zvykl a ze zpětné vazby vyplynulo, že to pro někoho je výrazná překážka při pořízení auta.

Aby to nebylo jednoduché, někdy do roku 2020 si mohli majitelé elektromobilů od Muska nastavovat sílu regeneračního brzdění, jenže pak postupně z modelů tato možnost zmizela. Kdo tedy přesedl ze spalovacího auta do elektrického, byla pro něj změna v chování auta při rekuperaci natolik obrovská, že ho to spíše odradilo, než přesvědčilo k nákupu.

Kvůli tomu je tedy u nového Modelu Y Juniper opět možnost nastavovat si sílu rekuperace na normální a vyšší, přičemž po technické stránce je tohle řešení zcela nové a umožňuje, že můžete při nastavení nižší rekuperace brzdovým pedálem nejprve zesilovat brzdný a potažmo rekuperační účinek, a brzdy se plynule připojují až posléze, kdy je to potřeba. Navíc nově využívají spojení po drátu, nikoliv mechanické s pedálem.

Pokud máte rádi jednopedálové řízení u Tesly, tak se pro vás prakticky nic nemění. Nicméně pro někoho, kdo si zvolí mírnější rekuperaci, má přepracované řešení smysl nejen z důvodu, že si člověk může postupně zvyknout na slabší rekuperaci a časem přejít na silnější, kdy skoro nemusíte používat brzdový pedál, ale i to zvyšuje efektivitu brzdění a snižuje opotřebení mechanických brzd.

Tesla Model Y Juniper (2025), interiér | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025), interiér | foto: Luboš Srb

Design, který zaujme

Modernizované „ypsilonko“ čerpá z designu autonomního taxíku Cybercab a Cybertrucku, tedy až na ostré hrany. Ale celkově futuristický nádech je i zde cítit, a to především díky výraznému světelnému podpisu.

Přední i zadní strana spojuje světlomety v jednu linku, které má speciálně na zadní straně výrazně rozptýlené světlo, což působí originálně i efektně.

Je zajímavé, že Tesla si je natolik jistá originalitou svého designu, že odebrala (alespoň pro americký a evropský trh) logo „T“ běžně umístěné na kapotě. Zůstává už tak jen „fulltextové“ logo „TESLA“ na zadní straně.

Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb

Větší a prostornější

Juniper je o čtyři centimetry delší, než předchozí generace Modelu Y, jinak má téměř na vlas stejné rozměry, takže člověk nemá šanci si toho vůbec všimnout. Každopádně SUV od Tesly působí majestátně a díky přepracovanému designu mnohem luxusněji. V řeči čísel je nafouknutou verzí Modelu 3.

Co nejvíc oceníte právě při rozhodování mezi těmito dvěma modely, je prostornost a výška. Pro nastupování je mnohem pohodlnější Model Y, protože má výše položené sedačky a je celkově vyšší, kdežto u sedanu Model 3 jste více při zemi. Osobně jsem menšího vzrůstu a nemám problém s Modelem 3, ale vyšší lidé udělají lépe, když zvolí SUV Model Y.

Výrazným rozdílem je totiž i prostornější zavazadlový prostor. Ten má výsostných 2 130 litrů po sklopení zadních sedadel a včetně 116litrového frunku, samotný zadní kufr má 822 litrů. Ale hlavně, zadní dveře jsou celé výklopné, takže se dají uvnitř převážet opravdu rozměrné věci. A zadní sedadla můžete snadno elektronicky sklopit pomocí tlačítek v kufru, nacházejí se po levé straně.

Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb

Interiér

Uvnitř se cítím až na vyšší posazení úplně stejně, jako u Modelu 3 Highland. S interiérem si pracovníci Tesly příliš hlavu nedělali, vzali vše a využili to u sesterského nového Modelu Y Juniper. Tedy až na levou páčku pod volantem, která se vrací. Přeci jenom, „ypsilonko“ je mainstreamový model, u kterého se podobné experimenty nemusí vyplatit.

Nemůžu si ale pomoct, že provedení mohlo být lepší. Páčka totiž nemá na sobě tlačítko a slouží jen k jediné věci – ovládání směrovek. Dálková světla jsou zase umístěna na volantu a to na místě, kde mám u Modelu 3 ovládání blinkru (doprava). Druhý blinkr (doleva) mám hned pod tím, ale zde je ovládání stěračů. Tady je prostě vidět, že Tesla zkouší, ale sama asi úplně neví, co je lepší.

Celkově je interiér Juniperu v duchu Tesly minimalistický a přitom stejně jako u Highlandu využívá příjemnější materiály, než u předchozí generace – látkové obložení na palubní desce, kovové prvky, či příjemný semiš například u povrchu bezdrátové nabíječky dávají zapomenout na prachobyčejné plastové části, které mnohdy i nepříjemně vrzaly.

Ovládání všeho přes dotykový displej

Tesla dokázala, že ovládání přes dotykový displej je nejen moderní, ale především pak mnohem snáze přizpůsobitelné do budoucna. Je to právě americký výrobce, který každoročně posílá na svá auta desítky aktualizací, které přinášejí neustále nové funkce, takže když si dnes koupíte auto, máte za 5 let plno věcí zdarma navíc.

Hlavní dotykový displej pro cestující na předních sedadlech má úhlopříčku 15,4 palců a má nejen menší rámečky kolem, ale také je celkově kvalitnější obraz a plynulejší animace. Tedy další stejná věc, jako s příchodem Highlandu. Co je však nové, je funkce „foukání vzduchu ze strany na stranu“ u klimatizace. V létě to může být docela příjemné, teď v zimě jsem tomu ale na chuť nepřišel.

Druhý dotykový displej má Juniper umístěný ve středové části mezi předními sedadly pro cestující vzadu. Úhlopříčka 8 palců není malá, ale právě jeho umístění až příliš dole celkem ubírá body využitelnosti této jinak skvělé technologie. Cestující se zde i za jízdy mohou dívat na filmy z Netflixu, nebo třeba poslouchat hudbu přes Spotify či Apple Music.

Tesla Model Y Juniper (2025), dotykový displej | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025), dotykový displej | foto: Luboš Srb

Čistota půl zdraví

Jednou z věcí, které má Model Y, ale ne Model 3 (kvůli nedostatku prostoru), je HEPA filtr. Ten dokáže téměř dokonale pročistit vzduch a jeho speciální režim Tesla Bioweapon Defense Mode si má poradit dokonce s případnými chemickými zbraněmi, či jiným apokalyptickým scénářem. Za mě ale stačí, když vám pomůže s tím, že necítíte výpary ze starých spalovacích aut jedoucích před vámi.

Tesla Model Y Juniper (2025), zadní displej | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025), zadní displej | foto: Luboš Srb

Kamery všude, nově i ostřikem

Aby toho nebylo málo, Tesla má celé auto osazené kamerami. Novinkou je 4D radar v kabině, který má sledovat životní funkce cestujících, ať už jde o dech či tep a v případě závažné situace upozornit osoby, jenž by mohly být schopné pomoci. Zatím však v tomto směru funkce nebyla k dispozici a nebylo možné ji ani nijak otestovat.

Kamerový systém zvenčí je stejný jako jiných aut Tesla, takže máte kamery na čelním skle, na bocích vozu, i na zadní straně. Nově má Model Y Juniper kameru umístěnou na přední straně, a to v místě pod registrační značkou. Díky systému oplachu se navíc nikdy nezašpiní tak, že by nešla použít při parkování. Oplach provedete přes ikonku na kamerovém obrazu dotykového displeje.

Tesla Model Y Juniper (2025), přední kamera | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025), přední kamera | foto: Luboš Srb

Dojezd 586 km? Spíše méně, ale i tak skvělé

Během testování jsem se zaměřil i na reálnou spotřebu vozu za různých podmínek. Model Y Long Range AWD (2025) alias Juniper má v podlaze ukrytou Li-Ion baterii s kapacitou 75 kWh. Dle oficiálních údajů WLTP by měl vůz disponovat dojezdem 586 km, ale to je prakticky nereálné, a už vůbec ne v zimním období. Za kolik jsem tedy byl schopný jezdit s Juniperem?

Když jsem vzal nový Model Y Juniper za teploty kolem 10 stupňů na dálnici a jel trasu Praha – České Budějovice, přičemž styl byl ostřejší a snažil jsem se z vozu dostat maximum, tak se spotřeba vyšplhala na 24 kWh/100 km. To by znamenalo reálný dojezd 300 kilometrů. Jde podle mě o naprosté minimum, s čím můžete počítat.

Při běžné jízdě po dálnici opět za teploty kolem 10 stupňů a při téměř konstantní rychlosti 130 km/h šla spotřeba dolů, a to na 22 kWh/100 km. Pokud byste jeli rychlostí kolem 115 km/h, kdy je elektromobil na dálnici nejefektivnější, tak se můžete dostat i pod 20 kWh/100 km a tedy dosáhnout dojezdu 350 km.

Pak jsem vzal nový Model Y Long Range AWD (2025) na okresky a zde nebyl problém jezdit se spotřebou kolem 16-18 kWh/100 km, což už zvyšuje dojezd na téměř 470 km. A město? Zde spotřeba Juniperu s dlouhým dojezdem klesala i k 15 kWh/100 km a tedy reálnému dojezdu kolem 500 km. Celkově jsem najezdil přes 400 kilometrů a pro první obrázek to určitě stačí.

Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb

Nabíjení je otázkou chvilky

Model Y v konfiguraci Long Range má stejně jako u předchozí generace vyšší nabíjecí výkon až 250 kW, takže během chvilky doplníte stovky kilometrů dojezdu. V mém případě jsem zamířil s předehřevem během cesty dlouhé asi 20 minut na nejbližší a tou dobou volný Tesla Supercharger v Kamenném Újezdu a i přes typ V3 (nejnovější je V4) auto začínalo při 15 % vybití baterie dobíjet výkonem přes 200 kW.

Za 10 minut ukazovalo auto 50 % baterie, po 30 minut jsem měl dobito na 80 % (celkem 50 kWh) a Supercharger jsem opouštěl. To znamená nabíjení výkonem průměrně 100 kW. Na Superchargerech V4 je nabíjení podobné, ale vyšších výkonů by mělo auto dosahovat i při vyšší obsazenosti nabíjecí lokality. Výhodou Li-Ion baterie je, že se dokáže předehřevem dostat na ideálnější teploty pro rychlejší nabíjení, než LFP. Ale ta má zase jiné výhody.

Tesla Model Y Juniper (2025), nabíjení | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025), nabíjení | foto: Luboš Srb

Mobilní aplikace

Jednou z výrazných výhod Tesly je její mobilní aplikace a OTA aktualizace, které průběžně vylepšují funkce vozu a opravují případné chyby. Díky aplikaci lze auto ovládat na dálku – například jej zamknout či odemknout, zapnout světla, otevřít kufr nebo zatroubit.

Mezi užitečné funkce patří také Sentry Mode, který monitoruje okolí vozidla, zaznamenává podezřelé situace a umožňuje sledování v reálném čase přímo v aplikaci s notifikacemi v případě incidentu.

Nechybí ani možnost dopředu vyhřát nebo vychladit interiér, aby byl vůz připravený ještě před vaším příchodem. A to je jen zlomek toho, co aplikace nabízí.

Tesla Model Y Juniper (2025), mobilní aplikace | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025), mobilní aplikace | foto: Luboš Srb

Závěr testu Tesla Model Y Long Range (2025) alias Juniper

Znáte za 1,3 milionu lepší auto, než je Juniper? Nebo v případě základní verze již od 1,1 milionu? V této cenové relaci prakticky nikde nedostanete vše, co u Tesly, ať už jde o dlouhý dojezd, výkon, ale také plnou výbavu bez různých příplatků v konfigurátoru. A navíc desítky aktualizací ročně, které vůz vylepšují a případně i rychle opravují.

Ne náhodou se Model Y stal nejprodávanějším autem na světě v letech 2023 a 2024. Nejen rodiny, pro které je maximální prioritou prostornost a bezpečnost, ale především pak poměr cena/výkon, je tahle Tesla prostě trefou do černého a v roce 2025 pohádka s nejprodávanějším elektroautem díky povedené modernizaci může pokračovat.

Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper (2025) | foto: Luboš Srb

Snad jediné, co u této značky není ještě úplně dokonalé, je servis. To je něco, co může zákazníka odradit. Tesla má v Česku pouze servis v Praze a čerstvě v Brně, nicméně to je pro tisíce elektromobilů, které zde jezdí, prachbídně málo. U Tesly se sice nejezdí na povinné každoroční intervaly jako jinde, ale v případě problémů se vám pak může stát, že si prostě počkáte a nikdo vám hned nepomůže.

Hodnocení

Plus Atraktivní designPlus Méně servisních míst v ČR
Plus Prostornost
Plus Vylepšený podvozek
Plus Jednopedálová jízda
Plus Dokonalé ticho v kabině
Plus Updaty vylepšují vůz o nové funkce

Tesla Model Y Long Range (2025): specifikace

KonstrukceSUV, rozměry: 4790 × 2129 × 1624 mm, hmotnost: 1992 kg
Pohonelektromobil, pohon obou náprav
Výkon378 kW, točivý moment 493 Nm, zrychlení 0-100 km/h za 4,8 s, max. 201 km/h
Baterie a dojezdLi-Ion, 78,1 kWh (75 kWh využitelných), dojezd až 586 km dle WLTP
Nabíjenípalubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 250 kW
Spotřebareálně 15 kWh/100 km ve městě, 18 kWh/100 km na okreskách, 20 kWh/100 km na dálnici
VýbavaMatrix LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla v přední řadě s pamětí, vyhřívaný volant, vyhřívaná sedadla (přední + zadní), ventilovaná sedadla (přední), pevná panoramatická střecha, ambientní osvětlení, sledování mrtvých úhlů při jízdě i vystupování, Autopilot + Tesla FSD, 5G konektivita, bezdrátové nabíjení Qi, elektricky ovládané kufry (přední/zadní), dvouzónová klimatizace, tepelné čerpadlo
Cenaod 1 299 900 Kč
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články