Nové čínské elektrobusy ujedou až 730 km, mají 10x větší baterie než Tesla

Matouš Vrchota
Elektrický autobus BYD C11 | foto: BYD
Elektrický autobus BYD C11 | foto: BYD

BYD představil třetí generaci elektrobusů s 1000V baterií v podlaze, dojezdem až 730 km a adaptivním odpružením převzatým z osobních vozů.

Premiant mezi osobními vozy i autobusy

Po boku osobních vozidel vyrábí čínský BYD i vozy hromadné dopravy. Jejich městské elektrobusy dostávají nově podvozky třetí generace a velké množství vychytávek i z osobních vozidel. Obzvláště hrdá je automobilka na 1000V baterii a speciální odpružení.

Platforma e-Bus Platform 3.0 vzniká od počátku ve vlastních továrnách. Pro vývoji nejnovější generace si ale vývojáři vypůjčili pár zajímavých prvků ze sousední divize. Baterie má nyní své vyhrazené místo přímo v podlaze a je tvořena LFP články. Díky tomu může být podlaha nižší a neubere tolik místa v prostoru pro pasažéry. Doposud se montovala na speciální koleje až nad podvozkovou konstrukci.

Prvním modelem postaveným na tomto podvozku se stane bus C11. Dostupný bude zatím pouze v domácí Číně. Klienti budou moci volit z pěti kapacit baterie v rozsahu od 184 do 593 kWh (nejvyšší kapacita je zhruba 10x vyšší než u základního Modelu 3 od Tesly). Podle místních norem se bude dojezd pohybovat od 220 do 730 km. V denním provozu by tedy nejsilnější varianta měla překonat hranici alespoň 500 kilometrů.

Představení nejnovější platformy eBus Platform 3.0 | foto: BYD
Představení nejnovější platformy eBus Platform 3.0 | foto: BYD

1000V dává u autobusu mnohem větší smysl

Díky takové nabídce se mohou o vozy zajímat jak malí dopravci, tak i ti větší regionální. LFP technologie umožňuje i rychlejší nabíjení, BYD proto palubní architekturu navýšil rovnou na krásných 1000 V. Stali se tak prvním v autobusovém odvětví. Doba potřebná k nabití největší baterie ale nebyla zatím zveřejněna.

Platforma se může pochlubit adaptivním systémem tlumení DiSus-A, který má původu v divizi osobních vozidel. Systém umí velmi rychle reagovat na nerovnosti povrchu silnice a dokáže stabilizovat autobus i v případě defektu a to až do rychlosti 100 km/h. Dalším novým bezpečnostním prvkem je bezpečné zastavení vozu v případě zranění řidiče. Pohotovostní tlačítko je po stisku schopné autobus bezpečně odstavit na kraji silnice.

Jelikož je automobilka plně ponořená do velké expanze, očekává se, že se nové autobusy dostanou i mimo domácí trh. Konkrétní země zatím potvrzeny nebyly, spekuluje se ale nejméně o severoamerickém trhu. Hlavním důvodem je výrobní závod umístěný v americké Kalifornii. Autobusy zde z výrobních linech sjíždí již od roku 2013.

Zdroj: CnEvPost


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články