Zaplatili byste 170 tisíc za možnost nabíjet elektromobil doma bezdrátově?

Pavel Škopek
Prototyp Porsche Cayenne Electric s bezdrátovou nabíječkou | foto: Porsche
Prototyp Porsche Cayenne Electric s bezdrátovou nabíječkou | foto: Porsche

Pohodlí má svou cenu. Bezdrátová nabíjecí podložka Porsche nabízí výkon 11 kW, ale včetně příslušenství vyjde zákazníky na 170 tisíc korun.

Parkuj a nabíjej

Za pohodlí se platí. A v případě nové bezdrátové nabíječky od Porsche pořádně. Stačí zaparkovat, a o zbytek se postará technologie. Žádné kabely, žádné zapojování. Jenže tahle novinka vás vyjde mnohonásobně dráž než běžný wallbox. V Porsche světě běžná věc. Mimo něj extravagantní volba.

Bezdrátová nabíječka, kterou Porsche představilo na veletrhu IAA Mobility v Mnichově pro připravovaný elektrický model Cayenne, nabídne působivé parametry. Nabíjecí podložka o hmotnosti 50 kilogramů nepotřebuje externí box a lze ji přímo připojit k hlavnímu elektrickému rozvaděči. K dispozici budou dvě varianty, obě s maximálním výkonem 11 kW, buď jednofázově 48 A, nebo třífázově 16 A.

Bezdrátová podložka je vodotěsná, přestože má servisní otvor, a její vestavěné radarové senzory dokážou zastavit nabíjení při detekci kovů, zvířat nebo lidí. Přenos energie probíhá s 90% účinností, což sice nedosahuje běžného kabelového standardu, ale v bezdrátovém světě jde o solidní výsledek. Až potud se jedná o zajímavý nápad, o kterém by uvažoval nejeden řidič.

Prototyp Porsche Cayenne Electric s bezdrátovou nabíječkou | foto: Porsche
Prototyp Porsche Cayenne Electric s bezdrátovou nabíječkou | foto: Porsche

Pohodlí za cenu luxusu

Jenže zatímco populární Tesla Wall Connector stojí v Německu 535 eur (13 tisíc korun), Porsche si za svou nabíjecí podložku, která se má začít prodávat příští rok, řekne rovnou o téměř 5000 eur (122 tisíc korun). A tím to nekončí. Auto totiž musí bezdrátové nabíjení podporovat a to je součástí volitelné výbavy. Celkové náklady se tak vyšplhají na téměř 7000 eur (170 tisíc korun).

Ve výsledku tedy zákazník platí skoro desetinásobek za možnost jen zaparkovat a odejít. Systém eliminuje riziko poškození konektoru, což může ušetřit servisní náklady, ale za cenu, kterou si většina majitelů elektromobilů těžko obhájí. Přesto v prémiovém segmentu nejde o technický experiment, ale o další položku v seznamu volitelné výbavy.

Vývoj bezdrátového nabíjení ukazuje, jak se technologie elektromobility posouvají směrem k většímu komfortu. Porsche zvolilo směr, který je zatím dostupný jen hrstce zákazníků. Cena je vysoká, ale pro značku, která prodává komfort jako status, to není problém. Časem však může tento přepych přerůst v běžný standard.

Zdroj: InsideEVs


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články