Úžasná funkce, kterou by měl mít každý elektromobil. Zatím tomu tak není

  • Není to nejnovější technologie
  • Jde o velmi praktickou věc, kterou chceme u každého elektromobilu
  • Řeč je o oboustranném nabíjení, tedy funkci V2L
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu | foto: wakila

Elektromobily si vozí baterie, které mají rok od roku větší kapacity a pojmou tedy více energie. To přímo vybízí k tomu se o nějaký ten elektron podělit s ostatními nebo v případě potřeby mít prostě takovou mobilní powerbanku, se kterou můžete napájet všechno možné.

Powerbanka u elektromobilu?

S technologií přišel otec novodobých elektromobilů Nissan Leaf využívající japonský konektor CHAdeMO, přes který lze jednoduše vůz připojit například k domácnosti (V2G) a udělat z něj zásobárnu energie. V případě výpadku proudu je to funkce k nezaplacení.

O něco praktičtější to má Honda e, u které najdeme přímo 220V zásuvku uvnitř vozu. Díky max. výkonu 1500 W můžete dobíjet notebook nebo si připojit i některé spotřebiče. Elektromobily od Rivianu zase budou mít hned několik zásuvek a vzhledem k možnosti dokoupení kempovacího setu je dost možné, že připojíte třeba i gril či mikrovlnku. Rivian R1T má mít hned 3 zásuvky, přičemž zatím neznáme jejich maximální výkon.

Zásuvka v elektromobilu

Zásuvka v elektromobilu

Efektivita oboustranného nabíjení

Nový Hyundai Ioniq 5 potažmo sesterský elektromobil Kia EV6 se pak chlubí oboustranným nabíjením (V2L) s výkonem až 3,6 kW. Zásuvku získáte tak, že ke klasickému nabíjecímu konektoru zvenku auta připojíte speciální redukci. Jihokorejský výrobce tvrdí, že jejich technologie je nejpokročilejší a nejefektivnější, což rozhodně nebyl případ u Hondy e, kde to testoval slavný Bjorn Nyland a zjistil, že ztráty byly kolem 25 %.


Čtěte také: 10 nejočekávanějších elektromobilů, které dorazí v roce 2021


Kia EV6 GT a funkce V2L

Kia EV6 GT a funkce V2L

A pak tady máme velké pickupy, které už zásuvky nabízejí v případě konvenčních aut se spalovacím motorem. V případě elektromobilů se dočkáme u Fordu F-150 a také Cybertrucku od Tesly. Nicméně informace máme zatím jen k prvnímu ze zmíněných vozů. Ford prozradil, že jeho silák bude osazený trojicí klasických zásuvek o celkovém výkonu 9,6 kW, tedy každá zásuvka zvládne max. 2,4 kW. Poslouží to k napájení televize, chladničky, elektromotorek, vrtaček či kotoučových pil a všeho ostatního mezi tím.

Také byste chtěli mít zásuvku v elektromobilu, která by jednoduše proměnila auto v powerbanku? K čemu byste takovou funkci využívali? Podělte se o svůj názor s ostatními čtenáři v naší diskuzi pod článkem!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Úžasná funkce, kterou by měl mít každý elektromobil. Zatím tomu tak není

  • Není to nejnovější technologie
  • Jde o velmi praktickou věc, kterou chceme u každého elektromobilu
  • Řeč je o oboustranném nabíjení, tedy funkci V2L
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu | foto: wakila

Elektromobily si vozí baterie, které mají rok od roku větší kapacity a pojmou tedy více energie. To přímo vybízí k tomu se o nějaký ten elektron podělit s ostatními nebo v případě potřeby mít prostě takovou mobilní powerbanku, se kterou můžete napájet všechno možné.

Powerbanka u elektromobilu?

S technologií přišel otec novodobých elektromobilů Nissan Leaf využívající japonský konektor CHAdeMO, přes který lze jednoduše vůz připojit například k domácnosti (V2G) a udělat z něj zásobárnu energie. V případě výpadku proudu je to funkce k nezaplacení.

O něco praktičtější to má Honda e, u které najdeme přímo 220V zásuvku uvnitř vozu. Díky max. výkonu 1500 W můžete dobíjet notebook nebo si připojit i některé spotřebiče. Elektromobily od Rivianu zase budou mít hned několik zásuvek a vzhledem k možnosti dokoupení kempovacího setu je dost možné, že připojíte třeba i gril či mikrovlnku. Rivian R1T má mít hned 3 zásuvky, přičemž zatím neznáme jejich maximální výkon.

Zásuvka v elektromobilu

Zásuvka v elektromobilu

Efektivita oboustranného nabíjení

Nový Hyundai Ioniq 5 potažmo sesterský elektromobil Kia EV6 se pak chlubí oboustranným nabíjením (V2L) s výkonem až 3,6 kW. Zásuvku získáte tak, že ke klasickému nabíjecímu konektoru zvenku auta připojíte speciální redukci. Jihokorejský výrobce tvrdí, že jejich technologie je nejpokročilejší a nejefektivnější, což rozhodně nebyl případ u Hondy e, kde to testoval slavný Bjorn Nyland a zjistil, že ztráty byly kolem 25 %.


Čtěte také: 10 nejočekávanějších elektromobilů, které dorazí v roce 2021


Kia EV6 GT a funkce V2L

Kia EV6 GT a funkce V2L

A pak tady máme velké pickupy, které už zásuvky nabízejí v případě konvenčních aut se spalovacím motorem. V případě elektromobilů se dočkáme u Fordu F-150 a také Cybertrucku od Tesly. Nicméně informace máme zatím jen k prvnímu ze zmíněných vozů. Ford prozradil, že jeho silák bude osazený trojicí klasických zásuvek o celkovém výkonu 9,6 kW, tedy každá zásuvka zvládne max. 2,4 kW. Poslouží to k napájení televize, chladničky, elektromotorek, vrtaček či kotoučových pil a všeho ostatního mezi tím.

Také byste chtěli mít zásuvku v elektromobilu, která by jednoduše proměnila auto v powerbanku? K čemu byste takovou funkci využívali? Podělte se o svůj názor s ostatními čtenáři v naší diskuzi pod článkem!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."