Česko zakazuje elektrokola a elektrokoloběžky v MHD

Matouš Vrchota
Městské elektrokolo Crivit Urban X.3 | Zdroj: Lidl
Městské elektrokolo Crivit Urban X.3 | Zdroj: Lidl

Požár baterie může být katastrofou. První města v Česku vydala zákaz přepravy elektrických kol a koloběžek, Praha jej plánuje pro metro.

Elektrokolo(běžka) může způsobit nemalý malér

Elektrická kola a koloběžky mohou v případě poruchy způsobit nemalé škody. Řeč je zejména o situacích, kdy dojde k poškození baterie, která může vzplanout. Velké obavy z těchto situací mají představitelé Pražského dopravního podniku. Spolu s organizátorem dopravy Ropid nyní jednají o úpravě smluvních přepravních podmínek.

V Evropě je ke dnešnímu dni evidováno dostatek případů, kdy přeprava elektrokola nebo elektrické koloběžky nedopadla dobře. Když při zkratu nebo vznícení došlo k dýmu a později k požáru, musely být evakuované celé stanice metra. Zákaz se má týkat právě především dráhy pražského metra. Nadzemní soupravy zatím zůstanou beze změn.

Pokud by navíc k takové nehodě došlo mezi stanicemi, dá se taková situace řešit jen velmi těžko. Vůz nemůže mimo stanici bezpečně zastavit. Především chybí možnost evakuace cestujících a stejně tak je téměř nemožné na takové místo v tubusu tunelu dostat záchranné složky.

Exploze baterie elektrokoloběžky v madridském metru | Zdroj: Battery World
Exploze baterie elektrokoloběžky v madridském metru | Zdroj: Battery World

Kde platí zákaz v Česku a zahraničí?

Argumentů pro zákaz elektrických dopravních prostředku je tedy více než dost. Praha by se přidala s mnoha evropským městům, která již podobný zákaz uvedla do praxe. Pro příklad lze zmínit Vídeň, která přepravu omezuje především ve vytížených hodinách ve špičce. Celoplošný zákaz bez časových výjimek zavedl Hamburg, Brusel a celostátně i Irsko.

Elektrokolo nicméně nepřevezete ani v brněnském MHD, v Plzni, Mostě a od současného měsíce října ani v Ostravě. Evidované požáry a velké komplikace historicky eviduje Londýn, Madrid, Barcelona a v zámoří například Toronto.

Seznam českých měst, která již vydala zákaz:

  • Plzeň
  • Most
  • Ostrava

Seznam českých měst, která plánují vydat zákaz:

  • Praha (jen metro)

Proč nezakázat i notebooky?

Objevují se však i názory, že potenciální problém může nastat i s menším zařízením, například s notebookem. Lze tedy argumentovat, že rizikem může být prakticky každé bateriové zařízení. S velikostí ale také stoupá složitost hašení. Možným řešením tak může být cestovní omezení velikosti a kapacity baterie, nikoliv plošný zákaz jednoho či více druhů elektrických zařízení.

Zdroj: Zdopravy


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články