Elektrokolo s rukopisem Tesly? Technologický skvost vyjde na skoro 100 tisíc

Matouš Vrchota
Elektrokolo Also TM-B | Zdroj: Also
Elektrokolo Also TM-B | Zdroj: Also

Rivian ukazuje revoluci na dvou kolech. Elektrokolo Also TM-B má dva motory, dotykový displej, řemenový pohon a baterii s USB-C.

Takové elektrokolo jste ještě neviděli

Rivian potichu ve svém vývojovém centru budoval něco unikátního. Se startupem Also uvede na trh unikátní elektrické kolo. E-bike z dílny automobilky dnes není nic překvapivého. Ovšem to, co Also s modelem TM-B nabídne, to jste ještě neviděli. Tohle elektrokolo je chytřejší než většina dnešních aut a spojuje dohromady několik novinek v segmentu i světový unikát.

O značce se dá říci, že jde o Rivian (potažmo Teslu) na dvou kolech. Ta jednoduchost a technologický pokrok, který obě značky nabízí, nyní najdeme v revolučním elektrickém kole. Atypická je i jeho stavba a má to hned několik důvodů. V hranaté základně se ukrývá hned dvojice motorů, baterie, systém pedal-by-wire i výkonná výpočetní jednotka. Na všechny součásti se podíváme podrobně. Jde také o základní stavební část kola.

Mozkem kola je kruhový 5″ dotykový displej zakomponovaný do rámové trubky v místě představce. Kromě nezbytných funkcí pro výběr jízdního režimu či stavových obrazovek nabídne vestavěnou navigaci a časem přibude možnost OTA aktualizace. Jde vlastně o kompletní infotainment, kterým můžete ovládat hudbu i své mobilní zařízení.

Elektrokolo Also TM-B | Zdroj: Also
Elektrokolo Also TM-B | Zdroj: Also

Infotainment lepší než v leckterém autě

Navigace vám ukáže i odhadovanou dobu příjezdu. Ta se bude lišit podle zvoleného jízdního režimu a síly elektrické pomoci. V nejvyšším režimu umí kolo uhánět až do rychlosti 45 km/h. Tato výše je ale možná pouze ve Spojených státech. V Evropě bude zaručeně omezena. Máte i sekundární páčku, která bez šlapání umožní jízdu až do 32 km/h.

Kolo nabídne výbornou modularitu. Části nad motorem nazývá Also Top Frame a nabízí například výměnné sedlo, přídavný košík nebo celou cargo zónu. Jedním stiskem tlačítka na displeji se elektronicky odemkne sedlovka, kterou jednoduše vyměníte a zajistíte. Místo sedátka můžete mít velké „mopedové“ sedlo a jednoduše převážet ratolesti nebo rozvážet balíky. K montáži příslušenství nepotřebujete jediný kusu nářadí.

Místo klasického řetězu je kolo osazeno řemenovým pohonem. To již naznačuje, že zde nenajdete tradiční přehazovačku. Ona je tu vlastně úplně zbytečná. Jezdec svým šlapáním neroztáčí zadní kolo, ale pouze spodní motor, který přes odpor dává signál hlavnímu motoru. Teprve ten elektrickou energií a řemenem roztáčí zadní kolo. Tento systém se nazývá pedal-by-wire.

Víceúčelová baterie s USB-C

Řemen zde má i další opodstatnění. Motory generují až 180 Nm točivého momentu a řemen zajistí přesný přenos síly. Pohon tedy automaticky řídí potřebu převodů a jezdci prakticky zprostředkovává pohodlí automatické převodovky. Pro milovníky kontroly nicméně nabídne režim simulace, kdy ovladačem síly pomoci na řídítkách můžete manuálně přepínat virtuální převody.

Baterie má své místo v hlavním kvádru vyrobeném z magnesia. Je plně vyjímatelná a lze ji použít i jako samostatnou powerbanku. Články mají podobnou strukturu jako současné vozy Rivianu. Její hlavní předností je ale způsob dobíjení. Zapomeňte na proprietární a velké neskladné adaptéry. Tuto baterii nabijete aktuálně nejrozšířenějším typem nabíječky, typem USB-C a výkonem až 240 wattů.

S udržováním kapacity vám při jízdách pomůže i regenerativní brzdění. Jakmile potřebujete vyšší brzdný účinek, připojí se i hydraulické brzdy. Společnost uvádí, že tímto způsobem dokážete doplnit až čtvrtinu baterie. Dojezd baterie je závislý na velikost zvolené baterie. Nabízí se dvě kapacity s rozmezím od 40 do 160 km.

Elektrokolo Also TM-B | Zdroj: Also
Elektrokolo Also TM-B | Zdroj: Also

Technologický vrchol za necelých 100 tisíc

Kdy a za kolik půjde elektrokolo Also TM-B do prodeje? Nejdříve bude na trh uvedena edice Launch. Ta bude vybavena větší baterií a na výběr bude z více barevných variant. Počátkem příštího jara tuto verzi pořídíte za cenu 4 500 dolarů, tedy asi 94 tisíc korun. Za stejné peníze pořídíte i podobně vybavenou verzi Performance. Jediný rozdíl bude v menším výběru barevného provedení.

Teprve později v roce se na trhu dostane i základní verze Base. Bude mít menší baterii i nižší výkon motoru. S cenou se ale dostane pod hranici čtyř tisíc dolarů (83 800 Kč). Podobně jako vozy Rivian ale bude možné případně přikoupit výkonnostní balíček. Tyto rozšiřující služby bude Also představovat postupně. Do výbavy půjde tímto způsobem přidat například blinkry s funkcí automatického vypnutí.

E-bike se bude prodávat v síti dealerů Rivian, na jejich online obchodě Gear Shop a samozřejmě z oficiálního kanálu výrobce Also. Již nyní značka plánuje představit elektrickou čtyřkolku TM-Q a miniaturní dodávku pro kurýry. Tu již brzy dostane do flotily i síť obchodu Amazon.

Zdroj: Also


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články