Hyundai Ioniq 5 – cena, dojezd a specifikace přelomového elektromobilu
- Ioniq 5 je čistokrevný elektromobil nové generace
- Dnešní oficiální představení potvrdilo již předem uniklé specifikace
- Jde o revoluční elektrické auto?

Hyundai už dlouho patří ve světě elektromobility mezi přední výrobce, a to i přesto, že dosud neměl ryze elektromobilovou platformu. Dnešním dnem se to však mění – nový model Ioniq 5 je postavený od základu jako čistokrevný elektromobil využívající novou platformu E-GMP, takže u novinky bylo prakticky vše podřízeno tomu, aby se z koncepce elektromobilu dostalo naprosté maximum!
Co vidíme poprvé u elektromobilu Hyundai?
- přední kufr, tzv. frunk
- plochá podlaha, větší prostornost
- pohyblivá středová konzola
- volič režimů jízdy umístěný za volantem
- rychlejší nabíjení (800V), kompatibilní s Ionity až 350 kW
- funkce V2L
Design je naprosto fascinující
„Nový Ioniq 5 připomíná odvážný styl modelu Hyundai Pony, prvního sériově vyráběného vozu společnosti. Využívá přitom výjimečné prvky z pětačtyřiceti let designu značky Hyundai, aby se jako spojnice mezi minulostí, současností a budoucností stal součástí životních stylů svých zákazníků.“ píše společnost Hyundai ve své tiskové zprávě.

Dnes oficiálně představená sériově vyráběná verze elektromobilu Ioniq 5 vychází z konceptu Hyundai 45, který firma odhalila v roce 2019 a neobvykle vypadající vůz si rychle získal obdiv veřejnosti. Charakterizují ho především elegantně hranaté tvary s využitím nejmodernějších světlometů s parametrickými pixely vpředu i vzadu.
- Hyundai Ioniq 5, z boku
- Hyundai Ioniq 5
Podřízeno prostornosti a lepší aerodynamice
Ioniq 5 se může pochlubit rozvorem náprav 3000 mm, což je na crossover nebývalé – je to o 100 mm více než u největšího SUV značky Hyundai, modelu Palisade. Středně velké CUV díky tomu podle slov výrobce nabízí prostornost velkého osobního vozu. Dlouhý rozvor prý umožnil designérům společnosti Hyundai navrhnout interiér jako „životní prostor“ místo obvyklého designu známého z konvenčních vozů.

Příď vozu se pak vyznačuje kapotou ve tvaru lastury, která je u vozu společnosti Hyundai použita vůbec poprvé. Její výhodou je optimalizace aerodynamiky díky minimálním spárám mezi jednotlivými panely karoserie. Další věc – zapuštěné kliky dveří se automaticky vysouvají a přispívají k čistému designu bočních ploch a taktéž k lepší aerodynamické účinnosti. Aerodynamiku pak vylepšují i speciální pro tento účel optimalizovaná kola.
Interiér má spoustu vychytávek
Ještě než se dostaneme ke specifikacím vozu a výbavovým variantám, stojí za to nakouknout do interiéru. Ten u Ioniqu 5 působí velmi moderně a především minimalisticky. Řidič má za volantem k dispozici 12palcový digitální přístrojový panel, který vedle doplňuje 12palcový dotykový displej infotainmentu. Na čelní sklo pak promítá informace Head-up displej (HUD), poprvé v případě automobilky Hyundai doplněný o rozšířenou realitu (AR), což dodává na realističnosti technologie.

Na mnoha místech v interiéru, s nimiž přicházejí cestující do kontaktu – například sedadla, čalounění stropu, výplně dveří, podlaha a loketní opěrky – nacházejí uplatnění ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované lahve PET nebo příze z rostlinných materiálů (bio PET), ale i přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů či bio laky s rostlinnými výtažky.
- Hyundai Ioniq 5, interiér vozu
Novinkou je pohyblivá středová konzola „Universal Island“, kterou lze posunout dozadu až o 140 mm. Posuvná konzola spolu s plochou podlahou, pod níž jsou uloženy akumulátory, zvětšuje volnost pohybu uvnitř vozidla. Samozřejmostí jsou elektricky nastavitelná přední sedadla, u kterých si mohou cestující nastavit optimální polohu, v níž si podle slov automobilky Hyundai budou užívat pocitu podobajícímu se stavu beztíže.

Navíc výrobce zmenšil tloušťku předních opěradel o 30 %, čímž vznikl ještě větší prostor pro cestující ve druhé řadě. V zavazadlový prostoru vzadu je k dispozici objem 531 litrů, respektive 1591 litrů při zcela sklopené druhé řadě sedadel. A coby čistokrevný elektromobil se Ioniq 5 může pochlubit také předním kufrem, který má objem až 57 litrů u varianty s pohonem zadních kol, resp. 24 litrů u verze s pohonem všech kol.
Ioniq 5 a varianty – výkon, baterie, dojezd
Zákazníci mají na výběr ze dvou sad akumulátorů s kapacitou 58 kWh nebo 72,6 kWh a dvou variant elektrického pohonu – celkem jde tedy o čtyři různé verze elektromobilu.

V prvním případě pohání zadní kola elektromotor umístěný vzadu, ve druhém případě zajišťuje jeden elektromotor vpředu a jeden vzadu pohon všech kol. Všechny verze nabízejí dlouhý dojezd, a to až 480 km dle WLTP, přičemž dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h a v případě nejostřejší verze je zrychlení z nuly na stovku otázkou jen 5,2 sekund.
Nejvyšší verze
Na vrcholu nabídky elektrických pohonů je varianta s pohonem všech čtyř kol (AWD) s baterií o kapacitě 72,6 kWh, poskytující výkon 225 kW a točivý moment 605 Nm. Taková verze se pyšní zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. V případě, že je pohon všech čtyř kol kombinován s verzí o nižší kapacitě baterie 58 kWh, činí hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h 6,1 sekundy.

„Standardní“ verze
Nový Ioniq 5 s jedním elektromotorem vzadu disponuje nejvyšší výkonem 160 kW, točivým momentem 350 Nm a pohonem zadních kol. Tato varianta ve spojení se sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy. V kombinaci s 58kWh sadou akumulátorů je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou 8,5 sekundy.
Pokud jde o tažné zařízení, Ioniq 5 je připraven i na jízdu s přívěsem, který může mít hmotnost až 1 600 kg.
Nabíjení elektromobilu s výkonem až 350 kW
Pokud jde o nabíjení, Ioniq 5 se může pochlubit novou architekturou využívající napětí až 800V, díky čemuž zvládne rychlonabíjení výkonem až 350 kW. Samozřejmě nadále zůstává kompatibilní i s 400V systémem, nejrozšířenějším v případě rychlonabíječek po celém světě. Ale pokud s elektromobilem přijedete například na stanice Ionity, novinka od automobilky Hyundai zvládne za pouhých 5 minut dobít až 100 km dojezdu dle WLTP a za pouhých 18 minut pak dobijete auto z 10 na 80 % kapacity baterie.

Ve vybraných zemích si budou moci zákazníci s modelem Ioniq 5 užívat ročního předplatného v síti Ionity, která tvoří významnou součást evropské integrované nabíjecí služby Charge myHyundai. Ta nabízí přístup k více než 200 000 nabíjecím místům po celé Evropě se snadnou platbou kartou či přes aplikaci v mobilu. Služba bude podle nejnovějších informací oficiálně spuštěna v prvním pololetí letošního roku i v Česku, kde zatím probíhá testovací fáze.

Ioniq 5 nabídne inovativní funkci V2L (Vehicle-to-Load), která umožňuje zákazníkům používat nebo nabíjet za jízdy či u stojícího vozu jakákoli elektrická zařízení, například elektricky poháněná jízdní kola, skútry nebo campingové vybavení, a poslouží tak doslova jako pojízdná nabíječka. Zásuvka V2L s výkonem až 3,6 kW je umístěna pod sedadly ve druhé řadě a lze ji využívat při zapnutém elektrickém systému vozidla. Další zásuvka V2L je přístupná zvenku u nabíjecí zásuvky na karoserii vozidla. Díky měniči mohou uživatelé nabíjet i vysokovýkonná elektrická zařízení, třeba jiný elektromobil. Vnější zásuvka dodává elektrickou energii i u vypnutého vozidla.
Hyundai myslel i na bezpečnost
Součástí výbavy nového modelu Ioniq 5 je nový vývojový stupeň vyspělých asistenčních systémů Hyundai SmartSense, které zajišťují nejvyšší úroveň bezpečnosti a komfortu v silničním provozu. Ioniq 5 je prvním modelem Hyundai s asistentem pro jízdu po dálnici, Highway Driving Assist 2. Mezi další asistenční systémy patří mimo jiné Autonomní nouzové brždění, Aktivní sledování mrtvého úhlu, Inteligentní asistent pro dodržování rychlostních limitů, Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče a Asistent automatického přepínání světel.
Cena a dostupnost
Nový elektromobil Hyundai Ioniq 5 bude nabízený na vybraných trzích v první polovině roku 2021 a dostane se také do České republiky. Kdy přesně, však zatím nevíme. V Evropě budou na výběr tři barevné varianty interiéru. Základní paket zahrnuje barvy interiéru Obsidian Black a Dark Pebble Gray/Dove Gray, zatímco na přání dodávaný barevný paket má nabízet kombinace barev Dark Teal/Dove Gray.

Výrobce si však pro sebe nechává to nejdůležitější – cenu, nicméně jakmile se ji dozvíme, tak do článku doplníme. Zatím odhadujeme u základní nejlevnější verze nejméně 40 000 EUR, tedy v přepočtu přes 1 milion Kč. Vyšší verze můžou vyjít klidně až na 1,5 milionu korun, ale zatím jde jen o spekulace.
Hyundai po uvedení modelu Ioniq 5 na trh rozšíří produktovou řadu elektromobilů Ioniq o elektricky poháněný sedan Ioniq 6 a velké SUV Ioniq 7.
Hyundai Ioniq 5: specifikace
Konstrukce | crossover, rozměry: 4635 x 1890 x 1605 mm, rozvor: 3000 mm, hmotnost: ? kg |
---|---|
Pohon | elektřina, pohon zadních kol/pohon všech kol |
Výkon | výkon až 225 kW, točivý moment až 605 Nm |
Baterie | Li-Ion, 58 kWh/72,6 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: max. 350 kW, palubní nabíječka: max. 11 kW, konektory: CCS, Mennekes |
Spotřeba a dojezd | kombinovaná spotřeba: ? l/100 km, dojezd na elektřinu: až 480 km (WLTP) |
Výbava a technologie | 12″ digitální přístrojový panel, 12″ dotykový displej, Head-up displej s rozšířenou realitou (AR), bezpečnostní asistenti, vestavěná 220V zásuvka, aplikace do mobilu |
Cena a dostupnost | odhadujeme nejméně 40 000 EUR (cca 1 milion Kč), první polovina roku 2021 |
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.