EU rozhodla, co bude muset být povinně v autech. Vracíme se do pravěku?

Tradiční ovládání se vrací. EU nařizuje fyzická tlačítka pro klíčové funkce, aby zlepšila bezpečnost na silnicích.
Fyzická tlačítka na ty nejdůležitější věci
Digitalizace vládne světu. Velké a dotykové obrazovky se staly každodenní součástí a to i na místech, kde bychom se jim raději vyhnuli. Objednat si rychlý oběd na pár ťuknutí přes smartphone je zajisté pohodlné, ale lovit důležité funkce vozidla za jízdy na displeji není ani pohodlné, natož bezpečné.
Tohoto názoru je Evropská unie i nezávislý program bezpečnosti Euro NCAP. Nový počin pravděpodobně potěší velké množství řidičů milujících tradiční způsob ovládání vozidel.
Počínaje rokem 2026 musí výrobci aut upravit své smýšlení. Velké značky postupně přenáší i poslední fyzické ovladače na dotykové displeje, jiné značky je ani nikdy neměly. Nyní budou muset Tesla, Volkswagen i ostatní výrobci opět zahrnout do výroby klasická tlačítka. A to alespoň pro ty nejdůležitější funkce.
Autority se shodly na tom, že přinejmenším ovládání klaksonu, výstražných světel, směrových světel a ovládání stěračů musí mít vlastní vyhrazená tlačítka nebo fyzické páčky. Dalším nezbytným tlačítkem je nouzové volání eCall SOS. Jejich přítomnost a funkci bude kontrolovat Euro NCAP při svých pravidelných testech bezpečnosti. Absence těchto ovladačů se promítne na konečném skóre vozidla.

Euro NCAP zpřísní své požadavky
Jelikož jsou tyto hodnoty pro automobilky stěžejní a pro zákazníky důvěrné, nemohou si výrobci dovolit nové požadavky nerespektovat. V mnoha případech to ale znamená i větší zásah do designu a celkového pojetí palubní desky. Hon za krásnými minimalistickými interiéry nejde vždy ruku v ruce s intuitivním ovládáním. V tomto případě si lidé stěžují například na Volvo EX30 nebo modely Tesly.
Evropský parlament v tomto směru vydal automobilkám doporučující směrnici, které funkce by si měly zachovat svá vyhrazená fyzická tlačítka. Vzhledem k váze dokumentu jej ale většina výrobců vzala pouze na vědomí, k velkým změnám však nedošlo. Tato doporučení byla nicméně vydána již v roce 2008. Od této doby se situace s ovladači spíše zhoršila než zlepšila.
Nelze ale všechny automobilky házet do jednoho pytle. Bohužel jsou to spíše asijské společnosti, které nikdy nedaly velkým displejům tu nejvyšší zodpovědnost. Hyundai i Toyota vždy ponechaly řidičům dostatek vyhrazeného prostoru ke snadnému a intuitivnímu ovládání nejen stěžejních funkcí.

Displeje jsou stejně nebezpečné jako alkohol
Podle studie švédského magazínu z roku 2022 odvádí dotykové displeje zhruba tolik pozornosti, jako drobný stav podnapilosti. Zhoršila se reakční doba a mnohokrát ani nedošlo ke spuštění požadované funkce.
Stejně špatně dopadlo používání mobilních telefonů i přes jejich automobilové platformy Android Auto a Apple CarPlay. Změny, které nastanou v EU od 1. ledna 2026, by tedy měly být dostatečně odůvodněné a podložené daty.
Co říkáte na to, že se do nových aut vrátí tradiční ovládání pomocí fyzických tlačítek? Máte zkušenosti s dotykovým ovládáním, nebo je snad mnohem víc síla zvyku než možný technický pokrok?
Zdroj: ECTS
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.