Itálie má nové dotace na elektromobily. Podmínkou je sešrotovat spalovací auto

Pavel Škopek
Fiat Panda EV | Zdroj: Fiat
Fiat Panda EV | Zdroj: Fiat

Itálie motivuje k přechodu na elektřinu. Nabízí dotace až 20 000 eur, firmy musí nechat sešrotovat své starší vozy.

Dotace mají ozelenit provoz ve městech

Na Apeninském poloostrově nastane boom elektromobility. Alespoň v to doufá italská vláda, která rozjíždí ambiciózní dotační program. Slibuje si od něj, že dramaticky změní tamní vozový park. Od 22. října 2025 si mohou občané i malé firmy zažádat o bonus na nákup elektromobilu, kterým nahradí starý spalovák. Na stole je až 20 tisíc eur (486 tisíc korun), ale pod jasnými podmínkami.

Žádosti o dotaci musí být podány před nákupem vozidla. O podporu mohou požádat lidé s ročním příjmovým ukazatelem ISEE do 30 000 eur (730 tisíc korun), kteří mohou získat až 11 000 eur (267 tisíc korun). Ti s ISEE mezi 30 a 40 000 eur (973 tisíc korun) si sáhnou na 9 000 eur (219 tisíc korun).

Pro malé podniky je připraven příspěvek až 20 000 eur, maximálně však 30 procent z ceny vozu. Další zásadní podmínkou je sešrotování staršího vozidla s emisní normou do Euro 5, které musí být registrováno na žadatele alespoň šest měsíců.

Program primárně cílí na města. Nárok mají obyvatelé aglomerací s více než 50 tisíci obyvateli, případně jejich příměstských oblastí. Příkladem jsou Bolzano a dalších 19 obcí v jeho okolí. Ministerstvo zveřejnilo podrobné návody na YouTube a zpřístupnilo online evidenci veřejné podpory, aby byl proces žádostí co nejpřehlednější.

Nabíjení elektromobilu | Zdroj: Pexels
Nabíjení elektromobilu | Zdroj: Pexels

Italský bonus vs. německé mantinely

Itálie je v říjnu už druhou velkou evropskou zemí, která ohlásila nové dotace. Německo ale zvolilo přísnější cestu. Tamní podpora se zaměří pouze na plně elektrické vozy nižší a střední třídy s cenou pod 45 000 eur bez DPH (1,094 milionu korun). Hybridy a luxusní modely zůstávají bez nároku, stejně jako mimoevropské značky, pro které se zvažují další omezení.

Italský přístup oproti tomu nabízí širší rozsah podpory a vyšší stropy. Zohledňuje nejen příjem domácností, ale i potřeby malých firem v městském provozu. Výhodou je okamžitá dostupnost prostředků i koordinace s budováním dobíjecí infrastruktury.

Podle italských úřadů by měl program přispět k výměně přibližně 39 tisíc starších vozidel do poloviny roku 2026. V kombinaci s dalšími regionálními pobídkami má potenciál zásadně urychlit přechod na bezemisní dopravu. Přesto zůstává otázkou, zda tempo výměny zvládne držet krok s potřebami trhu.

Zdroj: Ministerstvo životního prostředí a energetické bezpečnosti (MASE)


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články