Čína diktuje budoucnost: Téměř každé auto bude elektrické, EU nemůže couvnout

Diana Křížová
BYD Han L EV | Zdroj: BYD
BYD Han L EV | Zdroj: BYD

Myslíte si, jak má EU nereálné představy o elektromobilitě? Podívejte se na Čínu a její nejnovější plán. Spadne vám brada.

Transformace dopravy

Čína představila svou nejnovější „Cestovní mapu technologií pro úsporná a nová energetická vozidla 3.0“. Tento plán sahá až do roku 2040 a ukazuje, jak chce země proměnit svůj automobilový průmysl směrem k elektrifikaci, digitalizaci a udržitelnosti.

Podle společnosti China Society of Automotive Engineers má automobilový průmysl dosáhnout vrcholu emisí CO₂ už v roce 2028 – tedy o několik let dříve, než stanoví národní klimatické závazky. Následně by měly emise tohoto sektoru postupně klesat. Do roku 2040 se očekává snížení o více než 60 % oproti tomuto maximu.

Cílem je vybudovat dopravní systém, který bude bezpečnější, chytřejší a ekologičtější. Dominovat mu mají vozidla s novou energií a inteligentním propojením, jež sníží počet nehod i ztrát na životech a zefektivní pohyb lidí i zboží.

Výroba v továrně Xiaomi | Zdroj: Xiaomi
Výroba v továrně Xiaomi | Zdroj: Xiaomi

Elektrifikace v praxi

Podle čínského plánu by měla do roku 2040 většina nově prodaných aut jezdit na elektřinu. Očekává se, že přes 80 % nových vozidel bude mít elektrický nebo hybridní pohon – a z toho zhruba 80 % budou čisté elektromobily bez výfukových emisí. Čína tak míří k zásadní proměně svého automobilového trhu.

Hybridní technologie přitom zůstanou důležitou součástí tohoto přechodu. Do roku 2035 by měly být všechny vozy se spalovacím motorem vybaveny hybridním systémem, který výrazně sníží spotřebu paliva i celkové emise.

Tradiční spalovací motory tak z čínských silnic úplně nezmizí. Odhaduje se, že v roce 2040 budou tvořit přibližně třetinu nově prodaných osobních vozů – většinou právě v kombinované, hybridní nebo plug-in hybridní verzi, která nabídne delší dojezd a větší flexibilitu řidičům.

China Society of Automotive Engineers (CSAE) | Zdroj: CSAE
China Society of Automotive Engineers (CSAE) | Zdroj: CSAE

Autonomní řízení na dohled

Dalším klíčovým směrem rozvoje je propojení automobilů s okolní infrastrukturou – tzv. „vehicle-road-cloud“ ekosystém. Ten umožní vozidlům komunikovat mezi sebou i s dopravní infrastrukturou, což má zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Podle čínské vize budou do roku 2040 běžně dostupná auta s úrovní autonomie L4, tedy schopná jezdit samostatně ve většině situací. A první plně autonomní vozy úrovně L5 by se měly v tuto dobu začít objevovat na trhu.

Důraz bude kladen také na kybernetickou bezpečnost a spolehlivost sítí, aby se autonomní řízení stalo skutečně bezpečnou a spolehlivou součástí každodenní dopravy.

BYD má svůj vlastní systém autonomního řízení God’s Eye | Zdroj: BYD
BYD má svůj vlastní systém autonomního řízení God’s Eye | Zdroj: BYD

Chytrá výroba a inovace jako motor změny

Zatímco první verze strategie se zaměřovaly hlavně na technologie vozů, Roadmap 3.0 klade důraz i na samotnou výrobu. Cílem je plně digitalizovaný a propojený průmysl s důrazem na kvalitu, efektivitu a nízkou uhlíkovou stopu.

Do roku 2040 by měl být celý výrobní proces – od vývoje přes produkci až po servis – řízen daty a propojen do uzavřeného digitálního systému. Taková integrace umožní lepší kontrolu kvality, rychlejší inovace a pružnější reakce na požadavky trhu.

Čína zároveň usiluje o pozici světového centra původních technologických inovací. Kombinace výzkumu, vzdělávání a průmyslové praxe má vytvořit silný trojúhelník, který zajistí konkurenceschopnost a udržitelný rozvoj automobilového sektoru v nadcházejících desetiletích.

Výroba elektromobilu Nio ET7 | Zdroj: Nio
Výroba elektromobilu Nio ET7 | Zdroj: Nio

Nová generace baterií

Významnou roli v této transformaci sehraje vývoj baterií nové generace. Solid-state baterie, tedy baterie s pevným elektrolytem, mají podle plánu dosáhnout malovýroby už kolem roku 2030.

Do roku 2035 by se měly rozšířit do masového měřítka po celém světě. Očekává se, že nabídnou vyšší kapacitu, delší životnost a lepší odolnost vůči extrémním teplotám, což zvýší komfort i bezpečnost jízdy.

Předpokládá se, že tyto pokroky sníží cenu elektromobilů a posílí jejich atraktivitu pro běžné řidiče, čímž se urychlí přechod k plně elektrifikované dopravě.

V tomto kontextu se mohou zdát plány EU s přechodem od spalovacích aut na elektromobily po roce 2035 jako ne dostatečně ambiciózní a hlavně ne dostatečně konkretizované.

Zdroj: China Society of Automotive Engineers


Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.


Komentáře


Nejnovější články