V rámci pražské předpremiéry jsme vyzkoušeli novou elektrickou Mazdu MX-30, která na to jde jinak než ostatní. Může být tohle trefa do černého?
TIP: Elektromobily jsou již nyní 3x ekologičtější než spalováky, překvapí vás i výsledky v ČR
Česká republika byla vybrána pro předpremiéru nového elektromobilu Mazda MX-30, coby prvního plně elektrického vozu Mazdy. Prvních několik málo novinářů mělo možnost v Praze ve Vestci nejen naživo vidět, ale hlavně také sednout za volant a projet se v horké novince. Postupně se dostane také na další země, do kterých poputují dva speciální předváděcí vozy. První kusy určené pro prodej v Česku jsou již sice vyrobené, ale z druhého kontinentu dorazí až v září.
Podle Mazdy není elektromobil pro každého a ne vždy je ekologický. Automobilka se proto rozhodla na to jít jinak, než ostatní. Vyrobila elektromobil, který se v mnohém svým chováním snaží co nejvíce podobat konvenčnímu spalovacímu autu, aby si zákazník nemusel na nic nového zvykat. Příkladem je třeba umělý zvuk motoru, který pronikne kabinou po větším sešlápnutí padálu akcelerace a dává jasné najevo, že o slovo se hlásí až 107 kW výkonu s točivým momentem 271 Nm. Ale není to střela, jako ostatní elektromobily a na stovku zrychlí za 9,7 sekund, navíc není k dispozici ani například kickdown, který se může i z pohledu bezpečnosti hodit.
Japonci na to šli po svém a vyrobili elektroauto, které je prý vhodné jako druhé auto do rodiny, určené pro městský a příměstský provoz. A s tím můžeme souhlasit, v tomto směru jde o ideál. 35,5kWh baterie totiž se spotřebou kolem 15 kWh/100 km, které můžete na běžných cestách s vynecháním rychlejší jízdy a dálnic dosáhnout, totiž slibuje dojezd 200 km. Mazda si představuje, že budete s elektromobilem jezdit pouze krátké cesty například do práce a z práce domů nebo mít nějaké vyřízování po městě a každý den budete doma nabíjet. Tím se zlevní provoz a každým rokem tak pro vás má být Mazda na provoz a servis levnější, takže se časem celkově vyplatí.
Ten, kdo má rád minimalismus se špetkou nějaké té rafinovanosti, si přijde na své. Už zvenku si můžeme všimnout zajímavého trojvrstvého provedení, kdy masivní spodní část vozu slouží k ochranně a zamaskování všech možných případných ťukanců a škrábanců, prostřední část upoutá svou barvou či výraznými světlomety, přes které třeba v případě těch předních překvapivě přechází i část kapoty. A vrchní část od světel výše je pak vyvedena v barvě další, která tomu dodává řekl bych modernější pojetí.
Že se Mazda snažila vyrobit elektromobil podobný konvenčnímu vozu, potvrzuje nejen umělý zvuk motoru, ale i například absence předního kufru, který čisté elektromobily přinášejí, nebo výrazné dveřní kliky, ale jen u předních dveří. Pro cestující, kteří budou sedět vzadu, musíte podobně jako například u BMW i3 (test) nejdříve otevřít dveře přední a až pak od nich na druhou stranu vyklopit dveře zadní. Přitom výrobce tvrdí, že Mazda využívá jen podvozek z crossoverového modelu CX-30, jinak je to zcela nové auto postavené jako úplně nový model.
Co vás uvnitř určitě upoutá, je interiér s využitím recyklované látky či korku, se kterým japonská firma před sto lety začínala. Středový tunel mezi předními i zadními sedačkami však nezmizel, ačkoliv je u elektromobilu funkčně nepotřebný. Ale Mazda jej využila k tomu, aby na něj umístila nejen řadicí páčku, ale také a to především ovládání infotainmentu, které je velmi intuitivní. Osobně mi však příliš nevyhovovala páčka, u které musíte ještě držet postranní pojistku a ne vždy vše napoprvé zafungovalo. Skvělý je však volant, který mi do ruky padl svým tvarováním i bohatou funkčností v podobě tlačítek pro ovládání tempomatu apod.
Ruku v ruce s tím jdou také asistenční systémy, které jsou u Mazdy v celé plejádě. Samozřejmostí je sledování mrtvých úhlů, předkolizní systém či dokonce systém pro sledování nebezpečí při couvání nebo nebezpečí ze strany, dále držení vozu v jízdním pruhu, což ve spolupráci s adaptivním tempomatem znamená autopilota, kdy však stále musíte držet volant, jinak vás na to elektromobil po pár vteřinách upozorní. A za mě mohu pochválit i stoprocentně funkční parkovací kameru včetně 360stupňového záběru nebo také Head-up displej, který zvyšuje bezpečnost vozu už jen tím, že nemusíte vůbec sledovat ani navigaci na středovém displeji, když ji máte prakticky promítnutou na čelní sklo.
A teď asi to nejdůležitější. Elektrická Mazda MX-30 je prvním elektromobilem značky, ovšem primárně je to dle slov zástupců firmy nejdříve auto jako jiné Mazdy a až potom elektromobil. Pohon e-Skyactive je tak například doplněný o umělý zvuk motoru, se kterým má člověk získat lepší cítění výkonových charakteristik motoru, protože elektromotor je jinak téměř neslyšný. Tohle za mě funguje skvěle a přidává to možná na bezpečnosti, ale za mě také na zábavě při řízení. Škoda jen, že neexistuje tlačítko, přes které by si to člověk mohl v případě potřeby vypnout. To samé platí i v případě zrychlení, kdy MX-30 zrychluje pozvolna (pomaleji) po vzoru spalovacích aut.
Během hodinové testovací jízdy jsem vyzkoušel všechny možné typy jízdy. Z vozu mám dobrý pocit. Podvozek je velmi pohodlný a nastavený vyváženě, aby si poradil s různými kvalitami vozovky. Pak je zde i speciální E-GVC Plus technologie, která má posloužit pro lepší dávkování točivého momentu například při průjezdu zatáčkami, jenže v tomto směru jsem nic zvláštního jako řidič v běžném provozu nezaznamenal. Co jsem si ale hodně pochvaloval, tak jsou pádla pod volantem, se kterými člověk může podobně jako například u Hyundai Kona Electric (test) si sám rychle a jednoduše upravovat intenzitu rekuperace a tedy nejen získávání energie zpátky do baterie, ale především ovlivňování intenzity brzdění.
Spotřeba na testovacím okruhu se pohybovala kolem 15 kWh/100 km i včetně klimatizace. Dokážu si představit, že po městě až se s elektromobilem více seznámím zvládnu i lepší výsledek, v tomto případě šlo převážně o okresky, ale i nějaký ten kopcovitý terén a jízdu nepřehlednými úseky, kde je zásadní předvídání. Naopak po dálnici spotřeba poroste nad 20 kWh/100 km, troufám si tvrdit. Co by mě také hodně zajímalo, je spotřeba s a bez topení/klimatizace, protože Mazda MX-30 nemá tepelné čerpadlo a topí méně efektivně elektřinou. Vše brzdy podrobně vyzkoušíme v našem plnohodnotném testu.
Pokud jde o dojezd, 200 km by mělo být reálné při cestách po městě a okreskách. Po dálnici počítejte určitě méně. A jakmile vám dojezd klesne na 50 km, elektromobil vás upozorní, že je potřeba vyhledat nabíječku a omezí výkon či komfort. Tlačítko pro přepínání jízdních režimů jsme však v autě nenašli, takže na nějaký režim sport či eco, který byste si sami aktivovali, zapomeňte. Následné nabíjení je možné přes rychlonabíječku s výkonem až 50 kW nebo doma či v práci na wallboxu přes klasické nabíjení, kde dává omezení 6,6kW palubní nabíječka. Ale nabít elektromobil přes noc je naprosto časově zvládnutelné. Baterie je navíc chlazená vodou, takže by měla vydržet déle v lepší kondici.
Mazda vyrobila elektromobil, který nemá být nejprodávanějším elektromobilem na světě, ale má přispět k tomu, aby elektromobily pomáhaly zlepšovat životní prostředí. To je rozhodně dobrý nápad a k tomu by elektromobily coby technologicky vyspělejší vozy měly sloužit. Nicméně stále si myslím, že si lidé pořizují auto hlavně kvůli tomu, jak se jim s ním jezdí a kolik stojí.
První bod splňuje MX-30 na jedničku, druhý bod už není tak jednoduchý. Aby se vám provoz elektromobilu vyplatil, měli byste nabíjet nejlépe doma a vzhledem ke kratšímu dojezdu Mazdy raději každý den. Pak se můžete dostat na nízké provozní částky a v případě úspory i za servis či dálniční známku a silniční daň si de facto pořizovaní cenu o to snížit. Za 855 tisíc korun se dají sehnat elektromobily s delším dojezdem, rychlejším nabíjením, či větším úložným prostorem, ale Mazda má být zkrátka srdcovka.
V rámci pražské předpremiéry jsme vyzkoušeli novou elektrickou Mazdu MX-30, která na to jde jinak než ostatní. Může být tohle trefa do černého?
TIP: Elektromobily jsou již nyní 3x ekologičtější než spalováky, překvapí vás i výsledky v ČR
Česká republika byla vybrána pro předpremiéru nového elektromobilu Mazda MX-30, coby prvního plně elektrického vozu Mazdy. Prvních několik málo novinářů mělo možnost v Praze ve Vestci nejen naživo vidět, ale hlavně také sednout za volant a projet se v horké novince. Postupně se dostane také na další země, do kterých poputují dva speciální předváděcí vozy. První kusy určené pro prodej v Česku jsou již sice vyrobené, ale z druhého kontinentu dorazí až v září.
Podle Mazdy není elektromobil pro každého a ne vždy je ekologický. Automobilka se proto rozhodla na to jít jinak, než ostatní. Vyrobila elektromobil, který se v mnohém svým chováním snaží co nejvíce podobat konvenčnímu spalovacímu autu, aby si zákazník nemusel na nic nového zvykat. Příkladem je třeba umělý zvuk motoru, který pronikne kabinou po větším sešlápnutí padálu akcelerace a dává jasné najevo, že o slovo se hlásí až 107 kW výkonu s točivým momentem 271 Nm. Ale není to střela, jako ostatní elektromobily a na stovku zrychlí za 9,7 sekund, navíc není k dispozici ani například kickdown, který se může i z pohledu bezpečnosti hodit.
Japonci na to šli po svém a vyrobili elektroauto, které je prý vhodné jako druhé auto do rodiny, určené pro městský a příměstský provoz. A s tím můžeme souhlasit, v tomto směru jde o ideál. 35,5kWh baterie totiž se spotřebou kolem 15 kWh/100 km, které můžete na běžných cestách s vynecháním rychlejší jízdy a dálnic dosáhnout, totiž slibuje dojezd 200 km. Mazda si představuje, že budete s elektromobilem jezdit pouze krátké cesty například do práce a z práce domů nebo mít nějaké vyřízování po městě a každý den budete doma nabíjet. Tím se zlevní provoz a každým rokem tak pro vás má být Mazda na provoz a servis levnější, takže se časem celkově vyplatí.
Ten, kdo má rád minimalismus se špetkou nějaké té rafinovanosti, si přijde na své. Už zvenku si můžeme všimnout zajímavého trojvrstvého provedení, kdy masivní spodní část vozu slouží k ochranně a zamaskování všech možných případných ťukanců a škrábanců, prostřední část upoutá svou barvou či výraznými světlomety, přes které třeba v případě těch předních překvapivě přechází i část kapoty. A vrchní část od světel výše je pak vyvedena v barvě další, která tomu dodává řekl bych modernější pojetí.
Že se Mazda snažila vyrobit elektromobil podobný konvenčnímu vozu, potvrzuje nejen umělý zvuk motoru, ale i například absence předního kufru, který čisté elektromobily přinášejí, nebo výrazné dveřní kliky, ale jen u předních dveří. Pro cestující, kteří budou sedět vzadu, musíte podobně jako například u BMW i3 (test) nejdříve otevřít dveře přední a až pak od nich na druhou stranu vyklopit dveře zadní. Přitom výrobce tvrdí, že Mazda využívá jen podvozek z crossoverového modelu CX-30, jinak je to zcela nové auto postavené jako úplně nový model.
Co vás uvnitř určitě upoutá, je interiér s využitím recyklované látky či korku, se kterým japonská firma před sto lety začínala. Středový tunel mezi předními i zadními sedačkami však nezmizel, ačkoliv je u elektromobilu funkčně nepotřebný. Ale Mazda jej využila k tomu, aby na něj umístila nejen řadicí páčku, ale také a to především ovládání infotainmentu, které je velmi intuitivní. Osobně mi však příliš nevyhovovala páčka, u které musíte ještě držet postranní pojistku a ne vždy vše napoprvé zafungovalo. Skvělý je však volant, který mi do ruky padl svým tvarováním i bohatou funkčností v podobě tlačítek pro ovládání tempomatu apod.
Ruku v ruce s tím jdou také asistenční systémy, které jsou u Mazdy v celé plejádě. Samozřejmostí je sledování mrtvých úhlů, předkolizní systém či dokonce systém pro sledování nebezpečí při couvání nebo nebezpečí ze strany, dále držení vozu v jízdním pruhu, což ve spolupráci s adaptivním tempomatem znamená autopilota, kdy však stále musíte držet volant, jinak vás na to elektromobil po pár vteřinách upozorní. A za mě mohu pochválit i stoprocentně funkční parkovací kameru včetně 360stupňového záběru nebo také Head-up displej, který zvyšuje bezpečnost vozu už jen tím, že nemusíte vůbec sledovat ani navigaci na středovém displeji, když ji máte prakticky promítnutou na čelní sklo.
A teď asi to nejdůležitější. Elektrická Mazda MX-30 je prvním elektromobilem značky, ovšem primárně je to dle slov zástupců firmy nejdříve auto jako jiné Mazdy a až potom elektromobil. Pohon e-Skyactive je tak například doplněný o umělý zvuk motoru, se kterým má člověk získat lepší cítění výkonových charakteristik motoru, protože elektromotor je jinak téměř neslyšný. Tohle za mě funguje skvěle a přidává to možná na bezpečnosti, ale za mě také na zábavě při řízení. Škoda jen, že neexistuje tlačítko, přes které by si to člověk mohl v případě potřeby vypnout. To samé platí i v případě zrychlení, kdy MX-30 zrychluje pozvolna (pomaleji) po vzoru spalovacích aut.
Během hodinové testovací jízdy jsem vyzkoušel všechny možné typy jízdy. Z vozu mám dobrý pocit. Podvozek je velmi pohodlný a nastavený vyváženě, aby si poradil s různými kvalitami vozovky. Pak je zde i speciální E-GVC Plus technologie, která má posloužit pro lepší dávkování točivého momentu například při průjezdu zatáčkami, jenže v tomto směru jsem nic zvláštního jako řidič v běžném provozu nezaznamenal. Co jsem si ale hodně pochvaloval, tak jsou pádla pod volantem, se kterými člověk může podobně jako například u Hyundai Kona Electric (test) si sám rychle a jednoduše upravovat intenzitu rekuperace a tedy nejen získávání energie zpátky do baterie, ale především ovlivňování intenzity brzdění.
Spotřeba na testovacím okruhu se pohybovala kolem 15 kWh/100 km i včetně klimatizace. Dokážu si představit, že po městě až se s elektromobilem více seznámím zvládnu i lepší výsledek, v tomto případě šlo převážně o okresky, ale i nějaký ten kopcovitý terén a jízdu nepřehlednými úseky, kde je zásadní předvídání. Naopak po dálnici spotřeba poroste nad 20 kWh/100 km, troufám si tvrdit. Co by mě také hodně zajímalo, je spotřeba s a bez topení/klimatizace, protože Mazda MX-30 nemá tepelné čerpadlo a topí méně efektivně elektřinou. Vše brzdy podrobně vyzkoušíme v našem plnohodnotném testu.
Pokud jde o dojezd, 200 km by mělo být reálné při cestách po městě a okreskách. Po dálnici počítejte určitě méně. A jakmile vám dojezd klesne na 50 km, elektromobil vás upozorní, že je potřeba vyhledat nabíječku a omezí výkon či komfort. Tlačítko pro přepínání jízdních režimů jsme však v autě nenašli, takže na nějaký režim sport či eco, který byste si sami aktivovali, zapomeňte. Následné nabíjení je možné přes rychlonabíječku s výkonem až 50 kW nebo doma či v práci na wallboxu přes klasické nabíjení, kde dává omezení 6,6kW palubní nabíječka. Ale nabít elektromobil přes noc je naprosto časově zvládnutelné. Baterie je navíc chlazená vodou, takže by měla vydržet déle v lepší kondici.
Mazda vyrobila elektromobil, který nemá být nejprodávanějším elektromobilem na světě, ale má přispět k tomu, aby elektromobily pomáhaly zlepšovat životní prostředí. To je rozhodně dobrý nápad a k tomu by elektromobily coby technologicky vyspělejší vozy měly sloužit. Nicméně stále si myslím, že si lidé pořizují auto hlavně kvůli tomu, jak se jim s ním jezdí a kolik stojí.
První bod splňuje MX-30 na jedničku, druhý bod už není tak jednoduchý. Aby se vám provoz elektromobilu vyplatil, měli byste nabíjet nejlépe doma a vzhledem ke kratšímu dojezdu Mazdy raději každý den. Pak se můžete dostat na nízké provozní částky a v případě úspory i za servis či dálniční známku a silniční daň si de facto pořizovaní cenu o to snížit. Za 855 tisíc korun se dají sehnat elektromobily s delším dojezdem, rychlejším nabíjením, či větším úložným prostorem, ale Mazda má být zkrátka srdcovka.