Sdílená doprava s novými pravidly. Praha zakáže koloběžky a elektrokoloběžky

Praha říká „ne“ koloběžkám. Od roku 2026 zůstane jen systém sdílených kol s přehlednými pravidly a dohledem TSK.
Praha mění pravidla mikromobility
Kdysi lákavý symbol moderní dopravy se stal spíš přítěží. Koloběžky rozházené po chodnících, jízda mezi chodci, zmatek v pravidlech. Po letech stížností na neukázněné uživatele se Praha rozhodla pro rázný krok. Místo elektrokoloběžek dává zelenou sdíleným kolům a elektrokolům. Nový systém má přinést pořádek, bezpečnost i rovné podmínky.
Od 1. ledna 2026 bude v hlavním městě ukončen provoz sdílených koloběžek. Ve sdílené cyklomobilitě zůstanou jen kola a elektrokola. Se stávajícími provozovateli, jako jsou Rekola a nextbike, budou dosavadní memoranda platit až do 30. června 2026. Poté je nahradí jednotné smlouvy, které město uzavře prostřednictvím Technické správy komunikací.
„Elektrokoloběžky se v minulosti často používaly ne jako dopravní prostředek, ale spíš jako turistická atrakce, a to často v místech, kde neměly co dělat — v parcích, na chodnících nebo v pěších zónách. Zavedením nového systému chceme podpořit udržitelnou dopravu a zároveň zajistit pořádek ve veřejném prostoru,“ uvedl I. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Pravidla, pořádek, transparentnost
Nový systém zavede jednotná pravidla, která budou platit pro všechny poskytovatele. Kola a elektrokola budou smět parkovat pouze na vyznačených stanovištích. Provozovatelé budou muset zajistit technickou způsobilost vozidel a pravidelný servis. Město bude mít navíc prostřednictvím TSK možnost odstraňovat kola provozovatelů, kteří pravidla nedodržují. To vše má přispět nejen k větší bezpečnosti v ulicích, ale také zabránit tomu, aby nesprávně zaparkovaná kola blokovala chodníky.
„Díky jednotnému systému získáme větší kontrolu, možnost vyžadovat odpovědnost od provozovatelů a efektivně řešit problémy s nepořádkem a bezpečností. Zároveň chceme, aby se do systému mohli zapojit i noví provozovatelé za férových a transparentních podmínek,“ dodal Zdeněk Hřib.
Rozhodnutí navazuje na předchozí návrh regulace z roku 2025, který tehdy neprošel. Nyní však město získalo politickou podporu a přichází se systémovým řešením. Změna má umožnit lepší dohled, férový přístup pro nové zájemce a vyšší bezpečnost pro chodce. Praha tím jasně určuje směr bezemisní městské mobility. Zavedení kontrolovaného systému bez koloběžek je krokem k většímu klidu i přehlednějším ulicím.
Zdroj: Praha
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.