Sdílená doprava s novými pravidly. Praha zakáže koloběžky a elektrokoloběžky

Pavel Škopek
Elektrokoloběžky | Zdroj: Bolt
Elektrokoloběžky | Zdroj: Bolt

Praha říká „ne“ koloběžkám. Od roku 2026 zůstane jen systém sdílených kol s přehlednými pravidly a dohledem TSK.

Praha mění pravidla mikromobility

Kdysi lákavý symbol moderní dopravy se stal spíš přítěží. Koloběžky rozházené po chodnících, jízda mezi chodci, zmatek v pravidlech. Po letech stížností na neukázněné uživatele se Praha rozhodla pro rázný krok. Místo elektrokoloběžek dává zelenou sdíleným kolům a elektrokolům. Nový systém má přinést pořádek, bezpečnost i rovné podmínky.

Od 1. ledna 2026 bude v hlavním městě ukončen provoz sdílených koloběžek. Ve sdílené cyklomobilitě zůstanou jen kola a elektrokola. Se stávajícími provozovateli, jako jsou Rekola a nextbike, budou dosavadní memoranda platit až do 30. června 2026. Poté je nahradí jednotné smlouvy, které město uzavře prostřednictvím Technické správy komunikací.

„Elektrokoloběžky se v minulosti často používaly ne jako dopravní prostředek, ale spíš jako turistická atrakce, a to často v místech, kde neměly co dělat — v parcích, na chodnících nebo v pěších zónách. Zavedením nového systému chceme podpořit udržitelnou dopravu a zároveň zajistit pořádek ve veřejném prostoru,“ uvedl I. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Praha | Zdroj: Unsplash
Praha | Zdroj: Unsplash

Pravidla, pořádek, transparentnost

Nový systém zavede jednotná pravidla, která budou platit pro všechny poskytovatele. Kola a elektrokola budou smět parkovat pouze na vyznačených stanovištích. Provozovatelé budou muset zajistit technickou způsobilost vozidel a pravidelný servis. Město bude mít navíc prostřednictvím TSK možnost odstraňovat kola provozovatelů, kteří pravidla nedodržují. To vše má přispět nejen k větší bezpečnosti v ulicích, ale také zabránit tomu, aby nesprávně zaparkovaná kola blokovala chodníky.

„Díky jednotnému systému získáme větší kontrolu, možnost vyžadovat odpovědnost od provozovatelů a efektivně řešit problémy s nepořádkem a bezpečností. Zároveň chceme, aby se do systému mohli zapojit i noví provozovatelé za férových a transparentních podmínek,“ dodal Zdeněk Hřib.

Rozhodnutí navazuje na předchozí návrh regulace z roku 2025, který tehdy neprošel. Nyní však město získalo politickou podporu a přichází se systémovým řešením. Změna má umožnit lepší dohled, férový přístup pro nové zájemce a vyšší bezpečnost pro chodce. Praha tím jasně určuje směr bezemisní městské mobility. Zavedení kontrolovaného systému bez koloběžek je krokem k většímu klidu i přehlednějším ulicím.

Zdroj: Praha


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články