Zákaz elektrokoloběžek? Praha je chce z centra vystrnadit stejně jako segwaye

Praha 1 chce zakázat elektrokoloběžky v centru. Důvodem je chaos, nepořádek a ohrožení chodců, podobně jako tomu bylo u segwayů.
Radnice chce úplný zákaz jako u segwayů
Povalující se elektrokoloběžky po chodnících a neukáznění turisté, kteří na nich zběsile kličkují mezi chodci. To je obrázek, se kterým se v posledních letech můžeme denně setkat nejen v ulicích hlavního města. Vedení městské části Praha 1 už došla trpělivost a navrhuje úplný zákaz jízdy na elektrokoloběžkách v historickém centru metropole.
Podle radního pro dopravu Vojtěcha Ryvoly je situace neudržitelná. „Denně se na území Prahy 1 potýkáme s neukázněným parkováním elektrokoloběžek, ohrožováním chodců a nelegální jízdou po chodnících. Situace je neúnosná, a proto je na čase říci dost. Jsme připraveni hájit veřejný prostor a bezpečnost našich obyvatel,“ zdůvodnil návrh pro Praha1.cz. Zákaz by se měl týkat veřejného prostoru Prahy 1, včetně pěších zón a míst s velkou koncentrací chodců. Radnice chce tímto krokem vyřešit chaos, nepořádek a ohrožení chodců, které jsou s koloběžkami spojeny.
Praha 1 plánuje zákaz řešit pomocí dopravního značení, podobně jako v roce 2016, kdy z historického jádra zmizely segwaye. Radnice chce nechat nainstalovat stovky nových značek, které výslovně zakáží pohyb koloběžek v klíčových lokalitách. „V praxi tak nebude možné jízdu na koloběžce v těchto zónách zahájit ani ukončit. Zároveň bude požadováno důsledné vymáhání pravidel ze strany městské i státní policie,“ uvedla mluvčí Prahy 1 Karolína Šnejdarová pro seznamzpravy.cz.

Zakázat, nebo regulovat? Magistrát má jasno
Zatím není jasné, zda se podaří Praze 1 přesvědčit Magistrát hlavního města Prahy, který jako jediný pravomoc opatření schválit a uvést do praxe. Vyjádření náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) ji však příliš nadějí nedávají.
„Problém s koloběžkami řešíme a máme jasno – příští týden představíme konkrétní plán. Návrh Prahy 1 je zmatečný a neřeší podstatu problému. TSK má připravené skutečné řešení připravené odborníky a právníky, které bude fungovat v praxi,“ řekl Zdeněk Hřib.
Magistrát prostřednictvím své firmy Technická správa komunikací (TSK) jedná s provozovateli sdílených koloběžek o smlouvě, která by umožnila regulovat jejich provoz v ulicích. Podle návrhu, který TSK rozeslala radnicím k připomínkování, by firmy platily městu za zábor veřejných prostranství a při nedodržování pravidel uvedených ve smlouvě by platily pokuty. Praha 1 nicméně tento návrh odmítla právě z důvodu, že neumožňuje městským částem elektrokoloběžky úplně zakázat.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.