Elektromobily jsou již nyní 3x ekologičtější než spalováky, překvapí vás i výsledky v ČR
Podle nejnovějších dat evropské dopravní organizace T&E má životní cyklus srovnatelného elektrického vozu oproti benzínového 3x nižší emisní dopad. I ta nejšpinavější elektřina se zdá být menším problémem, než jsou emise při těžbě, přepravě a spalování ropy.

TIP: Elektromobily budou levnější než spalovací auta. Slibuje to bezkobaltová baterie
Evropská federace pro dopravu a životní prostředí, známější pod zkratkou T&E, vyvinula nový model na svých stránkách, kde si můžete spočítat uhlíkovou stopu různých vozidel a porovnat různé pohony. Z výsledků vyplývá, že i nejhorší scénář elektromobilu, tedy baterie vyrobené v Číně za pomoci uhlí a nabíjení z polské elektrické sítě s převahou uhlí, má o 22 % menší produkci CO2 než diesel a o 28 % menší oproti benzínu.
Přitom uhelné Polsko má na poměry Evropy extrémní emise z generování elektřiny, konkuruje mu jen Estonsko. V Česku, kde je výroba z fosilních zdrojů necelých 50 %, vypustí elektrárna kolem 500 g CO2 ekvivalentu na 1 kWh. Když to přepočítáme na ujetý kilometr vozidlem velikosti Volkswagenu Golf, vychází kilometr jízdy na 123 g emisí z elektřiny. Pro srovnání, stejný benzínový model vypustí 253 g.

Je potřeba počítat s tím, že emise uvedené v homologaci rozhodně nejsou konečné a ve skutečnosti jsou daleko větší. Těžba a rafinace ropy spotřebovávají velká množství energie a navzdory tomu, že je výroba akumulátorů do elektromobilů špinavá záležitost, dosáhne se srovnání ekologické stopy s benzínem už po 30 000 km. Když uvážíme průměrnou životnost vozů na silnicích a budoucnost energetiky, je jasné, že poté už se váhy vychylují jen ve prospěch elektromobilů.
zdroj: T&E
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz. Sepsal celkem 20 článků.









