Ke konci letošního nebo začátkem příštího roku údajně Tesla hodlá ve své čínské Gigafactory 3 v Šanghaji začít vyrábět nové levnější baterie s prodlouženou životností, které by našly uplatnění u Modelu 3.
Přišel s tím zahraniční zdroj Reuters, který má prý interní informace. Díky vylepšeným bateriím, které by byly podstatně levnější a měly přitom ještě lepší vlastnosti, by mohla klesnout cena elektromobilů na úroveň spalovacích aut.
Baterie je dnes nejdražší komponentou v celém elektroautě a právě proto jsou jinak konstrukčně jednodušší elektromobily ve výsledku stále pro zákazníka nakonec dražší než konvenční vozy se spalovacím motorem, ať už jde o benzín či diesel.
Elon Musk už dříve uvedl, že je důležité snížit cenu baterií pod hranici 100 dolarů/Wh, aby mohlo dojít k cenové paritě mezi elektromobily a spalovacími auty. Jinými slovy, aby si zákazník v obchodě mohl za stejnou cenu vybrat stejně vybavené spalovací auto, nebo auto čistě elektrické. To by samozřejmě znamenalo velkou elektromobilovou revoluci.
TIP: Australská firma tvrdí, že s jejich Li-S bateriemi ujedou elektromobily přes 2 000 km
Nejdříve Tesla (ve spolupráci s čínskou firmou CATL) a teď ještě v našich končinách celkem neznámá čínská firma SVolt. V obou případech se prý máme těšit na nové bezkobaltové baterie (využívající směsi lithium-železo-fosforečnan, tedy bez obsahu kobaltu), které by měly být díky nahrazení vzácného a drahého kovu (kobaltu) levnější, ale také funkčně vyspělejší. Zní to jako další technologie budoucnosti, které neuvěříme, dokud nebude přímo před námi, ale jen na papíře.
Každopádně pokud by se povedlo komukoliv třeba právě tímto způsobem snížit obsah kobaltu či se obejít kompletně bez něj (kobalt kvůli své těžbě a ničení krajiny a otrokářství nemá příliš dobrou pověst a stavět na tom baterie pro lepší svět není to nejlepší), bylo by to jistě vítané vylepšení. Nehledě na to, že by mohlo dojít i ke zvýšení kapacity či prodloužení životnosti údajně až na 15 let či přes 1,2 milionů kilometrů, jak uvádí firma SVolt. U Tesly jsme již slyšeli životnost dokonce 1,6 milionů kilometrů. A pokud by se k tomu přidal i recyklační systém, o celkové čistotě a pozitivnímu vlivu elektromobilů na naše zdraví a přírodu by nebylo pochyb.
Ke konci letošního nebo začátkem příštího roku údajně Tesla hodlá ve své čínské Gigafactory 3 v Šanghaji začít vyrábět nové levnější baterie s prodlouženou životností, které by našly uplatnění u Modelu 3.
Přišel s tím zahraniční zdroj Reuters, který má prý interní informace. Díky vylepšeným bateriím, které by byly podstatně levnější a měly přitom ještě lepší vlastnosti, by mohla klesnout cena elektromobilů na úroveň spalovacích aut.
Baterie je dnes nejdražší komponentou v celém elektroautě a právě proto jsou jinak konstrukčně jednodušší elektromobily ve výsledku stále pro zákazníka nakonec dražší než konvenční vozy se spalovacím motorem, ať už jde o benzín či diesel.
Elon Musk už dříve uvedl, že je důležité snížit cenu baterií pod hranici 100 dolarů/Wh, aby mohlo dojít k cenové paritě mezi elektromobily a spalovacími auty. Jinými slovy, aby si zákazník v obchodě mohl za stejnou cenu vybrat stejně vybavené spalovací auto, nebo auto čistě elektrické. To by samozřejmě znamenalo velkou elektromobilovou revoluci.
TIP: Australská firma tvrdí, že s jejich Li-S bateriemi ujedou elektromobily přes 2 000 km
Nejdříve Tesla (ve spolupráci s čínskou firmou CATL) a teď ještě v našich končinách celkem neznámá čínská firma SVolt. V obou případech se prý máme těšit na nové bezkobaltové baterie (využívající směsi lithium-železo-fosforečnan, tedy bez obsahu kobaltu), které by měly být díky nahrazení vzácného a drahého kovu (kobaltu) levnější, ale také funkčně vyspělejší. Zní to jako další technologie budoucnosti, které neuvěříme, dokud nebude přímo před námi, ale jen na papíře.
Každopádně pokud by se povedlo komukoliv třeba právě tímto způsobem snížit obsah kobaltu či se obejít kompletně bez něj (kobalt kvůli své těžbě a ničení krajiny a otrokářství nemá příliš dobrou pověst a stavět na tom baterie pro lepší svět není to nejlepší), bylo by to jistě vítané vylepšení. Nehledě na to, že by mohlo dojít i ke zvýšení kapacity či prodloužení životnosti údajně až na 15 let či přes 1,2 milionů kilometrů, jak uvádí firma SVolt. U Tesly jsme již slyšeli životnost dokonce 1,6 milionů kilometrů. A pokud by se k tomu přidal i recyklační systém, o celkové čistotě a pozitivnímu vlivu elektromobilů na naše zdraví a přírodu by nebylo pochyb.