Tyto 2 země v EU dělají vše pro to, aby se od zákazu spalovacích aut neustupovalo

Zatímco jiné státy couvají, Francie a Španělsko trvají na zákazu spalovacích aut od roku 2035. Chtějí chránit průmysl i investice.
Francie a Španělsko proti proudu
Zatímco v Evropě sílí volání po odkladu zákazu spalovacích aut, dvě země EU drží kurz. Francie a Španělsko odmítají couvnout, i když tlak přichází od automobilek i politických sousedů. Pro ně je rok 2035 bodem zlomu, ne kompromisu. Bez jasného cíle by prý hrozil rozklad důvěry investorů i ztráta průmyslové dynamiky.
Obě vlády v říjnu znovu potvrdily, že zákaz prodeje nových vozů se spalovacím motorem v roce 2035 musí platit. Oznámily to v dopisu Evropské komisi i během klíčových jednání. Podle nich by plánovaná revize legislativy nesměla změnit cílovou metu nulových emisí. Kromě symboliky má postoj Paříže a Madridu i praktický dopad.
Francie a Španělsko argumentují, že jde o základní pilíř transformace průmyslu a podmínku pro vznik strategických projektů, jako jsou továrny na baterie. Od roku 2023 byly do evropských dodavatelských řetězců a do zajištění konkurenceschopnosti investovány miliardy eur. Namísto slevování z klimatických závazků proto podporují cílené úpravy, jako je zavedení superkreditů pro malé elektromobily vyráběné v Evropě, které mají urychlit přijetí elektromobility mezi evropskými zákazníky.

Odpůrci jsou stále hlasitější
Oproti tomu Německo a Itálie tlačí na změnu pravidel. Berlín oznámil, že udělá vše pro zrušení zákazu, a spolu s Římem poslal dopis Evropské komisi s výzvou k okamžitému přehodnocení. Argumentují nutností technologické neutrality a ochranou konkurenceschopnosti. Výrobci jako Volkswagen nebo Stellantis se obávají nákladů a poklesu poptávky.
Česko až dosud oficiálně zastávalo opatrný a kritický postoj. Končící vláda a ministerstva se shodují na tom, že transformace dopravy má pokračovat, ale tempo a cíle EU musí být realističtější. Po nedávných parlamentních volbách, ve kterých zvítězilo hnutí ANO, a do vlády spolu s ním směřují SPD a Motoristé, se očekává další zostření kurzu. Nové vládní strany se shodují v tvrdém odporu vůči Green Dealu i celkovému směru klimatické politiky EU.
Evropská komise se ocitla mezi dvěma mlýnskými kameny. Na jedné straně rostou politické tlaky na uvolnění pravidel, na straně druhé se zvyšuje riziko ztráty důvěry investorů a rozkladu regulační stability. Přesto zatím trvá na původním směru a plánuje zahájit revizi legislativy do konce roku. Rozhodnutí však může přerůst v ostrý střet, který bude testem, zda EU ustojí vlastní klimatické ambice.
Zdroj: Journal Auto
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.