Zákaz spalovacích motorů v Evropské unii je stále téma, které nepřestává vyvolávat intenzivní debaty mezi politiky, výrobci automobilů i širokou veřejností. Finální rozhodnutí zakázat od roku 2035 prodej nových automobilů se spalovacími motory v zemích EU přitom padlo už v roce 2023. Toto přelomové nařízení je součástí širšího balíčku opatření „Fit for 55“, jehož cílem je snížit emise skleníkových plynů v EU o 55 % do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990.
Nařízení se vztahuje pouze na nově prodávané osobní automobily a lehká užitková vozidla (dodávky). Od roku 2035 budou moci být v EU prodávána pouze nová vozidla s nulovými emisemi CO2. Výrobci budou mít také možnost získat výjimky pro malý počet vozidel s nízkými emisemi, jako jsou například sportovní vozy.
Zajímavou výjimku představují vozidla spalující takzvaná e-paliva. Po intenzivních jednáních, především na nátlak Německa, Evropská komise souhlasila s tím, že auta využívající tato syntetická paliva vyrobená z obnovitelných zdrojů energie budou moci být prodávána i po roce 2035. Co se týče hybridních vozidel, ty pod zákaz spadají, pokud nemohou fungovat čistě na elektrický pohon.
Majitelé stávajících vozidel se spalovacími motory však mohou být v klidu. Svá auta budou moci nadále používat i po roce 2035 až do konce jejich životnosti. Stejně tak bude možné prodávat a kupovat ojetá auta se spalovacím motorem. Je však možné, že se vám výrazně zvýší náklady na jejich vlastnictví a provoz, ať už se jedná o ceny paliv, údržby nebo pojištění. Důležité je také zmínit, že nařízení nezahrnuje nákladní automobily a autobusy, pro které budou platit odlišná pravidla.
V současnosti platí nařízení pro všech 27 členských států Evropské unie. To znamená, že se týká i České republiky, či Slovenska, stejně jako velkých automobilových trhů jako je Německo, Francie, Itálie či Španělsko.
Nicméně EU není jediným uskupením, které zavádí či plánuje zakázat spalovací motory. Prakticky jde o celý svět a EU vlastně ani není v tomto směru nejambicióznější ze všech. Například Velká Británie zvažuje zákaz nejen pro spalovací, ale i hybridní auta již od roku 2030.
Automobilky již nyní masivně investují do vývoje elektrických vozidel a rozšiřují svou nabídku bezemisních modelů. Současně se v Evropě buduje síť dobíjecích stanic, která by měla do roku 2035 pokrýt potřeby rostoucího počtu elektrických vozidel. Pro spotřebitele to znamená, že by měli při koupi nového vozu zvážit přechod na elektrický pohon dříve než v roce 2035, kdy už nebude jiná možnost.
Přestože je zákaz spalovacích motorů součástí oficiální politiky EU, stále se objevují hlasy, které tuto iniciativu kritizují. Někteří politici, odborníci a zástupci evropských automobilek tvrdí, že technologie elektromobilů ještě není dostatečně vyvinuta a že zákaz by mohl ohrozit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Dále se zmiňuje nedostatečná infrastruktura pro nabíjení elektromobilů a vysoké náklady na pořízení těchto vozidel.
Otázka, zda bude zákaz spalovacích motorů odvolán nebo posunut, je přitom stále otevřená. Evropská komise si vyhrazuje právo přezkoumat toto rozhodnutí v roce 2026. Pokud se ukáže, že stanovené cíle nejsou dosažitelné nebo že by zákaz měl negativní dopad na evropské hospodářství, je možné, že dojde k určité úpravě nebo dokonce úplnému zrušení zákazu. Nicméně, vzhledem k rostoucímu tlaku na snižování emisí a ambiciózním klimatickým cílům EU se zdá, že úplné zrušení zákazu je nepravděpodobné.
Zákaz spalovacích motorů v Evropské unii je stále téma, které nepřestává vyvolávat intenzivní debaty mezi politiky, výrobci automobilů i širokou veřejností. Finální rozhodnutí zakázat od roku 2035 prodej nových automobilů se spalovacími motory v zemích EU přitom padlo už v roce 2023. Toto přelomové nařízení je součástí širšího balíčku opatření „Fit for 55“, jehož cílem je snížit emise skleníkových plynů v EU o 55 % do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990.
Nařízení se vztahuje pouze na nově prodávané osobní automobily a lehká užitková vozidla (dodávky). Od roku 2035 budou moci být v EU prodávána pouze nová vozidla s nulovými emisemi CO2. Výrobci budou mít také možnost získat výjimky pro malý počet vozidel s nízkými emisemi, jako jsou například sportovní vozy.
Zajímavou výjimku představují vozidla spalující takzvaná e-paliva. Po intenzivních jednáních, především na nátlak Německa, Evropská komise souhlasila s tím, že auta využívající tato syntetická paliva vyrobená z obnovitelných zdrojů energie budou moci být prodávána i po roce 2035. Co se týče hybridních vozidel, ty pod zákaz spadají, pokud nemohou fungovat čistě na elektrický pohon.
Majitelé stávajících vozidel se spalovacími motory však mohou být v klidu. Svá auta budou moci nadále používat i po roce 2035 až do konce jejich životnosti. Stejně tak bude možné prodávat a kupovat ojetá auta se spalovacím motorem. Je však možné, že se vám výrazně zvýší náklady na jejich vlastnictví a provoz, ať už se jedná o ceny paliv, údržby nebo pojištění. Důležité je také zmínit, že nařízení nezahrnuje nákladní automobily a autobusy, pro které budou platit odlišná pravidla.
V současnosti platí nařízení pro všech 27 členských států Evropské unie. To znamená, že se týká i České republiky, či Slovenska, stejně jako velkých automobilových trhů jako je Německo, Francie, Itálie či Španělsko.
Nicméně EU není jediným uskupením, které zavádí či plánuje zakázat spalovací motory. Prakticky jde o celý svět a EU vlastně ani není v tomto směru nejambicióznější ze všech. Například Velká Británie zvažuje zákaz nejen pro spalovací, ale i hybridní auta již od roku 2030.
Automobilky již nyní masivně investují do vývoje elektrických vozidel a rozšiřují svou nabídku bezemisních modelů. Současně se v Evropě buduje síť dobíjecích stanic, která by měla do roku 2035 pokrýt potřeby rostoucího počtu elektrických vozidel. Pro spotřebitele to znamená, že by měli při koupi nového vozu zvážit přechod na elektrický pohon dříve než v roce 2035, kdy už nebude jiná možnost.
Přestože je zákaz spalovacích motorů součástí oficiální politiky EU, stále se objevují hlasy, které tuto iniciativu kritizují. Někteří politici, odborníci a zástupci evropských automobilek tvrdí, že technologie elektromobilů ještě není dostatečně vyvinuta a že zákaz by mohl ohrozit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Dále se zmiňuje nedostatečná infrastruktura pro nabíjení elektromobilů a vysoké náklady na pořízení těchto vozidel.
Otázka, zda bude zákaz spalovacích motorů odvolán nebo posunut, je přitom stále otevřená. Evropská komise si vyhrazuje právo přezkoumat toto rozhodnutí v roce 2026. Pokud se ukáže, že stanovené cíle nejsou dosažitelné nebo že by zákaz měl negativní dopad na evropské hospodářství, je možné, že dojde k určité úpravě nebo dokonce úplnému zrušení zákazu. Nicméně, vzhledem k rostoucímu tlaku na snižování emisí a ambiciózním klimatickým cílům EU se zdá, že úplné zrušení zákazu je nepravděpodobné.