Psali jsme o tom již v loňském roce. Mazda tvrdila, že elektromobily s větší baterií (a tedy delším dojezdem) jsou z celkového pohledu výroby a provozu méně ekologické, a proto vyrobila svůj první elektromobil Mazda MX-30 s pouze menší 35,5kWh baterií s dojezdem jen 200 km na jedno nabití.
TIP: Test Mazda MX-30: první kilometry s elektromobilem, který chce spasit svět
Při včerejší prezentaci společnosti v Praze jsme se dozvěděli víceméně to samé, ale rádi bychom to znovu rozebrali a znovu o tom popřemýšleli.
Studie je postavená na tom, že celkové emise CO2 (při používání vozidla, pro výrobu a likvidaci baterií) jsou v případě elektromobilu vybaveného akumulátorem o kapacitě 35,5 kWh nižší než celkové emise v případě elektromobilů s většími bateriemi. A právě 35,5 kWh je hranice, kde se láme chleba. Důvodem je, že po 8 letech či 160 tisících kilometrech, na které běžně dávají výrobci v případě baterií záruku, klesne kapacita a výkon, a tak už jde o auto s horšími vlastnostmi.
Samozřejmě to neznamená, že byste v takovém případě museli vyměnit celou baterii za novou. Mazda u svého prvního elektromobilu MX-30 garantuje, že kapacita baterie neklesne pod 70 % původní hodnoty, což znamená nejhůře o 30 % kratší dojezd, než byl u nového vozu. Reálně je to ovšem lepší a kapacita u baterií elektromobilů klesá i po takových letech jen o 10-20 %, takže kvůli tomu nemusíte rovnou měnit baterii, ale spíše po 10 letech prodáte celé auto někomu, komu kratší dojezd bude stačit a vy si pořídíte zase nové.
Z tohoto pohledu vidíme zásadní problém ve studii. I proto, že Mazda tvrdí, jak jsou elektromobily s větší baterií (např. Tesla) méně ekologické než spalovací auta, když třeba u Tesly víme, že její baterie patří mezi nejlepší a vydrží několikanásobně déle, než jen 160 tisíc kilometrů.
Pokud by ale byla studie podána tak, že menší elektromobily s menší baterií logicky méně zatěžují životní prostředí než elektromobily s větší baterií a že dle statistik opravdu většina lidí na světě cestuje denně jen pár desítek kilometrů, ne více, takže vlastně kratší dojezd stačí a ještě přispěje z ekologického pohledu, bylo by to za nás mnohem lepší. Ale u studií vždy samozřejmě záleží na interpretaci a tohle je jen další krásná ukázka.
Za nás je tedy určitě lepší nechat na zákazníkovi, aby si sám vybral, jestli chce elektromobil s kratším nebo delším dojezdem. Nejen kvůli ekologii, ale kvůli jeho potřebám a de facto i kvůli pořizovací ceně. Takto to dělají jiní výrobci jako je Tesla, Volkswagen, Hyundai a další.
zdroj: Mazda, vlastní
Psali jsme o tom již v loňském roce. Mazda tvrdila, že elektromobily s větší baterií (a tedy delším dojezdem) jsou z celkového pohledu výroby a provozu méně ekologické, a proto vyrobila svůj první elektromobil Mazda MX-30 s pouze menší 35,5kWh baterií s dojezdem jen 200 km na jedno nabití.
TIP: Test Mazda MX-30: první kilometry s elektromobilem, který chce spasit svět
Při včerejší prezentaci společnosti v Praze jsme se dozvěděli víceméně to samé, ale rádi bychom to znovu rozebrali a znovu o tom popřemýšleli.
Studie je postavená na tom, že celkové emise CO2 (při používání vozidla, pro výrobu a likvidaci baterií) jsou v případě elektromobilu vybaveného akumulátorem o kapacitě 35,5 kWh nižší než celkové emise v případě elektromobilů s většími bateriemi. A právě 35,5 kWh je hranice, kde se láme chleba. Důvodem je, že po 8 letech či 160 tisících kilometrech, na které běžně dávají výrobci v případě baterií záruku, klesne kapacita a výkon, a tak už jde o auto s horšími vlastnostmi.
Samozřejmě to neznamená, že byste v takovém případě museli vyměnit celou baterii za novou. Mazda u svého prvního elektromobilu MX-30 garantuje, že kapacita baterie neklesne pod 70 % původní hodnoty, což znamená nejhůře o 30 % kratší dojezd, než byl u nového vozu. Reálně je to ovšem lepší a kapacita u baterií elektromobilů klesá i po takových letech jen o 10-20 %, takže kvůli tomu nemusíte rovnou měnit baterii, ale spíše po 10 letech prodáte celé auto někomu, komu kratší dojezd bude stačit a vy si pořídíte zase nové.
Z tohoto pohledu vidíme zásadní problém ve studii. I proto, že Mazda tvrdí, jak jsou elektromobily s větší baterií (např. Tesla) méně ekologické než spalovací auta, když třeba u Tesly víme, že její baterie patří mezi nejlepší a vydrží několikanásobně déle, než jen 160 tisíc kilometrů.
Pokud by ale byla studie podána tak, že menší elektromobily s menší baterií logicky méně zatěžují životní prostředí než elektromobily s větší baterií a že dle statistik opravdu většina lidí na světě cestuje denně jen pár desítek kilometrů, ne více, takže vlastně kratší dojezd stačí a ještě přispěje z ekologického pohledu, bylo by to za nás mnohem lepší. Ale u studií vždy samozřejmě záleží na interpretaci a tohle je jen další krásná ukázka.
Za nás je tedy určitě lepší nechat na zákazníkovi, aby si sám vybral, jestli chce elektromobil s kratším nebo delším dojezdem. Nejen kvůli ekologii, ale kvůli jeho potřebám a de facto i kvůli pořizovací ceně. Takto to dělají jiní výrobci jako je Tesla, Volkswagen, Hyundai a další.
zdroj: Mazda, vlastní