Rakousko se netají tím, že má v rámci klimatického plánu velmi ambiciózní cíle. Jedním z nich je, že od roku 2025 musí být všechna vozidla taxi bezemisní. Již nyní je jasné, že počet takových vozů se rapidně sníží, ale i v nižším počtu je pravděpodobné, že bychom na veřejných nabíječkách vídali stát převážně vozidla pro přepravu osob. S tím ale Rakousko nepočítá. Nastává prostor pro inovace.
Vedení měst Vídeň a Graz spouští nový projekt autonomních nabíječek právě pro tyto účely. Projekt dostal název eTaxi Austria. Vozidla taxi by na nabíječky vůbec nejezdila, pouze by zastavila na svém běžně vyhrazeném stání. Z obrázků si můžete všimnout, že vozy najíždí na dlaždici, připomínající kanálovou výpust. Tato dlaždice ale funguje jako nabíječka.
Vůz při zaparkování spustí flexibilní hadici, která po dotyku dlaždice začne vůz nabíjet. Řidiči tak každou volnou minutu mezi jízdami mohou dobíjet své vozy. Testování tohoto řešení se provádí u elektrárny v Simmeringu. Zde vytvořili simulované parkovací místo se speciální Easelink Matrix nabíjecí podložkou zapuštěnou do dlažby.
Čtěte také: Policisté zastavili autonomní taxík, neukázněného řidiče však hledali marně
Pro testování projektu jsou používané vozy Hyundai Ioniq 5 a Volkswagen ID.4. Každý vůz má v podlaze před přední nápravou umístěný integrovaný konektor. Když se vůz přiblíží nad nabíjecí dlaždici, konektor se spustí a zahájí nabíjení. Samotné dlaždice jsou pak napojené přímo na rozvodnou síť města, podobně jako v případě nabíjecích stojanů.
Tato testovací lokalita poskytne nezbytné podklady pro zkoumání automatizovaného nabíjení a nejrůznější scénáře, se kterými se může řidič taxi služby běžně setkávat. Projekt pod hlavičkou společnosti Easelink bude pokračovat do poloviny roku 2024. V další fázi budou zúčastněné strany chtít nasadit šedesát vozidel do deseti lokalit po Vídni a Grazu.
Zabudované nabíjecí podložky v parkovacích stání mají výrazně zkrátit dobu potřebou pro dojetí na nabíjecí stanici i dobu potřebnou pro samotné nabití. Pro různé typy elektrické mobility je tak potřeba hledat řešení na míru. Průběžné celodenní nabíjení má co nejvíce zachovat chování taxislužeb i při změně závislosti na jiném „palivu“. Díky inteligentnímu managementu a obnovitelné energii použité pro tyto podložky je zajištěna mnohem lepší udržitelnost.
Rakousko se netají tím, že má v rámci klimatického plánu velmi ambiciózní cíle. Jedním z nich je, že od roku 2025 musí být všechna vozidla taxi bezemisní. Již nyní je jasné, že počet takových vozů se rapidně sníží, ale i v nižším počtu je pravděpodobné, že bychom na veřejných nabíječkách vídali stát převážně vozidla pro přepravu osob. S tím ale Rakousko nepočítá. Nastává prostor pro inovace.
Vedení měst Vídeň a Graz spouští nový projekt autonomních nabíječek právě pro tyto účely. Projekt dostal název eTaxi Austria. Vozidla taxi by na nabíječky vůbec nejezdila, pouze by zastavila na svém běžně vyhrazeném stání. Z obrázků si můžete všimnout, že vozy najíždí na dlaždici, připomínající kanálovou výpust. Tato dlaždice ale funguje jako nabíječka.
Vůz při zaparkování spustí flexibilní hadici, která po dotyku dlaždice začne vůz nabíjet. Řidiči tak každou volnou minutu mezi jízdami mohou dobíjet své vozy. Testování tohoto řešení se provádí u elektrárny v Simmeringu. Zde vytvořili simulované parkovací místo se speciální Easelink Matrix nabíjecí podložkou zapuštěnou do dlažby.
Čtěte také: Policisté zastavili autonomní taxík, neukázněného řidiče však hledali marně
Pro testování projektu jsou používané vozy Hyundai Ioniq 5 a Volkswagen ID.4. Každý vůz má v podlaze před přední nápravou umístěný integrovaný konektor. Když se vůz přiblíží nad nabíjecí dlaždici, konektor se spustí a zahájí nabíjení. Samotné dlaždice jsou pak napojené přímo na rozvodnou síť města, podobně jako v případě nabíjecích stojanů.
Tato testovací lokalita poskytne nezbytné podklady pro zkoumání automatizovaného nabíjení a nejrůznější scénáře, se kterými se může řidič taxi služby běžně setkávat. Projekt pod hlavičkou společnosti Easelink bude pokračovat do poloviny roku 2024. V další fázi budou zúčastněné strany chtít nasadit šedesát vozidel do deseti lokalit po Vídni a Grazu.
Zabudované nabíjecí podložky v parkovacích stání mají výrazně zkrátit dobu potřebou pro dojetí na nabíjecí stanici i dobu potřebnou pro samotné nabití. Pro různé typy elektrické mobility je tak potřeba hledat řešení na míru. Průběžné celodenní nabíjení má co nejvíce zachovat chování taxislužeb i při změně závislosti na jiném „palivu“. Díky inteligentnímu managementu a obnovitelné energii použité pro tyto podložky je zajištěna mnohem lepší udržitelnost.