Volkswagenu chybí 11 miliard eur na investice. Hrozí odklady klíčových modelů

Pavel Škopek
Logo automobilky Volkswagen | Zdroj: Volkswagen
Logo automobilky Volkswagen | Zdroj: Volkswagen

Finanční krize Volkswagenu se prohlubuje. Chybějící miliardy mohou zastavit klíčové investice.

Investiční nejistota paralyzuje Volkswagen

Vedení Volkswagenu má aktuálně víc než jen špatné spaní. Finanční nejistota, do které se německý koncern dostal, připomíná spíše noční můru. Příčina je přitom jednoznačná. Automobilce v kase chybí 11 miliard eur (266 miliard korun), které potřebuje na plánované investice v příštím období.

Podle informací deníku Bild proto dozorčí rada odložila schválení balíčku, který měl rozhodnout o modernizaci téměř sta závodů a o budoucích modelech. Schvalovací proces se tak může protáhnout na měsíce a ohrozit samotné srdce strategie celé skupiny. Bez jasných finančních závazků nemohou plánovat subdodavatelé programy vývoje a riziku jsou vystaveny i probíhající modernizace. Volkswagen tak bojuje s novými vlnami chaosu.

Nedostatek financí už má konkrétní dopady. Výstavba továrny Audi ve Spojených státech je momentálně obtížně realizovatelná, protože na ni chybí kapitál. Každá značka uvnitř koncernu nyní podle interních zdrojů bojuje o zachování financí pro své projekty. Jisté je, že nebudou stačit pro všechny.

Volkswagen ID.EVERY1 | Zdroj: Volkswagen
Volkswagen ID.EVERY1 | Zdroj: Volkswagen

Tlak na koncern z několika směrů

Důvodů, proč Volkswagen čelí akutnímu nedostatku kapitálu je několik. Největší tlak vytváří problémy s odbytem v Číně, rostoucí náklady na výrobu a nemalé investice do vývoje spalovacích i elektrických vozů. K tomu se přidávají i rostoucí dovozní cla pro export do USA. „Jen díky clům můžeme týden co týden vidět, jak přicházíme o miliony,“ uvedl jeden z manažerů firmy, který si přál zůstat v anonymitě.

Analytici také upozorňují, že provozní marže Volkswagenu prudce klesla a nyní výrazně zaostává za konkurenty, jako jsou BMW nebo Mercedes-Benz, což omezuje flexibilitu firmy při nákladných elektrifikačních projektech.  Volkswagen počítá v následujících pěti letech s investicemi do elektromobility, softwaru, platforem a modernizace výrobních závodů ve výši přibližně 160 miliard eur (3,87 bilionu korun).

Pokud se finanční mezera nepodaří rychle uzavřít, může to nejen ohrozit celý dodavatelský řetězec, ale v důsledku to povede ke zpožděním vývoje i omezení nabídky budoucích vozů. Vedení automobilky by tak čekalo náročné období, v němž by bylo nutné prioritizovat jen projekty s nejvyšší návratností. Pro zákazníky by to znamenalo, že v příštích dvou až třech letech dorazí na trh méně nových modelů, nejen mateřského Volkswagenu, ale všech koncernových značek. Hrozí také omezení nabídky v klíčovém segmentu elektromobilů.

Zdroj: Bild


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články