Nešíříte náhodou největší mýtus o elektromobilech? Češi, tohle už nikdy neříkejte

Pavel Škopek
Baterie v elektromobilech | Zdroj: Luboš Srb
Baterie v elektromobilech | Zdroj: Luboš Srb

Statistiky potvrzují, že baterie stárnou pomaleji než se myslelo. U nové generace aut je výměn jen 0,3 %.

Řidiči se bojí zbytečně

Společně s obavou dojezdu je strašák v krátké životnosti baterie a její nákladné výměny jedním z nejvytrvalejších mýtů. Ve skutečnosti se však tyto představy zcela míjí s realitou. Nová data ukazují, že baterie jsou mnohem odolnější, než se čekalo, a dokonce by měly přežít zbytek automobilu.

Podrobná studie společnosti Recurrent, která zahrnula více než 30 tisíc elektromobilů, ukázala překvapivé výsledky. Mimo velké tovární svolávací akce bylo nutné vyměnit baterie pouze u necelých 4 procent všech vozidel, včetně těch více než desetiletých.

Zatímco u nejstarší generace elektromobilů z let 2011 až 2016 je míra výměn 8,5 procenta, u druhé generace z let 2017 až 2021, jako jsou rané modely Chevrolet Bolt EV a Tesla Model 3, už jsou to pouhá 2 procenta.

Nejmodernější elektromobily prodané od roku 2022 mají míru výměn pouze 0,3 procenta. U nových vozů dochází k výměnám téměř výhradně kvůli továrním vadám, nikoliv kvůli běžnému opotřebení.

Tesla Model Y Performance (2025), baterie | Zdroj: Tesla
Tesla Model Y Performance (2025), baterie | Zdroj: Tesla

Data mění pohled na životnost

Průměrná velikost baterií se navíc mezi lety 2015 a 2024 zvýšila o 167 procent, což znamená, že novější baterie mohou ztratit více kapacity, než je nutná jejich výměna. Životnost navíc prodlužují i stále zlepšující se systémy řízení baterie a nové chemické složení.

Na to reagují i samotní výrobci stále delšími zárukami. Standardní záruka na baterie v elektromobilech činí osm let nebo 160 tisíc kilometrů, přičemž výrobci garantují zachování minimálně 70 procent původní kapacity. Některé značky nabízejí dokonce desetileté záruky. Odborníci očekávají, že moderní elektromobily vydrží minimálně 15 let bez problémů s baterií.

Ceny baterií navíc v posledních deseti letech stále klesají. Za pět či deset let tak může být výměna baterie srovnatelná s jinými běžnými opravami. Vysloužilé baterie, jejichž kapacita už nestačí na provoz elektromobilu, navíc nacházejí druhý život ve stacionárních úložištích energie. Jejich prodejem si tak můžete náklady na případnou výměnu ještě více snížit. To vše může postupně rozptýlit i ty nejvytrvalejší obavy spojené s životností akumulátorů.

Zdroj: Recurrent


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články