Během uplynulého půlroku jsem prakticky denně jezdil s plug-in hybridním SUV Citroën C5 Aircross. Dlužno dodat, že drtivou většinu kilometrů jsem najezdil po Praze a blízkém okolí. Jak ale fungovat s PHEV vozem, když chcete co nejvíc jezdit na elektřinu, ale nemáte možnost vlastního domácího nabíjení?
Bohužel doma (bytový dům s vlastním parkovacím stáním) zatím stále nemám možnost nabíjení. Byrokracie s tím spojená je horší, než jsem si myslel (nikoliv na straně státu a úřadů, ale na straně SVJ). Naštěstí se prakticky skoro denně zdržuji na místech, kde je dostatek veřejných nabíječek. Tím hlavním byla Galerie Harfa v Praze s možností nabíjení skoro dvou desítek elektromobilů zároveň. Na tuto lokalitu jsem jezdil pravidelně 4× týdně, kvůli návštěvě tamního fitness centra.
A právě zde probíhala většina nabíjení. Během hodiny až hodiny a půl cvičení se baterie dobila z nuly na více než 90 % a bylo možné využít zhruba 30 až 50 čistě elektrických kilometrů. Denně jsem s vozem ujel něco mezi 30 až 60 kilometry, a tak nebyl problém jezdit většinu času v elektrickém režimu, ten hybridní se zapnul pouze v případě jedné testovací jízdy po dálnici, nebo po vybití baterie. Bohužel v zimních měsících, kdy byla spotřeba elektřiny vyšší (přečtěte si podrobný test spotřeby), mi dobitá energie z jedné návštěvy nabíječky sotva vystačila na jeden den. Proto jsem byl „nucen” nabíjet i v blízkosti práce, kde jsou nabíječky ve vzdálenosti zhruba 500 až 700 metrů. Když byl čas a nebylo špatné počasí, trocha pohybu navíc mi nijak neuškodila.
Čtěte také: Ďábel tkví v detailech. Citroën ë-C4 nás v interiéru překvapil praktickou vychytávkou
Možná se ptáte, proč si tolik ubírám na komfortu, přizpůsobuji se vozu, než aby spíš sloužil on mně? Je to jednoduché, chtěl jsem se víc hýbat, užívat si ticha a vlastně i sám sebe utvrdit v tom, že pro běžného člověka bez snadného přístupu k nabíječce nedává PHEV smysl. Pokud tedy nejste denně alespoň hodinu a půl na místě, kde je veřejná nabíječka vždy k dispozici.
Další příležitost k nabíjení byla v čase nákupu. Už předtím jsem jezdil do obchodů, kde je na výběr několik nabíječek a asi nikdy se mi nestalo, že by byly všechny porty obsazené. Touto kombinací se tak z posledních měřených 1 500 kilometrů vyklubala výsledná spotřeba benzinu 3,1 l/100 km. Popravdě jsme vzhledem k množství nabíjení čekal poněkud lepší hodnotu.
Na druhou stranu jsem za poslední dva měsíce natankoval a spotřeboval celkem 43 litrů benzinu za 1 580 Kč. To by obdobnému spalovacímu vozu vystačilo za stejných podmínek zhruba na 500 kilometrů.
Co když si ale všechna čísla dáme na papír a podíváme se na provoz plug-in hybridu z ekonomické stránky? Nabíjení probíhalo na AC stanicích ČEZ nebo PRE s cenou 8 Kč za kilowatthodinu. V zimním provozu jsem tak čistě na elektřinu jezdil za zhruba 2,8 Kč/km i se započtením ztrát při nabíjení.
V létě se pak situace zlepšila a dostal jsem se na zhruba 1,8 Kč/km. Provoz obdobného vozu při průměrné ceně benzinu 37 Kč/l a spotřebě 8 l/100 km vychází kilometr jízdy na 3 koruny. V zimě prakticky zanedbatelný rozdíl, v teplejších měsících roku už můžete něco uspořit. Ale rozdíl v pořizovací ceně plug-in hybridní a spalovací C5 Aircross je zhruba 265 tisíc korun. Jak dlouho budete tuto částku šetřit, než vůbec dorovnáte vyšší pořizovací cenu? Dlouho.
Ani u servisu nemůžete nijak počítat s úsporou nákladů. Maximálně můžete čerpat výhodu parkování zdarma ve vybraných městech na modrých zónách, ovšem tato výhoda v Praze nejspíš se začátkem roku 2024 skončí.
Abych to nějak zhodnotil závěrem. Pokud jste denně na místě, kde máte přístup k nabíječce či zásuvce, nejlépe však doma, můžete pohodlně využívat co nejvyšší porci elektrických kilometrů ve městech a na další trasy použít spalovací motor.
Jste-li odkázáni pouze na veřejné nabíječky a nemáte k nim zrovna jednoduchý přístup, či snad musíte kvůli tomu někam docházet, zřejmě vás to přestane brzo bavit a budete baterii a elektromotor sebou vozit jen jako zbytečnou zátěž. V mém případě se mi častým dobíjením povedlo ušetřit náklady na dopravu.
Jak to vidíte vy? Uvažujete o koupi plug-in hybridu, jako o přechodné fázi k čistě elektrickému vozu? Podělte se o svůj názor do komentářů.
Obecné
Lifestyle
Během uplynulého půlroku jsem prakticky denně jezdil s plug-in hybridním SUV Citroën C5 Aircross. Dlužno dodat, že drtivou většinu kilometrů jsem najezdil po Praze a blízkém okolí. Jak ale fungovat s PHEV vozem, když chcete co nejvíc jezdit na elektřinu, ale nemáte možnost vlastního domácího nabíjení?
Bohužel doma (bytový dům s vlastním parkovacím stáním) zatím stále nemám možnost nabíjení. Byrokracie s tím spojená je horší, než jsem si myslel (nikoliv na straně státu a úřadů, ale na straně SVJ). Naštěstí se prakticky skoro denně zdržuji na místech, kde je dostatek veřejných nabíječek. Tím hlavním byla Galerie Harfa v Praze s možností nabíjení skoro dvou desítek elektromobilů zároveň. Na tuto lokalitu jsem jezdil pravidelně 4× týdně, kvůli návštěvě tamního fitness centra.
A právě zde probíhala většina nabíjení. Během hodiny až hodiny a půl cvičení se baterie dobila z nuly na více než 90 % a bylo možné využít zhruba 30 až 50 čistě elektrických kilometrů. Denně jsem s vozem ujel něco mezi 30 až 60 kilometry, a tak nebyl problém jezdit většinu času v elektrickém režimu, ten hybridní se zapnul pouze v případě jedné testovací jízdy po dálnici, nebo po vybití baterie. Bohužel v zimních měsících, kdy byla spotřeba elektřiny vyšší (přečtěte si podrobný test spotřeby), mi dobitá energie z jedné návštěvy nabíječky sotva vystačila na jeden den. Proto jsem byl „nucen” nabíjet i v blízkosti práce, kde jsou nabíječky ve vzdálenosti zhruba 500 až 700 metrů. Když byl čas a nebylo špatné počasí, trocha pohybu navíc mi nijak neuškodila.
Čtěte také: Ďábel tkví v detailech. Citroën ë-C4 nás v interiéru překvapil praktickou vychytávkou
Možná se ptáte, proč si tolik ubírám na komfortu, přizpůsobuji se vozu, než aby spíš sloužil on mně? Je to jednoduché, chtěl jsem se víc hýbat, užívat si ticha a vlastně i sám sebe utvrdit v tom, že pro běžného člověka bez snadného přístupu k nabíječce nedává PHEV smysl. Pokud tedy nejste denně alespoň hodinu a půl na místě, kde je veřejná nabíječka vždy k dispozici.
Další příležitost k nabíjení byla v čase nákupu. Už předtím jsem jezdil do obchodů, kde je na výběr několik nabíječek a asi nikdy se mi nestalo, že by byly všechny porty obsazené. Touto kombinací se tak z posledních měřených 1 500 kilometrů vyklubala výsledná spotřeba benzinu 3,1 l/100 km. Popravdě jsme vzhledem k množství nabíjení čekal poněkud lepší hodnotu.
Na druhou stranu jsem za poslední dva měsíce natankoval a spotřeboval celkem 43 litrů benzinu za 1 580 Kč. To by obdobnému spalovacímu vozu vystačilo za stejných podmínek zhruba na 500 kilometrů.
Co když si ale všechna čísla dáme na papír a podíváme se na provoz plug-in hybridu z ekonomické stránky? Nabíjení probíhalo na AC stanicích ČEZ nebo PRE s cenou 8 Kč za kilowatthodinu. V zimním provozu jsem tak čistě na elektřinu jezdil za zhruba 2,8 Kč/km i se započtením ztrát při nabíjení.
V létě se pak situace zlepšila a dostal jsem se na zhruba 1,8 Kč/km. Provoz obdobného vozu při průměrné ceně benzinu 37 Kč/l a spotřebě 8 l/100 km vychází kilometr jízdy na 3 koruny. V zimě prakticky zanedbatelný rozdíl, v teplejších měsících roku už můžete něco uspořit. Ale rozdíl v pořizovací ceně plug-in hybridní a spalovací C5 Aircross je zhruba 265 tisíc korun. Jak dlouho budete tuto částku šetřit, než vůbec dorovnáte vyšší pořizovací cenu? Dlouho.
Ani u servisu nemůžete nijak počítat s úsporou nákladů. Maximálně můžete čerpat výhodu parkování zdarma ve vybraných městech na modrých zónách, ovšem tato výhoda v Praze nejspíš se začátkem roku 2024 skončí.
Abych to nějak zhodnotil závěrem. Pokud jste denně na místě, kde máte přístup k nabíječce či zásuvce, nejlépe však doma, můžete pohodlně využívat co nejvyšší porci elektrických kilometrů ve městech a na další trasy použít spalovací motor.
Jste-li odkázáni pouze na veřejné nabíječky a nemáte k nim zrovna jednoduchý přístup, či snad musíte kvůli tomu někam docházet, zřejmě vás to přestane brzo bavit a budete baterii a elektromotor sebou vozit jen jako zbytečnou zátěž. V mém případě se mi častým dobíjením povedlo ušetřit náklady na dopravu.
Jak to vidíte vy? Uvažujete o koupi plug-in hybridu, jako o přechodné fázi k čistě elektrickému vozu? Podělte se o svůj názor do komentářů.
Obecné
Lifestyle