Nadvláda evropských automobilek končí. Nejbezpečnější vozy jsou z Číny

Čínské elektromobily v Euro NCAP excelují. Získaly pět hvězd a potvrzují rychlý růst kvality i bezpečnosti.
Čínská auta si zlepšují reputaci
Čínská auta bývala symbolem slabé ochrany posádky a jejich hodnocení patřila k nejhorším v celé branži. Jejich pověst byla tak špatná, že se stávaly terčem vtipů. Dnes však všem kritikům čínských aut zmrzl úsměv na tváři. Elektromobily z Číny sbírají pětihvězdičková ocenění v Euro NCAP s nečekanou lehkostí a tradiční evropské značky jako BMW nebo Volkswagen se drží o úroveň níž.
Důkazy jsou jasné. V poslední sérii testů, kde se objevilo 23 nových modelů, se nejlépe umístil kompaktní elektromobil Leapmotor B10. Získal 93 procent v ochraně dospělých i dětí a 85 procent v kategorii bezpečnostních asistentů. Na plný počet pěti hvězdiček přitom dosáhly všechna čtyři čínská auta testovaná v této várce.
Pokud jde o konkrétní pořadí. Na druhé místo se vklínil Mercedes-Benz CLE Coupé, za kterým však již následoval středně velký čínský crossover Hongqi EHS7. Následovalo Volvo EX90 a první pětici uzavírá BYD SEAL 6. Celkem na pětihvězdičkové hodnocení dosáhlo 18 z 23 modelů. Zbylých pět, včetně modelů BMW a Volkswagenu, dostalo čtyři hvězdičky.

Bezpečnost je na prvním místě
Nové výsledky ukazují, že rozdíly mezi regiony se rychle stírají. Čínští výrobci, kteří ještě nedávno zaostávali, dnes konkurují nejlepším evropským modelům a v některých kategoriích je dokonce překonávají. Silnou stránkou je kombinace pasivní bezpečnosti a moderních asistenčních systémů, což potvrzují vysoká čísla v Euro NCAP.
Při srovnání přístupů se ukazuje, že evropské značky staví na dlouhodobém vývoji a stabilní reputaci, zatímco čínské automobilky přinášejí rázný technologický posun. Výsledky z posledních testů však jasně ukazují, že dominance tradičních výrobců už není jistotou a dynamika trhu se mění. Stále více modelů z Číny dosahuje maximálního možného skóre.
Zapomenout bych však neměli na jeden podstatný detail. Čínské vozy prodávané v Evropě nejsou totožné s verzemi určenými pro domácí trh. Procházejí úpravami, které je přivádějí do souladu s evropskými regulacemi.
Vysoké bezpečnosti tak často pomáhají právě přísné požadavky evropských institucí a rozsáhlé zásahy do výbavy, třeba i v podobě často kritizovaných asistentů. Ukazuje se, že bez nich by dnešní výsledky v bezpečnostních žebříčcích vypadaly jinak.
Zdroj: Euro NCAP
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.








