Hyundai slibuje nabíjení stejně rychlé jako tankování

Pavel Škopek
Port pro nabíjení vozu Hyundai Kona Electric (2024) | Zdroj: Luboš Srb
Port pro nabíjení vozu Hyundai Kona Electric (2024) | Zdroj: Luboš Srb

Hyundai chce dobít elektromobil za tři minuty. Testuje 400kW nabíjení a vyvíjí účinnější články baterií.

Pro řidiče je rychlost rozhodující

Kde mají auta se spalovacími motory stále navrch nad elektromobily, je rychlost doplnění paliva. To, co jim zabere pár minut, trvá u elektromobilů násobně déle. Přesto i v této oblasti jde vývoj kupředu. Své ambice v této oblasti odkryla i jihokorejská automobilka Hyundai.

„Očekávání zákazníků je, že nabití auta zabere tři minuty, stejně jako u spalovacího motoru,“ řekl serveru Auto Express Tyrone Johnson, šéf nového evropského vývojového centra Hyundai. „Možná je to spíš vnímání než realita, ale bojí se úzkosti z dojezdu a jestli najednou nebudou muset jet 200 mil (322 kilometrů). Cílem je dosáhnout stejné rychlosti jako u aut se spalovacími motory,“ doplnil.

Hyundai upozorňuje, že mnozí řidiči nemají možnost nabíjet doma, a právě pro ně je rychlost rozhodující. Vývoj však není jen o navyšování kapacity baterií, protože větší akumulátory přinášejí vyšší hmotnost a berou místo v interiéru. Firma hledá efektivnější chemii článků, která dokáže zrychlit nabíjení a současně zvýšit dojezd bez fyzického zvětšení baterie.

Hyundai IONIQ 6 (2026) | Zdroj: Hyundai
Hyundai IONIQ 6 (2026) | Zdroj: Hyundai

Testují nabíjení s výkonem 400 kW

Vývojáři nyní v přísných laboratorních podmínkách testují pokročilé systémy s nabíjecím výkonem až 400 kW. Současné vyšší sériové modely Hyundai sice využívají moderní 800V architekturu a na rychlé nabíječce s výkonem 350 kW se nabijí z deseti na osmdesát procent kapacity za necelých dvacet minut, ale to nestačí.

Pokud chce Hyundai stáhnout tento čas na tři minuty, má před sebou ještě dlouhou cestu. Konkurence nespí a výrobci včetně evropských i čínských značek testují výkonnější systémy. Ani nejlepší z nich však tuto metu ještě nemají na dosah. Například vylepšený Zeekr 001, který je schopný nabíjet s výkonem přes 1,3 MW, stále potřebuje k nabití z deseti na osmdesát procent přibližně sedm minut.

Vývoj však postupuje rychle, zvláště v elektromobilitě. To, s čím se za pár let budeme setkávat na silnicích, nám dnes může připadat jako stěží uvěřitelné. Pokud se podaří dosáhnout kombinace vysokého výkonu inovované baterie a stabilní infrastruktury, může se dobíjení přiblížit jednoduchosti a rychlosti běžného tankování. Odstraní se tak jedna z posledních bariér pro masové rozšíření elektromobility.

Zdroj: Auto Express


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články