Čínské elektromobily v Evropě – Zeekr 001 jde po krku nejvýkonnější Tesle (6. díl)
- Geely uvádí pro Evropu další ze svých značek
- Prémiový Zeekr 001 FR chce útočit na Teslu Model S Plaid
- Na trhu je raritou, než přijde více vozů s karoserií Shooting Brake

Evropský trh začíná být pod čím dál větším tlakem čínských modelů. Zákazník tak má možnost se odlišit od zavedených značek a vyzkoušet i něco nového. Některé čínské značky se na blízkých trzích nabízí pod jinými značkami, jiné oprášily dříve populární ikony, jako je tomu v případě britského MG. Jiné skupiny zakládají celé nové automobilky, často nově zaměřené pouze na elektrické modely. Právě takový krok podnikl i gigant Geely a před relativně nedávnou dobou spustil projekt s názvem Zeekr. Jeho vozy se pomalu chystají i na evropský trh.
Prémiovka s evropskými sourozenci
Zeekr se má zařadit po bok prémiových a luxusních vozů. Svým způsobem útočí na americký Lucid a zaručeně jde po krku i Tesle. Plánuje uvést i výkonné sportovní verze, které se poměřují i s prémiovou řadou Tesly Plaid. Aktuálně má Zeekr v nabídce dvojici modelů, blíže se podíváme na pětimetrový shooting brake s označením 001. Sekunduje mu menší SUV s názvem X. Ano, při označování se v ředitelství Zeekru a Geely nad názvy příliš nezamýšleli.
Oba modely plánují vstoupit na evropský trh skrze Nizozemsko, kde se má nacházet i evropské administrativní středisko. Zatímco vedení bude sedět v Amsterdamu, technické zázemí bude mít firma v Gothenburgu společně s dalšími automobilkami skupiny. Jmenovitě jde o Volvo, Polestar a Lync&Co. V posledním čtvrtletní letošního roku se k této zemi přidá i Švédsko a Německo. Nečekejte ovšem žádné klasické showroomy a dealerství, Zeekr plánuje přímý přístup k zákazníkům pomocí online prodeje.

Cena za originalitu je stále velmi přívětivá
Geely si zatím produkci více hlídá a zatím se vyrábí v menším nákladu. Po plánované expanzi i do Spojených států v příštím roce se ale bude kapacita výroby navyšovat. Cílem je v polovině desetiletí vyrábět až 650 tisíc vozidel ročně. Nové trhy mají výrazně pomoci i s dalším rozvojem.
V Německu si již můžete vůz předobjednat, k dostání zde má být během první poloviny roku 2024. U základní verze Long Range RWD (dojezd 620 km) si připravte v základu 59 990 eur, tedy necelého jeden a půl milionu. Výkonnější verze Performance s pohonem všech kol sice ubere 30 km z dojezdu, nabídne ale dvojnásobný výkon (400 kW) a to jen za příplatek 3 000 eur. Nejvyšší výbava Privilege AWD se pak začíná prodávat od 67 990 eur.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.